Blir så ledsen...

Sv: Blir så ledsen...

Allt är samma sedan september. Strö, grovfoder, kraftfoder, grimma, träns, lädervårdsprodukter..... U name it.

Begriper inte varifrån det kommer :(

Såg nu senare i tråden att det inte verkar vara enbart skav av grimma men jag måste ändå fråga..

Hur tar stallägaren ut hästen i hagen om man gömmer grimman? Har säkert missat något i tråden men det var vad som slog mig! :)
Tycker absolut att hon kunde ta av grimman i hagen om hästen inte är extremt svårfångad.. Iaf tillfälligt tills den fått läka.

Jag förstår varför man som stallägare VILL ha grimma i hagen också.. Ifall hästarna kommer lösa så ska det gå att fånga in dem lätt.. samtidigt som det finns risk för att fastna i hagen med grimman också. Det är lite pest eller kolera det där..

Att stallägaren däremot ger din häst extra krafftfoder är ju helt sjukt! Det får man ABSOLUT INTE göra! Kan ju vara rent livsfarligt för både dig och hästen!
Har råkat ut för liknande fast tvärtom..
Vi hade en noga uträknad foderstat till vår häst baserat på höanalysen.. Han var helt gudomlig i temperamentet och i ridningen. Lagom framåt och i fint hull men så en dag så började märka att hästen kändes orkeslös och slö.. han vart bara slöare och slöare och tjockare och tjockare.. Förstod INGENTING!
Ända tills en dag när stallägaren säger helt appropå: -DU! Jag har gjort en test på din häst! Han har varit strulig att leda ut och in från hagen (världens snällaste häst som vi kan låta en liten barnunge leda) så jag har sen 2 månader tillbaka tagit bort hans havre och ersatt det med korn och nu går det Jättebra!

WHATTA???

Det visade sig att det hade varit svinkallt, blåsigt, halt och jävligt en dag när hon tog ut hästen i hagen.. Något skrämde honom och han drog iväg och hon damp i backen.. efter det vart hon "rädd/osäker" på hästen och då började han strula för henne.. Ingen annan hade några som helst problem att ta honom! Inte ens en liten flicka som brukade vara med ibland hos honom. Men för i helvete.. man får väl inte byta ut någon annans hästs foderstat utan att ens diskutera det med ägaren innan! Och under så lång tid så har hon inte sagt något! Jag vart så fruktansvärt förbannad!

Hoppas det löser sig med din hästs hudproblem!

Hur tar stallägaren ut hästen i hagen om man gömmer grimman? Har säkert missat något i tråden men det var vad som slog mig! :)

Det finns en sluss hela vägen från stalldörren ut till hagarna. :) Hästarna går lösa ut till respektive hage, även när de har sina grimmor på sig.

(och nej, min är allt annat än svårfångad, kommer travande direkt man visar sig. Däremot förstår jag som sagt önskemålet om grimma i hagen pga hagarnas läge)

Den extra kraftfodergivan var iofs inte stor (ca 3-400g Hippo Cool/dag extra), men ändå något sim irriterade mig. Får väl vara tacksam ändå att jag fick veta det relativt omgående (efter en vecka, när jag påpekade att min häst hade varit extremt pigg de sista dagarna)

Inte vad jag vet om. Har inte varit i kontakt med (=rört) någon annans hästar på jättelänge.

jag tycker det ser ut som hästen blivit "bränd".
Uppstår av illasittande utrustning som kasar och skapar friktion.
Inte omöjligt att det kommer bli vita hår där när det växer ut..

Man ska ju aldrig säga aldrig, men jag är nästan helt övertygad om att det inte är brännskador. Och... OM det skulle vara det, hur förklaras då pälsbortfallet som spridit sig ut över ögat? Där har han ju ingen utrustning som kommer åt öht. Och varför har han då börjat tappa pälsen på andra sidan huvudet efter att han fick börja gå utan grimma?

Det vid ögat hade jag missat....

Men blir de brända kan det trilla av några dagar efter. Just for the record sas.

Men är det vid ögat och annat mystiskt så är det ju troligtvis annan orsak..

Nu har jag läst tråden och skulle också gärna vilja veta hur det gick. TS var online senast i december, så kanske inte gelt omöjligt att hon hittar hit. Taggar för säkerhetsskull. @boccia

Hej alla

Oj, denna tråd hade jag glömt.
Fick aldrig någon klarhet i vad som orsakade pälsbortfallet, men troligtvis någon sorts eksem och/eller hudinfektion som upostod vid kyla i kombination med fukt och grimma som låg emot detta och retade huden. Han fick det några gånger till även efter att detta hade läkt ut.
Tyvärr finns denna häst inte längre, han togs bort våren 2012, efter en längre tids hälta.

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 541
Senast: skuggi
·
Hästmänniskan Nu vänder jag mig till er som har tips och råd, hur får jag ihop att ta upp mitt hästliv på allvar igen och faktiskt sikta mot att tävla...
2
Svar
22
· Visningar
3 266
Senast: tara
·
Ekonomi & Juridik Vi står i ett inackorderingsstall (Privatstall på en Ridskola). I kontraktet står det att det är 6 månader provtid. Vi har ett barn på 1...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
12 827
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 780
Senast: höstmåne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama