RÅ 2000 ref. 65, SOU 2000:26
Vad vill du ha sagt?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
RÅ 2000 ref. 65, SOU 2000:26
Att se körkortsåterkallelse som också ett straff inte är nytt utan den synen har funnits ganska länge, även innan vi gick med i EU.Vad vill du ha sagt?
Att se körkortsåterkallelse som också ett straff inte är nytt utan den synen har funnits ganska länge, även innan vi gick med i EU.
Hur kan du veta det? Bara för att jag valde att kommentera en sak och inte allt du skrev?Du missar hälften av vad jag skrev. Men det är okej.
Bara en allmän reflektion, men tittar jag på STRADA rent övergripande så är upphinnandeolyckor väldigt vanliga. Oftast det som ger timslånga köer på motorvägarna var och varannan dag.
Kanske är det så att de skärpt straffet för det? Det kostar samhället enormt mycket för att många bilförare inte håller avståndet.
Men det är spekulation från min sida att straffen har skärpts.
Det kunde ju rent teoretiskt lika gärna vara ett djur någon stannade för så jag kan nog ändå förstå att transportstyrelsen lyfter det så att säga. Har du fått ihop någon överklagan?Jag tycker dock att köerna borde vara kortare om alla dessa blivit av med körkortet... Nu var min olycka ingen kökrock utan baserat på en olaglig handling från en annan, vilket jag tror polisen ansåg vara förmildrande. För mig.
Hon ska inte överklaga, som flera redan sagt. Inget beslut är fattat. Transportstyrelsen har gett henne tillfälle att yttra sig inför ett kommande beslut.Det kunde ju rent teoretiskt lika gärna vara ett djur någon stannade för så jag kan nog ändå förstå att transportstyrelsen lyfter det så att säga. Har du fått ihop någon överklagan?
Jag tror helt ärligt inte att det skulle hjälpa, att de blir av med körkortet. Det finns nya människor som fyller deras platser var dag... jag blir helt ärligt snart inte förvånad över vad man stöter på ute i trafiken idag, det är skrämmande åt vilket håll utvecklingen gått.Jag tycker dock att köerna borde vara kortare om alla dessa blivit av med körkortet... Nu var min olycka ingen kökrock utan baserat på en olaglig handling från en annan, vilket jag tror polisen ansåg vara förmildrande. För mig.
Tusan. Jag har tänkt rätt i hela tråden och suckat över alla som skrivit överklaga och så gör jag det själv tror att min hjärna var lite lätt slut där.Hon ska inte överklaga, som flera redan sagt. Inget beslut är fattat. Transportstyrelsen har gett henne tillfälle att yttra sig inför ett kommande beslut.
Ja jag vet att det inte var en kökrock. Det var en allmän reflektion över upphinnandeolyckor.Jag tycker dock att köerna borde vara kortare om alla dessa blivit av med körkortet... Nu var min olycka ingen kökrock utan baserat på en olaglig handling från en annan, vilket jag tror polisen ansåg vara förmildrande. För mig.
Det kunde ju rent teoretiskt lika gärna vara ett djur någon stannade för så jag kan nog ändå förstå att transportstyrelsen lyfter det så att säga. Har du fått ihop någon överklagan?
Jag hoppas att det går bra för dig. Tror nog att jag hellre åker med dig än med en del anda förare. :-)
Fick ett intyg av jobbet igår, det var rena egoboosten. Tror jag ska skylla på sånt här varje gång jag ifrågasätter min egen busskörning
Var står det att det inte skulle vara lagligt?Jag har inte påstått att jag ska gå fri heller, bara att jag tycker en varning räcker. Att stanna mitt på 70-väg för att släppa över gående är inte lagligt. Sen vet jag ju inte om hon också fick böta.
Skulle väl vara den här:Var står det att det inte skulle vara lagligt?
Körde du på bilen bakifrån så är det allvarligt.
Allvarligare blir det om du körde ett tung fordon. Ngt man förmodligen vägt in i det hela
Jag kan inte dömma, har inte alla fakta.
Men det faktum att man drar in förarbevis visar ju på att man ser allvarligt på det hela. Sedan är det ju så jävligt att en sekunds oupmärksamhet kan drabba den bäste. De flesta av oss har bara tur att det inte händer ngt vid de tillfället.
Var står det att det inte skulle vara lagligt?
Körde du på bilen bakifrån så är det allvarligt.
Allvarligare blir det om du körde ett tung fordon. Ngt man förmodligen vägt in i det hela
Jag kan inte dömma, har inte alla fakta.
Men det faktum att man drar in förarbevis visar ju på att man ser allvarligt på det hela. Sedan är det ju så jävligt att en sekunds oupmärksamhet kan drabba den bäste. De flesta av oss har bara tur att det inte händer ngt vid de tillfället.
Fick ett aningen oväntat brev från Transportstyrelsen igår vilket vände min värld upp och ner. Dom verkar vilja återkalla mitt körkort efter olyckan i mars. Jag ska återkomma snarast med ett yttrande om varför dom inte skulle ta det.
Hur gör jag nu? Jag och alla jag pratat med (inkl flera poliser) anser att det är för hårt, en varning borde räcka.
Jobbet ska skriva ihop ett intyg om att det är min inkomst och jag får skriva ner att det är första pricken och bötesbeloppet på 19 års körning, varav 18 yrkesmässigt.
Men chefen så att han inte trodde det skulle hjälpa.
En av poliserna sade direkt att jag skulle överklaga om det beslutas så och det kommer jag göra förstås.
Men måste jag blanda in jurist då? Får jag jobba vidare tills svaret på överklagan är sagt?
Jag behöver verkligen er hjälp nu