Blir fet på fri tillgång+kolik

CallMeAce

Trådstartare
I stallet där jag står finns det bara en hage för storhästarna och i den serveras fri tillgång på hösilage. Min häst har problem med bakknäna och vi har dragits med en lång konvalescens. Hon får inte vara för tjock, hon ska helst vara ganska så smal för att hennes knän ska få en chans att må så bra som möjligt. Som det är nu bär hon runt på en ganska stor mage, dock enbart något överhull. Hon skulle kanske behöva gå ner en 60 kg iallafall.

Pga hennes problem med knäna kan jag inte ut och träna henne alltför hårt och kan inte riktigt få ner hullet på det sättet. Hon står i stort sett hela dagarna i fodertunnan. De är ute ca 8 timmar. När hon kommer in har jag snålat med hennes mat. Hon har fått lite halm utspritt i boxen vid intag (när halmen vart dålig har hon fått lite hö istället). Sen får hon lite kraftfoder men inga mängder morgon/kväll. Till natten får hon 2 kg hösilage. På morgonen enbart 0,5 kg eftersom de ska ut o äta med en gång nästan.

Nu verkar det som hon börjat få kolikkänningar och jag undrar då om det kan ha o göra med att hon äter en massa ute o sen inte så mycket alls när hon kommer in???
Vet inte hur jag ska lösa den här situationen riktigt? Det finns inga andra hagar så jag kan inte flytta på henne heller. Funkar det ina alls får ja väl byta stall men det vill jag inte.

Allt hade blivit bättre utan fri tillgång men tyvärr, det går inte att ändra på.

Sv: Blir fet på fri tillgång+kolik

Självklart kan hon få problem om utfodringen är så ojämn. För övrigt har jag inget bra förslag. Verkar knivigt. Det bästa hade kanske varit att byta stall. För lång tid utan mat kan få dem att få ordentliga problem.

Sv: Blir fet på fri tillgång+kolik

Har ni bara en hage? :confused:

Det bästa vore nog att byta stall, eller att du får ta en liten plätt av hagen och ha din häst där, men det är ju itne särskilt schysst mot den heller.

Hur menar du att du gör vid natten? Du ger väl inte Bara 2 kg hösilage (Då är det väl nästan torrt som hö!?!) ? :crazy:
Har du testat hur det blir att lägga på några kilo extra? Säker på att den går upp massor i vikt?
Tänk på att en hungrig häst kastar sig över maten (ute) och mosar in så mtk som möjligt istället för att äta normalt.

Om det absolut inte går att ordna något så skulle jag rekommendera att ge fritt på halm/åtminstonde flera kg inne, ffa till natten och blanda med så mkt hösilage du kan utan att riskera att hästen blir fet. Strö det gärna lite i halmen så den inte bara tuggar i sig hösilaget och trampar runt halmen.

Om hästen får fritt med hösilage i 8 timmar och bara 2,5 (+ lite halm) i 16 timmar, så är det självklart att den får problem med magen. Tänk på att hästarna inte ska stå utan mat i mer än några timmar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
864
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist