Blir så less! Bostad..

Energi

Trådstartare
Det finns ingenstans att bo! Jag och min sambo behöver flytta för att komma närmre hans jobb, som det är nu ligger bensinräkningen på 5000kr i månaden och det håller inte.

Men hur hittar man någonstans att bo? Vi har finkammat blocket, hört av oss på flera lägenheter och hus men nej. Vi hade blivit lovade att vara först och få komma och titta på en perfekt lägenhet imorgon. Men idag fick jag ett mejl om att det vart uthyrt. Så. Jävla. Surt.

Har ni några tips? Det gäller Uppsala kommun, Björklingeområdet.
 
Sv: Blir så less! Bostad..

Tyvärr inte, det går inga bussar mellan vår nuvarande bostad och hans jobb
 
Sv: Blir så less! Bostad..

Har ni annonserat själva? Många som hyr ut annonserar inte utan söker hellre rätt på hyresgästerna själva.
 
Sv: Blir så less! Bostad..

Har ni annonserat själva? Många som hyr ut annonserar inte utan söker hellre rätt på hyresgästerna själva.

Jättebra tips! Jag vet flera (visserligen i Stockholmsområdet så det kanske är extremt, men ändå) som blivit avskräckta av den stora mängden svar när de själva sätter ut annons om sina egna lägenheter och därför börjat leta upp möjliga hyresgäster som annonserar själva istället.

Testa det, TS!
 
Sv: Blir så less! Bostad..

Delvis KL

I framtiden kommer vi köpa hus, men vi behöver spara ihop till kontantinsatsen några år till.
Lägenhetsköp är inte aktuellt.

Vi satte faktiskt ut en annons på blocket idag på "önskar hyra". Hoppas att det ger något. Vart kan man mer annonsera?
 
Sv: Blir så less! Bostad..

ni kan inte tänka er bo i ett annat område där kollektivtrafiks anslutningarna är bättre än där ni bor nu? :) Istället för att låsa sig till ett område?
 
Sv: Blir så less! Bostad..

Lokaltidningen! Där når man även den äldre generation hyresvärdar som kanske inte är inne på blocket dagligen. Jag vet flera i min närhet som fick massa napp genom en annons i tidningen - här i Linköping där bostadsbristen också är ett faktum...

Själv fick jag och sambon flera erbjudanden (både andra- och förstahandskontrakt) genom vår blocket-annons så vi hann aldrig sätta in något i tidningen. Så det är bra att ni annonserat på Blocket iaf! Jag vet att biblioteken brukar ha anslagstavlor också.

Vi hade dock lite bättre framgång med vår blocket-annons än vad andra i min klass haft, vet inte om det var en slump men vi utformade den på följande sätt: Bild! Den var tagen i en neutral miljö, vi log båda två och såg allmänt trevliga (präktiga) ut. Sedan skrev vi en lagom utförlig text om vad vi sökte och hur vi var som personer. Tryckte på egenskaper som vi trodde kunde uppskattas: fast jobb som ingenjör, gillar matlagning, litteratur och resor (lugna intressen), rökfria och husdjursfria osv. Kanske självklart för er men det fanns oändligt med annonser där människor lagt ut festbilder på sig själva och skrivit typ "vill hyra en tvåa i centrala Linköping" och inget mer. Tror inte det ger ett lika bra intryck hos en hyresvärd...
 
Senast ändrad:
Sv: Blir så less! Bostad..

Är du medlem i Björklinge-gruppen på fb? Där har jag sett folk söka. Sätuna hyr väl ut stugor tror jag bla. Annars så är ju Uppland inte så lätt, och de norra förorterna är väl populärast, förutom Knivsta. Men kan inte sambon ta bilen till busshållplats? Eller till tåget i Vattholma? För jag gissar att han jobbar i stan nånstans? Nu ska de ju införa ett kort för alla bussar och tåg så då är det ju lättare med byten.
 
Sv: Blir så less! Bostad..

Sambon är med i den gruppen och har gjort ett inlägg om bostad.
Sätunas alla hus är upptagna. Vi har första tjing i Sandbro men det blir aldrig något ledigt.

Sambon jobbar i Björklinge och jag pluggar i Uppsala och jobbar extra i Storvreta. Nu bor vi i Film, så buss går liksom inte, tyvärr. Dessutom jobbar han skift: inga bussar på rätt tider ändå.

Blä, jag känner mig extra less nu när vi hade ställt in oss på den där lägenheten och i princip blivit lovade den och sen bara skiter det sig. Jag vet ju egentligen att vi kommer hitta något annat någon gång.

Tack för alla tips!
 
Sv: Blir så less! Bostad..

Jag fick tag på min lägenhet genom att sätta ut annons i lokaltidningen.

Och säg inte att ni ska komma och titta i morgon. Åk så fort hyresvärdarna kan så ingen annan hinner före.
 
Sv: Blir så less! Bostad..

Tyvärr är det väl de områdena utanför alla de "intressanta och centrala områdena" som är lättast att finna bostad i, men då uppkommer problemet igen med lång restid. Det enda jag kan tipsa om är att ringa fastighetsägare kring månadsskiftet, då folk säger upp lägenhet, har många gånger fått lägenhet så och där med fått gå före i kö. Inte så schysst mot de som köar dock :(
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 743
Senast: kolblakkur
·
Kropp & Själ Jag är 22 år gammal och har varit sjukskriven i 4 år. Kraschade med ork, har fortfarande inte fått någon tydlig diagnos men läkarna...
2
Svar
36
· Visningar
4 346
Senast: MiaMia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 579
Senast: hollypolly
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 508
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp