Blistring?

Raven_

Trådstartare
Jag har bara läst hemska saker om blistring, har aldrig riktigt förstått vad/varför. Sett HEMSKA bilderpå hästar som blivit blistrade. Varför gör man det och isåfall hur går detta till?

Sv: Blistring?

I de flesta fall så används blistring av travtränare för att skynda på en läkning, de har ju många gånger ägarna flåsandes i nacken som vill ha hästen snabbt tillbaks på banan.
Metoden är omdiskuterad, att man helt enkelt tillför en ytligt inflamation genom att lägga på ett "turbolinement" som ger små sår och blåsor (jämför eng. blister) som sen ska på något "vänster" påskynda en mera djupliggande skada.

Det är lätt att av misstag blistra sin häst i sin iver att hjälpa den, i sin okunskap så lägger man på ett vanligt linement och bandagerar ovanpå, resultatet blir att linementet bränner hästen ben.

Huruvida metoden fungerar eller inte ska man nog låta vara osagt, däremot tycker jag att vi ridmäniskor som ofta bara har en häst, som inte måste ut på någon travbana och tjäna pengar, kan ge sin häst den tid tar att själv läka ut sina skador.

Jag blistrar min ridhäst, (jag har tidigare jobbat med travare)jag använder Speedway som inte är så starkt. Om det blir blåsor av det så är hästen dålig i leden annars händer det inget. Det finns ju starkare sorter som man får använda mer försiktigt. Jag brukar lägga på bandage om jag blistrar framknän och kotor eftersom hästar brukar använda frambenen för att klia sig runt ögonen och då blir blistrade runt ögonen.

Vet inte om jag är helt rätt ute nu men..
Min häst opererade ena frambenet förra året.
Det syddes 7 stygn men hela såret ville aldrig läka. Därför blistrade(?) veterinären det.
Jag vet ju inte hur det hade blivit utan, men såret läkte på lite mer än en vecka.
Jag hade inte alls "bråttom tillbaka", men eftersom såret inte ville växa ihop, och hästen inte mådde bra av att ha det där, såg vi blistringen som en bra läsning.

rocketmin skrev:
Om det blir blåsor av det så är hästen dålig i leden annars händer det inget.

Det där låter som rent nonsens för mig. Varför skulle en underliggande skada visa sig på huden?

Min häst opererade ena frambenet förra året. Det syddes 7 stygn men hela såret ville aldrig läka. Därför blistrade(?) veterinären det.

Blister ökar blodcirkulationen kraftigt och ökad blodcirkulation ger snabbare läkning.

Om du tillför rikligt med värme påskyndar du läkningsprocessen. Det är du gör när du lindar hästens ben eller använder typ back on track paddar som ökar värmen. När du värmer en del av kroppen "lurar" du hjärnan så den tror att skadan är värre än den är och försöker läka den "svåra skadan" när det egentligen bara är en liten skada. På så sätt går det snabbare. När man blistrar går det så långt i värmandet att brännskador kan uppstå. Själv tycker jag det är bra att läka en liten skada istället för att vänta tills den blir stor och kan orsaka stora problem men att bränna känns lite häftigt ändå. Därför kan man ju som underhåll istället linda hästens ben varje natt tex.

Har hört och läst att blistring kan orsaka svåra ledskador i förlängningen. Att man faktiskt kan bränna sönder sin häst bara för att man inte kan vara lite tålmodig och låta skadan läka ut av sig själv. Vill man skynda på processen finns andra, mindre farliga metoder att använda, tex att linda för att öka blodcirkulationen o läkningen.

rocketmin skrev:
Om det blir blåsor av det så är hästen dålig i leden annars händer det inget. QUOTE]

Nej. Nej. Och åter NEJ. Så fungerar det inte. Leden har väldigt lite närings och blod utbyte med resten av kroppen. Det är därför det tar så lång tid för ledproblem att läka ut.

Blistring utanpå ben har jag aldrig hållt på med , dock varit rädd för att lyckas med det.. :smirk:

Men hos några toppryttare så anv blistring i bakknäna.

Då bakknäna blir för lösa eller "vobbliga" då blistrades de i knäleden. Tror det var ledvätska och NaCl som blandades och sedan sprutades in.
En kraftig svullnad till rektion och viss smärta hos hästen. Svullnaden gör att närliggande vävnad och ligament stramar om leden och ger mer stabilitet.

Ordinerat 4-5 skrittpromenader i ridhus om dagen i 2-3 dagar sen är hästen ridbar och mer stabil i bakkärran.

Jag har inge dålig erfarenhet av att detta ska ge men för framtiden, då många av de hästar jag sett genomgå detta fortfarande tävlas aktivt. Men det är ju lite hysch hysch om metoden.

Om jag nu personligen skulle befinna mig i den situationen med en mkt bra häst i elittoppen som presterat sämre pga av bakknäna och ingen annan orsak ligger bakom, skulle jag inte tveka att göra det.

Hmm.. ok, tack för ditt svar! Gör det inte väldigt ont för hästarna? Kan tänka mig det. Såg en bild på en häst som blivit utsatt för "irländsk blister" och framknäna såg helt sönderfrätta ut. Är det nån skillnad på irländsk blister och "vanlig" blister?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 029
Senast: Stergo
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 699
Senast: MiniLi
·
Hästvård Man upphör ju aldrig att förvånas men vi måste också komma ihåg att det är handen som håller tygeln/tömmen som avgör hur bekväm hästen...
Svar
13
· Visningar
373
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama