Blir så ledsen...

Sv: Blir så ledsen...

Om hon struntar i dina krav att hästen skall vara utan grimma.
Hade jag nog flyttat. Inte heller ok att bli lovad sällskap och inget händer.

Har tänkt tanken att flytta ett par gånger, mest pga att han inte har hagsällskap (och delvis pga att jag saknar en ridbana i närheten), men fördelarna med stallplatsen har hittills övervägt nackdelerna. Förstår delvis grimönskemålet från hennes sida, då hagarna ligger nästan i direkt anslutning till en (ca 20-30m ifrån) 100km/h-väg (med viltstängsel emellan)

(och till viss del retar det mig också att min häst får extra kraftfoder "för han ser hungrig ut" när han redan innan är pigg och har en foderstat med snäppet höga energivärden. Det problemet har jag kommit runt genom att ändra i fördelningen över dagen, att han får mindre det mål jag ger honom)[/QUOTE]

Visst att glömma en grimma kan man väl göra en gång men det var inget litet skav din häst har fått :( Jag skulle däremot bli skogstokig om någon gav min häst extra kraftfoder för att den ser hungrig ut!! Hästar äter sig mätta på grovfoder och extra kraftfoder kan leda till kolik, fång och annat otrevligt! Är man så okunnig som hon verkar vara så borde man inte lämnat ridskolan! Om jag var du skulle jag säga till henne angående fodret, det är din häst. Tur att du upptäckte det så ingen skada är skedd! Att hänga undan grimman är lite dumt OM det skulle börja brinna eller hända nåt annat akut.. Lycka till med din häst och stallägaren :)

Är ju inte direkt så att det inte finns andra grimmor tillgängliga i stallet om så skulle behövas, bara för att min kuses grimma inte hänger på den vanliga kroken utanför hans box ;)

Jag skulle däremot bli skogstokig om någon gav min häst extra kraftfoder för att den ser hungrig ut!!

JAG MED!:eek:

Hoppas stallägaren skäms när hon sett skavsåret!!

Det är ju inte alltid så kul att vara inackorderad och maktlös, men vissa saker kan man bara inte acceptera! Tyvärr kan ju inte alla ha egna stall, och vissa som har det borde verkligen inte ha in ackorderingar...

(ingen direkt poäng eller något råd i inlägget, men bara reagerade)

Fick en annan fundering idag...
Såret är HELT borta (det vätskande), men det hudlösa området har brett ut sig något mer uppåt, och pälsen lossar om man tar i den. :crazy: Kan det vara så att ha i själva verket fått någon sorts svampinfektion eller liknande? Tvättade ikväll med Virkon, men hur bör det behandlas?
Kan svamp breda ut sig så mkt så snabbt?

Hmm, i höstas när pållarna skulle sätta vinterpäls slog det hela fel för Kamel och han tappade päls i stora tjog... Jag grinade och trodde han skulle dö:eek::o... ringde alla mina hästvänner, veterinären och höll på att bli komplett galen av oro... Men iaf... det visade sig att det förmodligen blivit obalans i tarmflora och en störning i själva pälssättningen... köpte och gav foderjäst vilket funkade kanon... Kamel fick tbx sin eldiga röda päls och satte rejäl vinterskrud...:D Kanske värt att testa?!?

det är väl snarare så att skavet orsakat död vävnad, som sitter utanför själva såret och som sen ramlat loss.

Jag som har inhyrningar och sköter allt på morgonen hemma i mitt stall kanske kan se detta från andra sidan. Här bestämmer jag, mina regler gäller. Jag har förvisso inte hästar ensamma, någonsin och absolut inte grimma i hagen, men andra regler som det bara är att hålla sig till, annars får man flytta. Det låter som att detta bara kommer att bli mer och mer infekterat och hade jag varit i dina kläder hade jag flyttat hästen.

Jag hade aldrig haft kvar hästen på ett ställe där den fick gå själv förövrigt.

Jag hade en ponny förut som fick skav av sin grimma, köpte en Chusion Web (en supermjuk grimma som finns på Hööks) grimma till henne och vips inget mer skav kanske värt ett försök :)

Jag som har inhyrningar och sköter allt på morgonen hemma i mitt stall kanske kan se detta från andra sidan. Här bestämmer jag, mina regler gäller. Jag har förvisso inte hästar ensamma, någonsin och absolut inte grimma i hagen, men andra regler som det bara är att hålla sig till, annars får man flytta. Det låter som att detta bara kommer att bli mer och mer infekterat och hade jag varit i dina kläder hade jag flyttat hästen.

Jag hade aldrig haft kvar hästen på ett ställe där den fick gå själv förövrigt.

Självklart är det stallägaren som sätter upp regler för sitt stall, det har jag inte ifrågasatt öht. Jag har inte bara stått inhyrd (totalt 7 olika stall), utan har även varit på andra sidan, och alltså varit den som upplåtit boxplats åt annan.

Infekterat är det långt ifrån mellan mig och stallägaren, även om vi som sagt har olika syn på hästhantering/hästhållning, men som sagt så sköter jag mitt och hon sitt. Jag har nämnt att jag anser hennes hästar står på otillräckligt med grovfoder (5-6kg/dag åt en häst på ca 155-160cm, och 4-5 kg/dag åt en D-ponny) och att de bör få fosfortillskott pga grovfoderkvalitén, men i övrigt så lägger jag mig inte i hennes grejer öht. Reser hon bort så sköter jag hennes hästar, reser jag bort så sköter hon min häst. :)

Jag förstår även (som jag nämnt tidigare) hennes önskan att hästarna ska ha grimma i hagen, och har accepterat det även om jag helst inte har grimma på i hagen.

Kanska ska uppdatera lite:
Är nu övertygad om att pälsbortfallet INTE beror (enbart) på skav av grimman, eftersom min häst gått utan grimma sedan jag startade denna tråd, och pälsavfallet har fortsatt (och även börjat på andra sidan av huvudet också). Misstänker istället att det faktiskt beror på en svampinfektion, kanske orsakad av fukt (av snöandet) som letat sig in i neoprenefodret på grimman och sedan legat emot hästen 12timmar i sträck i några dagar. Tvättar nu områdena med atamon några gånger dagligen, och tycker mig ana att pälsavfallet minskat något de sista dagarna.

Tog bilder igårkväll:
IMG_3807.jpg

IMG_3805.jpg

och andra sidan:
IMG_3806.jpg

Nä men usch vad tråkigt det såg ut.Hoppas verkligen att det ger sig nu och blir bättre.

Inte läst hela tråden...

Har vet tagit skrapprov på hästen för att ställa diagnos? Om inte, gör det så att ni kan sätta in adekvat behandling.

Hudproblem kan vara svåra att bli av med och ta tid, men bra att ha en diagnos och ev en behandlingsplan så snart som möjligt.

Har avvaktat att kontakta vet, men tänker göra det i veckan som kommer. Måste helt klart reda ut vad detta är för något.

Ringorm kanske :crazy:?

Inte säga så... (men ringorm yttrar sig väl oftast som små ringar av håravfall? Min har ju fått på ett stort område)

Pratade med tävlingsveterinären idag (jag var funktionär) och fick lite tips. Han ansåg att jag kunde avvakta ytterligare någon vecka med att kontakta vet för odling, eftersom hästen inte verkar besvärad av det hela.

Senast ändrad:

Tycker inte det ser ut som regnskållor (jämfört med de bilder jag googlade fram), och eksem skulle det kunna vara, men då är frågan vad det kommit ifrån, och varför han inte är irriterad av det...

:confused:

Tycker också han borde ha klåda om det är eksem.
Vanligast är ju att eksem debuterar innan 3 års ålder,
men det kan komma senare.
Svamp är troligare.
Du har inte bytt något foder?

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 541
Senast: skuggi
·
Hästmänniskan Nu vänder jag mig till er som har tips och råd, hur får jag ihop att ta upp mitt hästliv på allvar igen och faktiskt sikta mot att tävla...
2
Svar
22
· Visningar
3 266
Senast: tara
·
Ekonomi & Juridik Vi står i ett inackorderingsstall (Privatstall på en Ridskola). I kontraktet står det att det är 6 månader provtid. Vi har ett barn på 1...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
12 827
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 780
Senast: höstmåne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama