Blir det flesta ston dräktiga på första försöket?

hyperff

Trådstartare
Brukar de flesta ston ta sig på första försöket vid betäckning/semin
Finns det någon statistik på detta?
 
Det är väldigt olika hur många försök det krävs för ett sto ska bli dräktigt. Det beror på stoet, spermakvaliten och seminveterinären. Tror inte det finns någon statistik över det.
 
Brukar de flesta ston ta sig på första försöket vid betäckning/semin
Finns det någon statistik på detta?

Mitt sto betäcktes i fyra brunster som treåring och tog sig inte.
Sen har ingen försökt på fyra år, iår så har jag försökt och hon tog sig direkt

Hela hennes stolinje är tydligen lika, de tar sig inte som treåringar men sen så tar de sig direkt
 
Brukar de flesta ston ta sig på första försöket vid betäckning/semin
Finns det någon statistik på detta?

Vad jag vet så finns inte statistik på det. Om ett sto tar sig har så många aspekter så det är svårt att säga. Vi har betäckt samma sto 3 ggr och alla tre gångerna var det olika.
 
I runda slängar tar sig 50 % på första, 25% på andra, och sen några procent som tar sig på 3-4-5 brunsten.
 
Tack för era svar!

Det är intressant att veta på ett ungefär hur många som tar sig på första försöket.

Jag hade ett sto som bara tog sig varannat år. De år hon tog sig var det på första, de andra året kunde vi betäcka på 3-4 brunster utan resultat. Hon fick alltid fina välskapta föl.

Hur många gånger testar ni?
När byter ni hingst?
 
I runda slängar tar sig 50 % på första, 25% på andra, och sen några procent som tar sig på 3-4-5 brunsten.
Är det då helt utan sprutor av ngt slag?

Min 16 åriga maiden som inte visade brunst fick PG o troligen även pregnyl o blev då dräktig på det enda försöket iom att det var så sent påtänkt.
 
Tack för era svar!

Det är intressant att veta på ett ungefär hur många som tar sig på första försöket.

Jag hade ett sto som bara tog sig varannat år. De år hon tog sig var det på första, de andra året kunde vi betäcka på 3-4 brunster utan resultat. Hon fick alltid fina välskapta föl.

Hur många gånger testar ni?
När byter ni hingst?

Om hingsten har bra sperma så försöker jag tre gånger innan jag byter hingst.
 
Är det då helt utan sprutor av ngt slag?

Min 16 åriga maiden som inte visade brunst fick PG o troligen även pregnyl o blev då dräktig på det enda försöket iom att det var så sent påtänkt.
Första semineringsbrunsten är väl första semineringsbrunst oberoende på hur stoet kommit i brunst?
 
Mitt ena sto, 8 år, aldrig tidigare betäckt eller haft föl. Betäckt naturligt, ett språng och tog sig direkt :)

3 års sto på semin förra året, tog 3 brunster med 2 semineringar varje gång innan hon vart dräktig
 
mitt sto har hittils tagit sig på första brunsten när hon går utan föl vid sidan,med föl vid sidan andra brunsten..får se hur det blir i år inget föl vid sidan.
 
Alla våra har alltid tagit sig på första brunsten både med och utan föl vid sidan. Naturlig betäckning.
Förra året betäcktes 8 ston och även de tog sig på första.
 
Alla våra har alltid tagit sig på första brunsten både med och utan föl vid sidan. Naturlig betäckning.
Förra året betäcktes 8 ston och även de tog sig på första.

Funderade just på detta i denna tråd, är det större chans att det tar sig på första försöktet om det är naturligt mot inseminering?
 
Funderade just på detta i denna tråd, är det större chans att det tar sig på första försöktet om det är naturligt mot inseminering?
Har för mig att det finns statistik som säger precis tvärtom att du har högre dräktighet på inseminering än naturligt. Men sen är det visserligen inte jätte ovanligt att en del krångelston som inte tar sig på inseminering helt plötsligt gör det vid naturligt.

/Camilla
 
Det hade varit intressant att veta skillnaden mellan ponnyer och tex halvblod. Jag har känslan av att ponnyer har bättre dräktighet på första försöket och där finns färre krångelston, men helt utan att ha någon statistik att luta mig på. @hanna_shetland siffror stödjer min teori, men det hade varit intressant med fler...
 
Mina siffror: Shetlandsponny 10 betäckningar, 9 av dessa blev stoet dräktigt på första brunsten, den sista dräktig på 3:de brunsten efter behandling ( hippotrim).
Ardenner: 4 betäckningar: 1 dräktigt på första brunsten, 1 dräktig på andra ( kan spela in att hon kom till hingsten väl sent i brunsten, men hon blev betäckt i första brunsten), 1 dräktig med tvillingar efter behandling för livmoderinfektion och igångsprutning, och 1 ej dräktigt.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 987
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 548
Senast: Karro-Lina
·
Det här. Jag hade en kollega inom autismspektrat en gång. Han fungerade i de allra flesta fall som "alla andra" så det var inget man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
4 937
Senast: Grazing
·
Fritid Om några veckor ska jag för första gången åka till London på semester en vecka. Jag ska bland annat se Harry Potter och det fördömda...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 171
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp