Blir GALEN på vissa "hästlånare"

Sv: Blir GALEN på vissa "hästlånare"

Tack för alla åsikter.

Jo, jag låter henne gjärna skritta och trava men absolut inte hoppa. Men vi är ganska goa vänner och mamma tycker att det är ok å efter som det är LITE hennes häst också måste ju hon också få bestämma något :(

Tack för alla åsikter.

Jo, jag låter henne gjärna skritta och trava men absolut inte hoppa. Men vi är ganska goa vänner och mamma tycker att det är ok å efter som det är LITE hennes häst också måste ju hon också få bestämma något :(
Varför skulle det vara lite hennes häst också?

Hon är tydligen inte duktig nog, då har hon inget med hästen att göra, mer än skritt och trav, OM det känns bra för dig!
Du får stå på dig stenhårt och förklara vilket jobb du lagt ner när det gäller hoppningen, och det sköter du själv.

Stå på dig, sjävl skulla jag aldrig drömma om att ens be om att få rida nån annans häst..?

Säg bara att hästen är under utbildning, för det är ju sant, du vill inte äventyra hästens förtroendesom du byggt upp. Det hade vart en annan sak om det gällt en trygg läromästare på 20 år men ändå - ingen ska ta givet att det bara är att komma och rida för att nån man känner råka äga en häst som kostar dyra pengar...:devil:

Jag låter ingen annan rida mina pållar utom syrran förstås.

Vad var det för ett pucko som påstod att det är allemansrätt på att rida hästar som man stötte på..:S han kan definitivt inte vara frisk i bollen.

Det lustigaste jag har hört var en pappa som gick förbi vårt stall och som ville lyfta upp dottern på min häst medan jag stod och borstade på stallplanen, detta utan att fråga. När jag sa åt honom så menade han att det ingick i allemansrätten att få rida på hästar som man stötte på... Snacka om att jag blev tyst några sekunder.

:confused:
Jag skulle dragit tag i ungen och gått iväg med den och sagt att det ingår i allemansrätten att äta upp förbipasserande småglin :mad:

*förvirrad*

Varför ska du vara tvingad att låta någon annan rida hästen?
Det är ju bara att säga att du inte vill att någon annan än du rider hästen.

Håller med dig på alla punkter !!!
Tack och lov har jag nu än unghäst
som är väldigt het, så det brukar inte vara någon som är intresserad.

Jag blir faktiskt trött på folk som inte kan säga ifrån i fall där det gäller hästens välmående; som nu.

Jag blir faktiskt trött på folk som inte kan säga ifrån i fall där det gäller hästens välmående; som nu.

Så om jag slänger upp en ryttare på min häst som kan skritta, trava och galoppera så far hästen illa?

Här snackar vi ju inte hästens välmående utan ägaren/ryttarens.

Jag låter inte vem som helst sitta upp på min häst men inte tusan skulle hästen må dåligt om t ex min väninna som aldrig ridit sitter upp och skrittar/travar. Inte ens om hästen är så att säga under utbildning. Inte för en normal häst.

Till TS -stå på dig. Prata med din mamma om att du inte vill låna ut hästen. Berätta hur det känns så sätter hon nog ingen press på att du måste låna ut din häst.

Ibland får vi hästägare låv att låna ut hästen till någon ridsugen kompis eller släkting, trots att man kanske inte alltid vill. Själv har jag en 6-årig arab som förvisso är världens snällaste men inte någon nybörjar häst, om ni förstår vad jag menar. Igår kom min kusin ut och sa "att hon tänkte rida Pandora" (inte FÅR jag rida Pandora). Hon hade inte suttit i sadeln på väldigt länge så vi tog det lugnt, skrittade och travade. När vi efteråt åt midag sa hon "Nästa gång tänker jag rida och gången efter det hoppa"! Vill inte låta självisk men det är min häst och hon ska vara glad att hon får rida över huvud taget, dethär är ju ingen ridkola! Har jobbat jättemycket med dennhär hästen och hon har precis börjat få tillbaka självförtroendet när det gäller hoppning och jag vill faktiskt inte få det förstört.

Håller ni med mig eller tänker ni på något annat sätt?

Säg glatt till henne "nästa gång jag kommer på middag till dig vill jag ha oxfilé med potatisgrantäng och gången efter tycker jag att det är dags för trerätters, med ÄKTA amerikansk ostkaka till efterrätt" och så lägger du huvudet sött på sned och ler.

Hälsning Maja

Stå på dig, sjävl skulla jag aldrig drömma om att ens be om att få rida nån annans häst..?

Säg bara att hästen är under utbildning, för det är ju sant, du vill inte äventyra hästens förtroendesom du byggt upp. Det hade vart en annan sak om det gällt en trygg läromästare på 20 år men ändå - ingen ska ta givet att det bara är att komma och rida för att nån man känner råka äga en häst som kostar dyra pengar...:devil:

Alltså , min är också under utbildning (18 år):angel: .
Om jag "tvingas" låna ut får dom bara order om att SKRITTA i skogen

sätt stop direkt! aldrig skulle nån annan få rida min häst. ENDAST Familjen. absolut inte släkten!
Säg som de är att de är din häst och att du inte vill att hon rider.
Ha de bra!:)

Ibland får vi hästägare låv att låna ut hästen till någon ridsugen kompis eller släkting, trots att man kanske inte alltid vill. Själv har jag en 6-årig arab som förvisso är världens snällaste men inte någon nybörjar häst, om ni förstår vad jag menar. Igår kom min kusin ut och sa "att hon tänkte rida Pandora" (inte FÅR jag rida Pandora). Hon hade inte suttit i sadeln på väldigt länge så vi tog det lugnt, skrittade och travade. När vi efteråt åt midag sa hon "Nästa gång tänker jag rida och gången efter det hoppa"! Vill inte låta självisk men det är min häst och hon ska vara glad att hon får rida över huvud taget, dethär är ju ingen ridkola! Har jobbat jättemycket med dennhär hästen och hon har precis börjat få tillbaka självförtroendet när det gäller hoppning och jag vill faktiskt inte få det förstört.

Håller ni med mig eller tänker ni på något annat sätt?

Tycker iofs det hade varit bättre att dra iväg med pappan istället...inte barnets fel i den situationen tycker jag...

Jag förstår ditt dilemma.
Även om din mamma tycker det är ok att kusinen får rida på din häst så måste det ske under dina villkor!! Hästen far knappast illa av att någon ovan rider lite i skritt och trav någon gång ibland...MEN det är ju du som ska erbjuda henne när DU tycker att det är ok.
Har själv råkat ut för en liten tjej som kommer fram till mig när jag står och mockar som säger "jag tänkte motionera din häst idag..."
Jag sa Nej den gången då jag har en ganska pigg häst och visste inte hur mkt hon hade ridit. Annars låter jag gärna andra prova min häst, men det ska vara när det passar mig!

Så om jag slänger upp en ryttare på min häst som kan skritta, trava och galoppera så far hästen illa?

Här snackar vi ju inte hästens välmående utan ägaren/ryttarens.

Jag låter inte vem som helst sitta upp på min häst men inte tusan skulle hästen må dåligt om t ex min väninna som aldrig ridit sitter upp och skrittar/travar. Inte ens om hästen är så att säga under utbildning. Inte för en normal häst.

Till TS -stå på dig. Prata med din mamma om att du inte vill låna ut hästen. Berätta hur det känns så sätter hon nog ingen press på att du måste låna ut din häst.

:bow: :bow: :bump: :bow: :bow:

Om du har läst det första inlägget så handlar det mest om hoppningen, hästen har dåligt självförtroende där och då bör man inte sätta upp vem som helst så att allt sabbas igen.
Oschysst mot hästen.

Alltså , min är också under utbildning (18 år):angel: .
Om jag "tvingas" låna ut får dom bara order om att SKRITTA i skogen

ja och jag antydde inte att alla hästar på 18 år är läromästare ;)

*KL*

Jag är förvisso i grunden av åsikten att mina hästar GÄRNA ska ridas av andra. Allt för att undvika att det blir enmanshästar. Jag är dock VÄLDIGT selektiv med vilka jag sätter upp på dem, det ska vara personer jag valt och litar på.

Dock har jag inget större problem med att mindre lämpliga ryttare vill sitta upp, jag har inte direkt nybörjarhästar och hitills har ingen lidit av så avancerad dödslängtan ;)

Sen, jag skiljer på folk som inte kan rida, och folk som rider dåligt. Har jag en häst me dlämpligt temperament skulle jag utan problem låta 'moster Greta' få åka lite häst. Risken att moster Greta på något vis förstör hästen är minimal. Däremot en ryttare som rider DÅLIGT, det är en helt annan sak.

Sen, jag är inte äldre än att jag minns hur det var när jag var liten. Där var det INTE jag som bestämde vem som skulle låna ponnyerna eller inte, utan mamma och pappa. Dock hade jag sällan några problem med att de lånades ut, bara kul att få ridsällskap (jag hade två). Men visst när min 'elaka' (tyckte jag) kusin fick rida så kändes det inte så kul. Ponnyerna tog dock ingen skada alls av det. Och jag var väl inte någon stjärna alla gånger själv heller :crazy:

För mig är det alltid okej om de FRÅGAR, även om svaret kan bli nekande ( t ex för jag inte har lämplig häst), men skulle någon FÖRUTSÄTTA att de fick rida mina hästar - nej då skulle jag gå i taket!

Känner du att du inte vill att nån ska rida hästen eller att du har vissa kriterier så stå fast vid detta. Det är din häst och det är du som bestämmer och som någon annan skrev att är det som så att din mamma tycker annat så förklara för henne varför du vill ha det på ditt vis.

Det lustigaste jag har hört var en pappa som gick förbi vårt stall och som ville lyfta upp dottern på min häst medan jag stod och borstade på stallplanen, detta utan att fråga. När jag sa åt honom så menade han att det ingick i allemansrätten att få rida på hästar som man stötte på... Snacka om att jag blev tyst några sekunder.

:eek: Han måste väl ändå ha skämtat........Skrämmande!!!

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 184
Senast: Gunnar
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 884
Senast: Lycan
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 257
Senast: Boj
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag har varit en till ganska jobbig dag men inte sååå dålig som några har varit nu. Men inte bra heller. Men iallafall så läkaren har...
Svar
11
· Visningar
1 723
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama