Blir så ledsen med alla dessa annonser

D

Donalds

Om djur som skänkes/säljes för att personer tröttnat,inte har tid eller inte har råd längre (räknar inte alla människor som blivit allergiska). Det skulle behövas hur många omplaceringsställen som helst. Spec för kaniner och marsvin. Att folk skaffar och sedan bara skiter i dem, har de inga band till sina djur, kan det vara vilket som helst?!? En rubrik som stör mig något extremt är: Den perfekta julklappen -ett marsvin eller Julklapps tips: en kanin. Urk, blir riktigt äcklad av dom annonserna.

Vad tycker ni ang. det här^??

Sv: Blir så ledsen med alla dessa annonser

Å ena sidan kunde jag inte hålla med mer, men å andra sidan är det bra att de försöker göra sig av med djuren så djuren kan få en ny chans till ett bättre liv...

Visst är det synd att djuren får byta hem, men visst är det bättre att ägaren inser att den inte orkar med /tröttnar på djuren och försöker hitta nytt hem som de kan ha det bättre i, än att ägaren inte gör något och låter djuret ha det lite halvslafsigt.
Och varför inte ge dem gratis? De är svårt att sälja älder marsvin oftast och alt om man inte får tag på nytt hem är avlivning.

ScissorHands skrev:
Och varför inte ge dem gratis? De är svårt att sälja älder marsvin oftast och alt om man inte får tag på nytt hem är avlivning.

Håller med dig bara det att om de inte hittar ett nytt hem eller ens inte alls letar så kanske de kastar ut djuren i naturen vet t ex en som släppte ut sina 60 kaniner. (inavel) och gissa vem som kalasade kaniner 3 dagar oom inte Räven. Så jag tycker det är bättre att folk skänker sina djur eller avlivar dem istället för att släppa ut dem i det fria där de ändå inte skulle överleva.
Men nu säger jag inte att alla djur som släpps fria dör men det händer tyvärr de flesta.... :mad:

En kanin jag hade förr en jättefin Black and Tan hane kom hoppandes in i vår trädgård ( jattetörstig). Utsläppt från en gård ett par hundra meter bort, och utsläppt med vilje.

Kan väl sägas att dom fick en rejäl utskällning och att kaninen flyttade in till oss. Zorro vart helt underbar!

Min mor hotade tom utsläpparen med polisanmälan om vi kom på dom med liknande igen!

/kT

Ursh ja för att släppa ut dom. På Island är det mycket vanligt med kaniner som har blivit utsläppta när sommaren är slut. Det är nästan alltid sama saga, en unge köper en kanin över sommaren har ett litet ute hus för den medans det är sommar och sol. Föreldrana glada eftersom dom behöver inte betala fö mat pga. barnen ger dom ara gräs och så. Men sen kommer vintern och då kan dom små kaninerna inte längre vara ut, då ändrar föreldrana sej och sägjer nej att nu kan dom inte ha kanin längre och barnen för långe sen trött på kaninen. jepp då är det bara bästa att släppa ut dom :mad:
Ursh jag vet i allafall att mina små pojkar skulle inte leva länge av i natur och speciellt då dom släpps ut precis innan vintern :mad:

Jag tycker att det är dags att veterinärklinikerna sänkert priserna på kastrering. Uppfödare kan få mängdrabatt och fler privatpersoner har råd att kastrera sin kanin.

Senast ändrad av en moderator:

Men hadde menneskene som skaffer seg små dyr virkelig brukt TID på de, tror jeg antallet "omplasserings-annonser" hadde blitt halvert.

Fordi små dyr som ingen bryr seg om, blir kjedelige små dyr. :cry:

Små dyr som blir temt ordentlig, og får den oppmerksomheten de skal ha, blir roliga små personligheter, som man ikke har lyst til å "bli av med". ;)

Håller helt och hållet med dej sleepy!

Jo, visst är det bättre att folk försöker hitta nya hem! Men de flesta djur som säljs är ju ofta inte ett år än så det verkar inte som folk riktigt tänkte efter innan de skaffade djuret. För om det är ett djur som är kanske 6 år, så kan så mycket förändras med under ett halvår borde man väl ändå ha ganska klart för sig hur det ligger till..?

Donalds skrev:
Jo, visst är det bättre att folk försöker hitta nya hem! Men de flesta djur som säljs är ju ofta inte ett år än så det verkar inte som folk riktigt tänkte efter innan de skaffade djuret. För om det är ett djur som är kanske 6 år, så kan så mycket förändras med under ett halvår borde man väl ändå ha ganska klart för sig hur det ligger till..?

Jooo du har helt rätt!

Har tänkt på en sak gällande omplacering av råttor då jag själv har tagit hand om en hel del avlivningshotade råttor.
En råtta lever ungefär 2 år och kan man inte ens planera 2 år framåt så är man inte mogen alls till att ha djur. Man tröttnar inte, eller kommer på att man inte har tid för ett djur efter 1 år när man vet att djuret bara har 1 år kvar att leva. 2 år är ju ingenting!
Lider med mina råttor här hemma som har fått smaka på hur det är att bli övergivna av den de litade som mest på...

Men hallå, de som blivit allergiska brukar heller inte vara så mycket bättre. De flesta ids inte angagera sig att leta nytt hem utan bara ANTAR att djurskyddföreningen ska fixa alltihopa. Så många ggr som folk ringt våran förening och sagt eller nästan krävt vi ska ta hand om det eller det djuret pga allergi. När vi frågar VAD de själva gjort för att försöka placera ut djuret själv blir svaret oftast...Nä, inget..vadå då ?? Ja säger vi, annonser i dagstidningar bla. Nä, det är så dyrt (har en del sagt)...

7-800:- är väl INTE dyrt att kastrera sin kanin för. Slå ut det på ev 5-8 år, ungefär så länge kaninen lever...är det dyrt då ? Nä, inte det minsta. Dessutom är det inte grund och botten kastrering det handlar om utan att folk inte fattar kombinationen hona+hane = massa ungar. Sedan så verkar flertalet tro att: bara man har en hona...ja då ska det avlas...

Eh, jo det är dyrt. Många kaniner hamnar i småbarnsfamiljer, de tänker INTE lägga ut 700-800:- på en kanin som de köpt för 50:-!

700-800:- kanske inte är dyrt om man bryr sig, men många gör inte det. Många föräldrar tänker typ: Jaja, vi låter ungarna ha skoj. Sen när det kan bli vet. vård eller liknanade så är det inte lika ok. längre. Nu är ju gudskelov inte alla sånna men de finns!!

Om man kollar på annonser står det oftast: gulliga kaninungar skänkes för att vi inte har råd att ha kvar dem, måste avliva dem om ingen kan ta dem.

Ursäkta!?! Om du har fått kaninungar så får du ju se till att hitta bra hem till dem. Jag har egentligen inget problem med att folk skänker bort sina djur så länge det är till vettiga hem.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 295
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 168
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info