Sv: Blir så ledsen...
Såg nu senare i tråden att det inte verkar vara enbart skav av grimma men jag måste ändå fråga..
Hur tar stallägaren ut hästen i hagen om man gömmer grimman? Har säkert missat något i tråden men det var vad som slog mig!
Tycker absolut att hon kunde ta av grimman i hagen om hästen inte är extremt svårfångad.. Iaf tillfälligt tills den fått läka.
Jag förstår varför man som stallägare VILL ha grimma i hagen också.. Ifall hästarna kommer lösa så ska det gå att fånga in dem lätt.. samtidigt som det finns risk för att fastna i hagen med grimman också. Det är lite pest eller kolera det där..
Att stallägaren däremot ger din häst extra krafftfoder är ju helt sjukt! Det får man ABSOLUT INTE göra! Kan ju vara rent livsfarligt för både dig och hästen!
Har råkat ut för liknande fast tvärtom..
Vi hade en noga uträknad foderstat till vår häst baserat på höanalysen.. Han var helt gudomlig i temperamentet och i ridningen. Lagom framåt och i fint hull men så en dag så började märka att hästen kändes orkeslös och slö.. han vart bara slöare och slöare och tjockare och tjockare.. Förstod INGENTING!
Ända tills en dag när stallägaren säger helt appropå: -DU! Jag har gjort en test på din häst! Han har varit strulig att leda ut och in från hagen (världens snällaste häst som vi kan låta en liten barnunge leda) så jag har sen 2 månader tillbaka tagit bort hans havre och ersatt det med korn och nu går det Jättebra!
WHATTA???
Det visade sig att det hade varit svinkallt, blåsigt, halt och jävligt en dag när hon tog ut hästen i hagen.. Något skrämde honom och han drog iväg och hon damp i backen.. efter det vart hon "rädd/osäker" på hästen och då började han strula för henne.. Ingen annan hade några som helst problem att ta honom! Inte ens en liten flicka som brukade vara med ibland hos honom. Men för i helvete.. man får väl inte byta ut någon annans hästs foderstat utan att ens diskutera det med ägaren innan! Och under så lång tid så har hon inte sagt något! Jag vart så fruktansvärt förbannad!
Hoppas det löser sig med din hästs hudproblem!