LOBad?
Lag om omhändertagande av berusade personer m.m.
I folkmun även kallat att man hamnar i fyllecell
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
LOBad?
Lag om omhändertagande av berusade personer m.m.
I folkmun även kallat att man hamnar i fyllecell
Vill man veta vad exakt som gäller i ett specifikt fall så ska man läsa "Beslutet" i frågan. Tidningarna skriver det som de tror att folk vill läsa och förfasas över... Det finns alltid omständigheter som inte kommer fram i Tidningarnas skriverier....Men vad konstigt. Enligt körkortsböcker är det tillåtet för veterinärer att köra för fort vid sådana tillfällen. Vad knepigt det blir att veta vad som gäller egentligen.
Du är ju vållande helt eller delvis då du kört in i en annan bil bakifrån. Det går ju inte komma ifrån. Men normalt brukar de inte återkalla körkortet för det om det är enda man gjort sig skyldig till och det inte fanns försvårande omständigheter (onykter, kört alldeles för fort etc)
Eftersom olyckan hände när @MissFideli körde privat och att polisen skrev upp det som eventuell vårdslöshet i trafik (om jag förstått det rätt) så är det ju utifrån det Transportstyrelsen utreder.
Transportstyrelsen har inledningsvis ingen aning om vad MissFideli har för jobb - eller, de kan ju se vad hon har för behörigheter (bl.a. buss) men de får inte upp arbetsgivare och sådant automatiskt och i detta läge vet de inte att hon är beroende av sitt körkort för att inte bli av med jobbet. Därav finns det goda chanser att faktiskt komma undan med en varning om man förutom att förklara detta, även har ett prickfritt förflutet och dessutom har ett intyg från arbetsgivaren om att man behövs.
Precis som @Alexandra_W skriver så drabbar ju ett återkallande av körkortet en yrkeschaufför mycket hårdare än den gör för någon som t ex jobbar på kontor och som i alla fall teoretiskt sett kan ta sig till jobbet med kollektivtrafiken och det är inte meningen utan det ska så långt det är möjligt vara lika för alla.
Oj, verkligen! Känns lite som att sila mygg och svälja kameler...Tyvärr har en f d arbetskamrat precis varit av med kortet i tre månader. Hon körde in i framförvarande vid snigelkörning på motorväg (vägarbete) och hade uppmärksamheten i döda vinkeln när det tog tvärstopp framför.
Hennes arbetsgivare intygade VERKLIGEN att flera stora projekt (rikskända, tunga) var beroende av kamratens arbetsinsats, som i sin tur var beroende av körkort. Det togs absolut ingen hänsyn alls, inte nedsättning av tid heller.
De har absolut tagit krafttag mot vissa typer av trafikbrott.
Dock anser jag att straffet ska stå i relation till brottet vilket det inte gör här.
Men det borde faktiskt innebära det omvända när det som här inte handlar om straffutmätning, det är viktigare att en person som kör mycket och transporterar människor kör säkrare än någon som bara kör till affären för att handla en gång i månaden. Jag har för mig att jag hört om fall där person fått begränsad indragning så att de fortfarande får köra men inte i större städer tex. Så de borde se hårdare på yrkeschaufförer vid bedömningen om återkallelse men lindrigare vid straffutmätning.Det handlar ju lite om att försöka se till att ett återkallat körkort får ungefär jämförbara konsekvenser. Inte att man ska kunna köra hur man vill bara för man är beroende av körkortet. Därför kan tex att man inte kan arbeta och riskerar bli av med arbetet eller i vart fall inkomsten under x tid, att man inte kan ta sig hemifrån osv vara anledning att sätta med tiden jmf med tiden för någon som inte drabbas av de konsekvenserna.
Nu är återkallat körkort inte ett straff juridiskt. Men man kan jämföra med straffrätten. En dömd person som i och med domen blir av med arbetet får lägre straff än någon som inte påverkas på det sättet t ex. Helt enkelt för att straffet ska vara någorlunda "jämlikt". Eller dagsböter där summan styrs av inkomst - för att det ska bli ungefär lika kännbart att få 50 dagsböter oavsett om du tjänar 500 000 per år eller 50 000 per år.
Om man ser på det ur det perspektivet blir det lite lättare. Och det handlar ju inte om ansvarsfrihet.
Straffet är redan klart och blev böter som jag läste.Uppenbarligen är transportstyrelsen av en avvikande åsikt, då det brev du fått indikerar att de anser dig ha varit vårdslös nog för att de ska överväga att dra in körkortet och något "straff" är inte heller utmätt än, så om det blir indraget körkort och i såna fall, för hur lång tid vet du och vi ju inte än.
Straffet är redan klart och blev böter som jag läste.
Men det borde faktiskt innebära det omvända när det som här inte handlar om straffutmätning, det är viktigare att en person som kör mycket och transporterar människor kör säkrare än någon som bara kör till affären för att handla en gång i månaden. Jag har för mig att jag hört om fall där person fått begränsad indragning så att de fortfarande får köra men inte i större städer tex. Så de borde se hårdare på yrkeschaufförer vid bedömningen om återkallelse men lindrigare vid straffutmätning.
Uppenbarligen är transportstyrelsen av en avvikande åsikt, då det brev du fått indikerar att de anser dig ha varit vårdslös nog för att de ska överväga att dra in körkortet och något "straff" är inte heller utmätt än, så om det blir indraget körkort och i såna fall, för hur lång tid vet du och vi ju inte än.
Tyvärr har en f d arbetskamrat precis varit av med kortet i tre månader. Hon körde in i framförvarande vid snigelkörning på motorväg (vägarbete) och hade uppmärksamheten i döda vinkeln när det tog tvärstopp framför.
Hennes arbetsgivare intygade VERKLIGEN att flera stora projekt (rikskända, tunga) var beroende av kamratens arbetsinsats, som i sin tur var beroende av körkort. Det togs absolut ingen hänsyn alls, inte nedsättning av tid heller.
De har absolut tagit krafttag mot vissa typer av trafikbrott.
Inte vad jag vet, hurså?Har du åkt med mig så du vet hur jag kör buss?
Finns det något annat som kan spela in? Du råkar inte blivit LOBad eller nåt?
Du är ju vållande helt eller delvis då du kört in i en annan bil bakifrån. Det går ju inte komma ifrån. Men normalt brukar de inte återkalla körkortet för det om det är enda man gjort sig skyldig till och det inte fanns försvårande omständigheter (onykter, kört alldeles för fort etc)
Inte vad jag vet, hurså?
Nu hänger jag inte med, hur skulle jag kunna veta det? Har du kört prickfritt i 18 år är det ju ett bevis på motsatsen.Eftersom du tydligen vet att jag är farlig att åka med och inte borde få transportera folk.
Tyvärr har en f d arbetskamrat precis varit av med kortet i tre månader. Hon körde in i framförvarande vid snigelkörning på motorväg (vägarbete) och hade uppmärksamheten i döda vinkeln när det tog tvärstopp framför.
Hennes arbetsgivare intygade VERKLIGEN att flera stora projekt (rikskända, tunga) var beroende av kamratens arbetsinsats, som i sin tur var beroende av körkort. Det togs absolut ingen hänsyn alls, inte nedsättning av tid heller.
De har absolut tagit krafttag mot vissa typer av trafikbrott.
Men det borde faktiskt innebära det omvända när det som här inte handlar om straffutmätning, det är viktigare att en person som kör mycket och transporterar människor kör säkrare än någon som bara kör till affären för att handla en gång i månaden. Jag har för mig att jag hört om fall där person fått begränsad indragning så att de fortfarande får köra men inte i större städer tex. Så de borde se hårdare på yrkeschaufförer vid bedömningen om återkallelse men lindrigare vid straffutmätning.
Hur menar du? Återkallelse av körkort handlar om säkerhet för såväl körtkortsinnehavaren själv som andra trafikanter.Det är en personlig konsekvens. Inte allmänpreventivt.