MissFideli
Trådstartare
Nu hänger jag inte med, hur skulle jag kunna veta det? Har du kört prickfritt i 18 år är det ju ett bevis på motsatsen.
Du skrev det i min tråd. Så jag trodde förstås att det gällde även mig.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nu hänger jag inte med, hur skulle jag kunna veta det? Har du kört prickfritt i 18 år är det ju ett bevis på motsatsen.
Men har vänner som kökrockat, råkat köra in i framförvarande person vid rondell/rödljus osv senaste två åren utan att något hänt körkortsmässigt. Men de kanske tagit krafttag nu då? Känna dock väl hårt om ett misstag ska "straffas" så hårt i "normalfallet"
Har full förståelse för det beslutet. Att ligga för nära i kö/inte vara uppmärksam vid vägarbete kan leda till väldigt otrevliga konsekvenser.
Jag skrev det till Alexandra och det handlade om hur man resonerar vid en återkallelse av körkort. Det gäller dig om du kör yrkesmässigt men det är ett allmänt resonemang och inte hur säker förare du är som individ, om du hänger med?Du skrev det i min tråd. Så jag trodde förstås att det gällde även mig.
Jag skrev det till Alexandra och det handlade om hur man resonerar vid en återkallelse av körkort. Det gäller dig om du kör yrkesmässigt men det är ett allmänt resonemang och inte hur säker förare du är som individ, om du hänger med?
Men vad konstigt. Enligt körkortsböcker är det tillåtet för veterinärer att köra för fort vid sådana tillfällen. Vad knepigt det blir att veta vad som gäller egentligen.
Innan ens djurambulansen var uppfunnen så körde jag hästar åt andra och ibland till djursjukhus akut, jag ringde polisen och ville ha eskort ibland men oftast blev svaret "gasa på du, nu vet vi vad det gäller om nån har synpunkter".Lagen är inte så specifik att det räcker att du är vet/läkare/ssk och hävdar akutsituation så är du fri. Däremot förmildrande och tas hänsyn till. Dock i varje specifikt fall.
Jag har en veterinärvän som blev stoppad, hävdade akutsituation och fick därefter poliseskort till sjukhuset.
Det är helt enkelt ett beslut du får ta som yrkesutövande och vara beredd att ta eventuella konsekvenser. Men hellre böter än att patienten dör....
Blev lite mer nyfiken på detta, och frågade pappa (som jobbar med bilförsäkringar - dock inte just skadefrågor i huvudsak) i allmänna ordalag om hur det ser ut kring "körkortsstraff" vid olyckor. Och enligt honom så lät situationen märklig. Ja, de har blivit något hårdare på senare år. Men inte så mycket.
Pratar vi personskador (alltså vårdslöshet+vållande till kroppsskada) då brukar man allt som oftast få körkortet indraget en period. Där har man också skärpt upp det ytterligare något.
Vid vållande till annans död + (grov/vårdslöshet) ryker kortet alltid.
Men som jag förstod det här var det tal om vårdslöshet av normalgraden och inget vållande till kroppsskada?
Då låter det väldigt märkligt att du skulle få körkortet indraget. Enligt honom brukar det åtminstone rubriceras som grov vårdslöshet för att körkortsindragning ska komma på tal. Varning - möjligen. Så "skärpt" har det väl blivit. Men som sagt, körkortsindragning vid vårdslöshet av normalgraden brukar inte ens nu sluta i indragning.
Fast så funkar ju inte rättsväsendet - att man själv får bestämma sitt straff efter vad man tycker är rimligt.Jag försöker inte på något vis komma undan ansvaret, tvärt om. Dock anser jag att straffet ska stå i relation till brottet vilket det inte gör här. Jag tar gärna en varning.
Fast så funkar ju inte rättsväsendet - att man själv får bestämma sitt straff efter vad man tycker är rimligt.
Fast så funkar ju inte rättsväsendet - att man själv får bestämma sitt straff efter vad man tycker är rimligt.
du ska överklaga och peka på hur hårt det skulle drabba digFick ett aningen oväntat brev från Transportstyrelsen igår vilket vände min värld upp och ner. Dom verkar vilja återkalla mitt körkort efter olyckan i mars. Jag ska återkomma snarast med ett yttrande om varför dom inte skulle ta det.
Hur gör jag nu? Jag och alla jag pratat med (inkl flera poliser) anser att det är för hårt, en varning borde räcka.
Jobbet ska skriva ihop ett intyg om att det är min inkomst och jag får skriva ner att det är första pricken och bötesbeloppet på 19 års körning, varav 18 yrkesmässigt.
Men chefen så att han inte trodde det skulle hjälpa.
En av poliserna sade direkt att jag skulle överklaga om det beslutas så och det kommer jag göra förstås.
Men måste jag blanda in jurist då? Får jag jobba vidare tills svaret på överklagan är sagt?
Jag behöver verkligen er hjälp nu
du ska överklaga och peka på hur hårt det skulle drabba dig