MulleMustang
Trådstartare
Okej, så en av mina hobbies är att läsa hästannonser, på Facebook, Hästnet och överallt annars där man kan hitta annonser på hästar till salu. Det är länge sedan jag köpte häst (och jag ska nog egentligen inte köpa häst just nu men det hör inte hit) och jag erkänner att jag har begränsad erfarenhet av inridning och utbildning av hästar trots att jag varit hästmänniska sedan barnsben. Men jag undrar väldigt över alla dessa annonser där det står "hen blir vad man gör hen till" i olika varianter. Ni vet, "inte mycket utbildad men lättlärd", "riden i skogen men det ska inte vara några problem att utbilda", "grön i ridningen men bra tillfälle att forma sin egen häst" osv. Allt det där som känns logiskt på en unghäst men lite mer som floskler när det gäller en häst som är sju, nio eller ännu äldre - eller? Igår läste jag en annons om ett sto som var född 2002 som beskrevs som grön i ridningen då hon inte var utbildad men det skulle minsann inte vara några problem att göra henne till en fint dressyrhäst för det passade hon utmärkt till.
Är det så? Spelar det ingen roll hur gammal hästen är? Alltså, den som är duktig på att utbilda hästar kan lika gärna utbilda en häst som är sjutton som sju? En islandshäst som inte är töltsatt vid femton blir det lätt med rätt person? En häst skogsridits rakt fram i skritt, trav och galopp kommer kunna utbildas vidare trots att den inte är en unghäst och, i mitt tänk, väl har en idé om hur ridning ska gå till. Är det inte svårare att lära om än att lära en häst som just håller på att ridas in?
Vad säger ni?
Är det så? Spelar det ingen roll hur gammal hästen är? Alltså, den som är duktig på att utbilda hästar kan lika gärna utbilda en häst som är sjutton som sju? En islandshäst som inte är töltsatt vid femton blir det lätt med rätt person? En häst skogsridits rakt fram i skritt, trav och galopp kommer kunna utbildas vidare trots att den inte är en unghäst och, i mitt tänk, väl har en idé om hur ridning ska gå till. Är det inte svårare att lära om än att lära en häst som just håller på att ridas in?
Vad säger ni?