Blir han för stor för mitt sto??

M

Monna

Jag har fastnat för snyggingen Drogeda Jack The Lad och skulle verkligen vilja ha honom till mitt sto :love:

Men frågan är om han är för stor för henne?

Hon är ca 127cm just nu, blir 3 tidigt i vår så hon kommer växa lite till. Jack han själv är väl 145cm om jag inte misstar mig??

Är han för stor så jag ska leta mindre hingst eller..? :confused:

Sv: Blir han för stor för mitt sto??

Jag kan inte ponnyavel, står hingsten på semin eller naturlig betäckning?

Jag tror naturlig avel, det är det som oroar mig :(

Spontant tror jag inte han är FÖR stor, men som sagt, ponnyavel är inte min grej:) Hör med hingsthållaren, de har nog stenkoll

Tycker väl inte det låter som om han skulle vara för stor...
Han är ju inte mer än 18 cm högre än henne nu - o kanske 15-16 cm större vid betäckningstillfället...
Det beror sig förstås på vad det är för typ av sto du har, om hon är av lite robustare modell så bör det ju inte vara några större problem. Är hon däremot väldigt tunn och "gänglig" kanske han kan vara lite tung för henne.

28022_1250881401.jpg

Hon är en welshponny, av lite nättare modell men inte så "gänglig" och hon blir grövre än bilden visar

Hingsten du är intresserad av är ägd i Storbritannien och bara leasad till Sverige. Han är en welsh cob, och ditt sto är en welsh ponny, sektion B. Många cob-hingsthållare tar inte emot sektion B-ston eftersom det blir typmässig korsningsavel. Så innan du gör upp dina planer, kolla med hingsthållaren om hingsten är kvar i Sverige 2010, och om han i så fall betäcker sektion B-ston.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 079
IT & mobiler Tips på bra app som spelar vågljud utan att dränera batteriet över natten? Gärna gratis, men okej om den kostar en mindre summa också...
2
Svar
27
· Visningar
1 033
Senast: Sassy
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 585
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 880

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat