Blir GALEN på vissa "hästlånare"

Sv: Blir GALEN på vissa "hästlånare"

Varför skulle det vara lite hennes häst också?

Hon är tydligen inte duktig nog, då har hon inget med hästen att göra, mer än skritt och trav, OM det känns bra för dig!
Du får stå på dig stenhårt och förklara vilket jobb du lagt ner när det gäller hoppningen, och det sköter du själv.

Alltså lite min mammas, inte kusinens.

klart det inte ar en sjalvklarhet och hon kan ju fraga snallt. men sen ar vissa hastagare lite.. vad ska man saga, de tycker att ingen kan rida deras hastar utom de sjalva, jag tror inte att en hast blir forstord av att ridas av en ovan ryttare nan gang da och da.

De flesta hästar händer det inga större saker med för att någon annan än ägaren sitter upp ibland, nej, det har du rätt i.

Men.. jag resonerar såhär: VARFÖR ska jag låta någon rida på min häst som jag betalar för och har köpt för eget bruk?

Jag har några skäl som jag kan se:
1. Jag gillar verkligen personen och VILL bjuda på en ridtur!
2. Jag har inte tid att motionera hästen som den bör motioneras (men då vill jag inte ha ngåon som rider "då och då" utan regelbundet).
3. Jag vill se min häst riden av just den personen för att se hur hästen går (i regel handlar det då om någon som är lika duktig eller bättre än mig på att rida).

Om inget av ovanstående skäl är tillämpbara så förstår jag inte varför jag skulle vara "snål" om jag säger nej.

Jag förstår hur du känner det. Man vill inte att den andra personen ska blir "sur" eller ledsen. Men jag tycker du ska stå på dig angående hoppningen. Vad händer om du förklarar att hästen har lite dåligt självförtroende just i hoppningen och att det inte passar just nu att hon hoppar den? Sen behöver du ju inte tala om när det kommer att passa:angel:

Jag har inga problem med att andra rider mina hästar, bara dom klarar av dom. Tycker inte att det gör så mycket även om ryttaren inte kan så där värst mycket, då brukar hästarna göra lite som dom vill och inte anstränga sig så där värst mycke....
Sen är det ju givetvis jag som bestämmer om när och hur någon rider mina hästar.

Vet när jag va liten och min mamma lånade ut mitt russ på ett ridläger, jag red honom inte själv för jag var för stor, men jag kommer igåg hur arg jag blev av att se någon som inte jag bestämt rida honom....

MVH Russin8 som numera lånar ut hästen

Varför låna ut sin häst om man inte vill igentligen ??

Jag har en islandshäst som jag lånar ut till min kompis. Hon rider den 4 ggr i veckan trots att hon har en egen häst :P Det tycker jag går bra. Men det är ju för att jag har bestämmt att hon får det :) Men hon rider den ju itne direkt själv.

Fixar du inte att säga det själv, så prata med din mamma. Hon borde ju förstå att det räcker med skritt och trav och att hoppningen sköter du själv. Så får hon säga till kusinen att hon får endast skritta och trava när ni tycker det är ok att hon får rida.

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 184
Senast: Gunnar
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 882
Senast: Lycan
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 257
Senast: Boj
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag har varit en till ganska jobbig dag men inte sååå dålig som några har varit nu. Men inte bra heller. Men iallafall så läkaren har...
Svar
11
· Visningar
1 723
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?

Hund, Katt, Andra Djur