En allmän reflektion över detta med "tjänster och gentjänster" inackorderade emellan...
I min erf är det sällan tjänster och gentjänster väger lika mycket i vikt, behovs och värdemässigt för olika individer i ett stall .
Möter många hästägare som gärna vill ha hjälp regelbundet (som egentligen skulle behöva skaffa en medryttare tex för att pussla runt sitt schema) . Dessa är hjälpsamma individer som välvilligt och glatt förkunnar att SJÄLVKLART gengäldar de att jag mockar åt deras häst osv, och det gör de också /skulle göra -
det är bara det att jag inte behöver den hjälpen... Jag har samma medryttare sen många herrans år till min häst som hjälper mig, och i övrigt är jag ändå i stallet övriga dagar för att rida . Så för mig är det där "gentjänster" liksom inte så attraktivt . Det skulle istället bli så att jag i princip har en extra häst ngn dag i veckan, vilket jag inte alls har varken tid eller lust med...
Min poäng är alltså att det där med "tjänster och gentjänster" sällan väger så enkelt i verkligheten som i folkmun/filosofi....
Jag ska för säkerhets skull väl tillägga att jag står i världens bästa stall med helt underbart folk och stämning där inackorderade givetvis och gärna hjälper varandra när det är ngt särskilt .
Ifall någon skulle få för sig att det är snålt och empatilöst osv att förhålla sig på sättet jag illustrerat
(Vi står F.ö inte kollektivt , det enda som inte ingår i vår hyra är mockning. Vi har inga pass, med undantag en helg var 6:E månad (då har man hela stallet tillsammans med en till stallkompis . Anläggning med 17 hästar)
.