Kan inte annat än att hålla med. Fysikens lagar tar inte hänsyn till mänskliga faktorn.Både och. Som jag skrev innan så INGEN förare är felfri. Vilket också märks i förarbeten från lagstiftare osv där rena olyckor inte ska utlösa ansvar för tex vårdslöshet i trafik. Alla har vi någon gång gjort fel och misstag. Det är oftast tur eller otur som avgör om det blir en olycka av det. Dvs jag anser inte man är en dålig förare per se bara för man kör in i någon.
Men NÄR man kört in i någon. Så egentligen är varför personen stannat inte en ursäkt. Annat än om personen med flit nitar för att orsaka en olycka. Men om man kör in i någon för denne stannar för en älg eller för en fotgängare på 70-väg spelar ingen roll. Man låg för nära/brast i uppmärksamhet oavsett. Man hade inte bättre avstånd för personen stannade för person än älg. Och åter - jag anser inte per definition att man är en kass förare för man kör in i den framför bara för att man gör det.
Men jämför med när det var blixthalka i en kurva och jag körde av. Jag körde 50 på 70 väg. Jag hade provbromsat i början av min färd och det var inte halt. Jag hade ändå sänkt farten då det var minusgrader. Jag kunde inte innan upptäcka det var svarthalka i kurvan. Men ändå - hastigheten var för hög sett til väglag. Nej jag hade inte rimligt kunnat undvika det hela. Men jag kan ändå inte skylla på väglaget. Utan med facit i hand - hastigheten var för hög.
Hänger du med hur jag menar? Man behöver inte känna sig som eller vara en usel förare för man hade för kort avstånd. Men det var en själv som hade för kort avstånd. Och man hade kört in i den andra om denne stannat för en älg. Så att denne stannade för person är eg sak samma.
Sen i just ditt fall kan jag inte uttala mig. Enstaka misstag ska varken utlösa böter eller indraget körkort så jag vet inte vad som hände eller vad polisen bedömde. Det är enbart mekanismen och diskussionen att ansvaret mildras för det var just en person den andra stannade för som blir lite galet.
Vi som människor är egentligen inte konstruerade för att framföras fortare än vad vi kan springa.
En missbedömning, en sekunds ouppmärksamhet kan få(oftast inte) katastrofala följder.
Självklart vill ingen orsaka en olycka. Lika självklart mår man inte bra när man orsakat en olycka.
Nu till olyckan. Som förare är man skyldig att kunna stanna. Oavsett vad.
Jag hade förmodligen smällt i i bilen under samma förhållande. Man ser en bil framför sig och inser inte förr än det är försent att den står still.
Men det är därför inte förbjudet att stanna på sjuttioväg,