blir ledsen på mig själv i hoppningen..

C

cadilac

hej alla!
jag har börjat rida igen efter ca 2 års uppehåll...har köpt mig en mkt trevlig liten D-ponny som gått både hoppning, dressyr och fälttävlan..
Allt går toppen och vi funkar bra ihop..

Men jag undrar om någon har lite tips angående hoppningen,
Jag själv hoppar alltid av ett språng förtidigt,:crazy: och ponnyn tar ett steg till, han är jätte duktigt och man behöver inte hålla på att taxera in honom utan han kommer bra på hinderna själv.....Men någon som har lite tips kanske för hur jag ska få is i magen och sitta kvar och vänta ut honom...

tack på förhand!
Sara :)

Sv: blir ledsen på mig själv i hoppningen..

Har inte din tränare tips? :confused:
Annars skaffa tränare/byt tränare. Travhoppa är bra men jobbigt max ca 15 språng.

jo dom brukar bara säga att jag ska sitta kvar, hoppar jag kombination så blir oftast första språnget dåligt men att jag kommer bra på det andra när jag kommer in i rymten, blir bara så less på mig själv som sagt var...:(

Min förra häst var väldigt.. opålitlig.. :p i hoppningen, så jag tryckte av henne väldigt ofta, nåt språng för tidigt medans hon var väldigt duktig på att hoppa av på bra avstånd själv när hon hoppade.

Det jag fick lära mig var att vara väldigt passiv, lita på att hästen hoppar, jämnt stöd i handen och sluta om med skänklarna och låta hindret komma till oss istället för att jag skulle mecka och skjuta av henne och hon tog ett ½ galoppsprång till = vi hamnade i otakt. Jag höll på sådär av osäkerhet eftersom jag inte litade riktigt på henne.

Så du kan ju iallafall försöka att bara glida med liksom, sitt eller stå i lite lättsits och håll bara jämn kontakt med hästen men GÖR ingenting speciellt, undvik alla impulser att trycka av eller hoppa innan hästen. Helt enkelt ha lite is i magen och bara vänta in hindret! Se till att ha tempot klart innan ni kommer fram till hindret och att rida bra vägar och sen så sköter hästen resten!

öva på lägre hinder och ha kontakt/sitt helt i sadeln över hindret också =) brukar funka för många..

"det tar 100 upprepningar att lära sig något nytt och 1000 upprepningar att få en ny vana"

jag tror på att travhoppa, hoppa 5 1/2:an, och träna med kanske 3-4 galoppbommar innan hindret så att du kan lite på att hästen kommer rätt och bara behöva tänka på dig själv!

Jag tror att du ska hålla dig till låga höjder och inte höja upp innan du fått till det med känslan!

tack..det låter som ni har bra funderingar..Han hoppar jäkligt bra själv, bara ibland mellan hinderna man behöver ta tillbax honom lite grann..så jag vill liksom inte förstöra hans egen "självkänsla" genom att jag håller på och trixar och pillar..
Vi ska ju absolut inte tävla, då han e ponny och jag 24 år men vi vill ha roligt och jag vill utvecklas med honom inte imot honom...men jag ska kämpa vidare

Börja med att lägga ut bommar på en volt, gärna med lite olika avstånd. Ligg och rulla på dem och lär dig att känna - inte se - var avsprånget kommer. Det vanligaste felet man som ryttare gör när man hoppar av för tidigt är att man stirrar sig blind på hindret. Försök se landningen istället för hindret, har du en ponny som är duktig på att taxera så har du det optimala tillfället att lära dig känna avsprånget. Lita på ponnyn, och skapa ett mantra: "ett språng till, ett språng till..."

Att hoppa serier (gridwork) typ bom-ett galoppstrång-hinder-studs-hinder-ett galoppsptrång-hinder gör att du som ryttare i princip kan sitta passiv, bara understödja hästen genom serien.
Om du bygger lågt kan du komma in i trav, då behöver du inte mixtra för att komma rätt in på första hindret, utan kan glida genom hela serien!

En annan enkel övning är att lägga två bommar på långsidan med t.ex. 26 m emellan, och sedan testa att rida på olika antal galoppsprång mellan dem.

Det som fungerat bra för mig är att räkna galoppsprången fram till varje hinder, inte så mycket för att bedömma avståndet utan för att jag på så vis får in en jämn takt och dessutom slappnar av. Fokus ligger inte på "hindret" utan på att räkna "ett, två, tre, fyra..." (Har hört någon annan som nynnat på marschstakt.).

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 410
Senast: Lutten
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 109
Senast: zarmino
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 134
Senast: WildHorse
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 051
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka