Sv: Blir man lycklig av att ha barn?
Ja det där är verkligen märkligt, att one size fits all-tänkandet. Men det känns som att det börjar bli mer accepterat även för kvinnor att välja bort barn till förmån för annat.
Jag är definitivt mycket lyckligare nu sen jag fick barn. Sen är jag mycket olyckligare också stundtals. Mitt liv är målat med skarpare färger nu, och totalt sett gör det mig mycket lyckligare.
Jag tycker att det är en konstig tanke att 'one size fits all'. Livet är väl lite mer nyanserat än barn=lycklig, alternativt barn=olycklig? Jag tänker att det är ungefär lika relevant som att försöka fastslå att vänner per automatik ger lycka. Det går ju så klart upp och ner med relationer och ibland kan vänner göra en djupt bedrövad, likaså att de kan få en att känna sig styrkt. Med barnen finns det en praktisk komponent som under rådande förutsättningar (starka värderingar kring att vara busy och jobba heltid och samtidigt klara att sköta allt på egen hand) blir betungande, men det är ju snarare samhällets fel än barnens.
Ja det där är verkligen märkligt, att one size fits all-tänkandet. Men det känns som att det börjar bli mer accepterat även för kvinnor att välja bort barn till förmån för annat.
Jag är definitivt mycket lyckligare nu sen jag fick barn. Sen är jag mycket olyckligare också stundtals. Mitt liv är målat med skarpare färger nu, och totalt sett gör det mig mycket lyckligare.