Blir så ledsen...

boccia

Trådstartare
Jag och stallägaren där jag har min häst inhyrd har lite olika syn på hästskötsel/hästhantering och utfodring, men jag har väl egentligen bara tidigare konstaterat att så är fallet och inte brytt mig så mkt. Har bl.a. mkt fint nämnt att jag anser hennes hästar får för lite grovfoder ("de är tillräckligt runda ändå") och informerat att hästarna nog behöver fodertillskott (väldigt låg fosforhalt i höt, jag tog analys, hon var inte intresserad av att ta del av den), men i det stora hela tänkt att set är hennes hästar, så jag ska inte lägga mig i. Hon sköter sitt, jag sköter mitt, i princip.

Har även ända sedan jag köpte denna häst (och bytte stallplats för att ha närmre till stallet) blivit lovad att min häst ska få hagkompis, men det har varit än den ena än den andra ursäkten/undanflykten till att inte släppa ihop. (Min häst går alltså fortfarande, 8 månader senare, själv i sin hage :()

I onsdags märkte jag att min häst började få skav av grimman (jag vill helst inte ha grimma på i hagen alls pga risken att fastna) och bad då att han skulle få gå utan så att det inte skulle bli värre (de släpps lösa ut på morgonen, har en sluss hela vägen från stalldörren till hagarna, och jag brukar vara den som tar in dem på kvällarna). Jodå, det skulle inte vara några problem, han skulle få gå utan, men det var ju bra ifall jag hängde undan hans grimma så hon inte satt på den av bara farten. I går var jag inte i stallet (överrenskommet sedan tidigare att hon skulle kolla min häst också då), och när jag kom dit idag hade han grimman på sig, där han hade lite ruggad/nött päls i onsdags kväll hade han nu istället ett vätskande skavsår :cry::(. Sitter dessutom så illa till (precis bakom/nedanför örat) så något träns på honom är inte att tänka på innan såret läkt ordentligt. Känns så fruktansvärt trist att bli nonchalerad och att hästen ska behöva bli lidande av det. Till på köpet har jag precis fått igång honom från vintervilan igen, och han har gått riktigt riktigt bra nu efter han fått göra av med all extra energi han byggt upp under vintern. Nu känns det som att de senaste veckornas arbete är mer eller mindre ogjort eftersom jag inte har något annat val än att låta honom vila tills såret läkt igen.

Ville mest skriva av mig min besvikelse, men tips på hur man får skavsår att läka snabbast möjligt mottages gärna :D

Sv: Blir så ledsen...

Så fort såret torkat upp kan du ju testa med att sätta på ett nackludd. De med kardborreknäppe funkar ju fint att klippa till rätt längd och fästa på rätt ställe.

Och köp ny grimma:D

trist.

har inte hängt med, hade du inte dina hästar hemma - med kossorna i lugn och ro :confused:

lägg en avlastnings grej på nackstycket. dvs lägg ngn form av skumplast på sidorna om skavet, så att det blir en tunnel där skavet är, som inte nackstycket kan ligga an mot. borde lösa det.

tycker mest det låter som glömshet och okunskap, inte illvilja, från stallägarens sida. Om övrigt är bra, försök ha en fortsatt dialog och försök komma tillrätta med det. ang hag kompis skulle jag vara tuffare och mer rakt på och fråga vad exakt är planen, baserat på vad ni kom överrens om osv. kanske helt enkelt är en människa som har svårt att komma till skott rent allmänt....

Svarar båda:

Skulle kanske kunna funka med avlastningstunnel alternativt ludd (har ett tjockt gosigt fårskinn som jag kanske kan fixa något av), men eventuellt sitter skavet så till att det kan bli svårt att avlasta ändå.
Inringade området(fast på höger sida, inte vänster)
Grimman är mjukfodrad, inköpt för att den skulle passa tryckkänsliga hästar. Får väl klä in den i ludd också.

mackan:

Måste vara förra hästen (fullblodet) du tänker på. Hon var inhyrd på ett annat ställe (med massor av söta kossor :love:), men redan då tittade jag efter stallplats som låg närmre hem (även om jag verkligen stortrivdes där hon stod, med världens bästa hyresvärdar :)), och lagom när hon såldes så dök den här platsen upp, så nya hästen fick bli inhyrd där istället. Istället för 12 minuter till stallet med bil så har jag numera 11 minuter till stallet med cykel (2½ minut med bil)

Hagkompis ja... Vet inte hur många gånger jag nämnt det, och hör olika ursäkter varje gång. Har tröttnat på att ta upp det gång på gång på gång, och just hagkompis (eller avsaknaden av hagkompis) är väl egentligen det jag tycker är jobbigast, däremot måste jag säga att det fungerar bra i det stora hela, till viss del för att jag bestämt mig för att inte lägga energi på att störa mig på småsaker utan istället försöker göra det så bra som möjligt, men idag blev jag verkligen besviken/ledsen. :(

Just denna datorn jag sitter vid nu har så taskig skärm så jag ser inget på fotot.

Annars kan kanske en tanke vara att plocka bort pannbandet på tränset och dra bak nackstycket något så det inte ligger emot?

Vill man vara säker på att nackstycket ska ligga kvar så tar man till ett litet trick jag lärt mig. Man knoppar fast det i manen. En hårslinga framför och de andra tre bakom och sedan fläta

Annars kan man använda halsring ett tag.De brukar inte få skav av dem.Köp en i mjuktläder,alternativt klä in den i fårskinn.

Och inte måste du ställa av för det här!Som någon sa innan så går det bra att avlasta området eller justera med att ta bort pannbandet eller genom att köpa ett träns som ger mer frihet bakom öronen.

Hoppas det löser sig!

Hur stallägaren sköter sina hästar kan du inte göra så mycket åt, om hon inte vanvårdar dem.. Hon bör däremot respektera dina önskemål om hur du vill ha din häst skött om du betalar för det.

Tog ett par bilder på skavet idag. Det mesta är bara pälslöst område, men en del är riktigt sår. :(
IMG_3776.jpg

IMG_3781.jpg

Köpte idag ett rejält fårskinnsludd med kardborre och ska se om jag kan skydda/avlasta området mha det och något mer. Sitter ju på så dum plats bara...

Strindlund:
Visst kan jag inte lägga mig i hur andra sköter sina hästar (har jag inte försökt göra heller, bara påpekat den låga fosforhalten i höt samt sagt att JAG anser det vara för lite med ca 5-6 kg hö/dag åt ett halvblod på ca 155-160 cm). Det jag stör mig på är väl dels det här med att hästen gick med grimma trots att jag hade lagt undan den och infat om skavet, dels det att min häst går själv i hagen trots löften om att han ska få kompis (och till viss del retar det mig också att min häst får extra kraftfoder "för han ser hungrig ut" när han redan innan är pigg och har en foderstat med snäppet höga energivärden. Det problemet har jag kommit runt genom att ändra i fördelningen över dagen, att han får mindre det mål jag ger honom)

Mmmm, och så har det blivit på bara ett par dagar :( Han är väldigt skavkänslig tyvärr.
Har inte testat med fårskinnet idag, vill ge det (skavet) en eller ett par dagar ifred. Känns surt ifall jag skulle tvingas ställa av honom pga detta, hade t.ex sett fram emot hoppträning i veckan som kommer. Nåja, thats life, huvudsaken är att skavet läker så pålle slipper ha ont.

I fall att det händer igen att han får skav bakom öronen, varför inte se dig efter ett träns som inte har sitt nackstycke placerat precis bakom öronen?
Nu förstod jag att det är grimman som han har fått skavet av, men det kan ju inte skada att ha ett träns som inte sitter som grimman!

Det enda träns jag kommer på som sitter annorlunda är Difference-tränsen, och ett sådant vill jag inte ha. Det är a, för dyrt, och b, extremt fult :p
Då känns det som ett bättre alternativ att han får gå utan grimma i hagen (hoppas på att kunna få igenom det med stallägaren nu, så har det hela iaf fört något gott med sig ;))

Ett tips är att lädergrimmor orsakar generellt mindre skav. Om du kan hitta en sådan välanpassad är de super.

Säger bara avstå grimma i hagen.
Sätt en lapp på boxen att hon inte får sätta på grimman.

Hu vilket skav det var stort. Vad sa stallägaren när du visade det? Finns väl idag även grimmor med fleece på nackstycket?

Okej nu är jag med.

ang. skavet - det ser ut som själva grimmans passform inte är hundra, eftersom skavet visar på att grimman legat an mot örat, vilket en välpassande grimma inte ska göra - snarare ska nackstycket halka bakåt en smula.

när skavet läkt finns det JÄTTEBRA neoprene skydd som träs på nackstycket, som hindrar att själva grimmans kanter och sömmar ligger an. men som sagt, jag skulle se över grimvalet och dess passform i första hand. Ofta kan en lädergrimma vara bra då de blir så mjuka när de använts en del, och även har tendens att halka bakåt snarare än framåt i själva nacken. försök komma över en sliten begagnad?

Som sagt, det bästa är ju att inte ha grimma på alls. Sen är zinkpasta magi mot skavsår, finns att köpa på apoteket!

Säger bara avstå grimma i hagen.
Sätt en lapp på boxen att hon inte får sätta på grimman.

Hade sagt till att han skulle gå utan grimma, och även på stallägarens inrådan hängt undan grimman "för säkerhets skull, så jag inte glömmer"

Okej nu är jag med.

ang. skavet - det ser ut som själva grimmans passform inte är hundra, eftersom skavet visar på att grimman legat an mot örat, vilket en välpassande grimma inte ska göra - snarare ska nackstycket halka bakåt en smula.

när skavet läkt finns det JÄTTEBRA neoprene skydd som träs på nackstycket, som hindrar att själva grimmans kanter och sömmar ligger an. men som sagt, jag skulle se över grimvalet och dess passform i första hand. Ofta kan en lädergrimma vara bra då de blir så mjuka när de använts en del, och även har tendens att halka bakåt snarare än framåt i själva nacken. försök komma över en sliten begagnad?

Jag har inte reflekterat över att grimman sitter illa, men nu när du säger det så ska jag verkligen kontrollera passformen ordentligt. Hela grimman är neopreneklädd, så ett skydd tror jag varken gör till eller från. Är inne på att köpa 2 st TJOCKA fårskinnsludd att sätta på hela nackstycket (2 st så han hela tiden kan ha ett torrt/rent), alternativt att han får använda transportgrimman (mjukfodrad lädergrimma) även i hagen (om jag inte kommer ifrån grimma i hagen).

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 541
Senast: skuggi
·
Hästmänniskan Nu vänder jag mig till er som har tips och råd, hur får jag ihop att ta upp mitt hästliv på allvar igen och faktiskt sikta mot att tävla...
2
Svar
22
· Visningar
3 266
Senast: tara
·
Ekonomi & Juridik Vi står i ett inackorderingsstall (Privatstall på en Ridskola). I kontraktet står det att det är 6 månader provtid. Vi har ett barn på 1...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
12 827
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 780
Senast: höstmåne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Uppdateringstråd 30