Blind travare

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare trotters.inc
  • Startdatum Startdatum
T

trotters.inc

Kompisen har köpt sig en travare... Skitkul, MEN... hästen (Kalle) som är 2 år är blind !! Har varit det sedan 6 månaders ålder då en gren gjorde honom blind. Kompisen vill att jag ska köra in pållen, och så småningom testa honom på banan. Kan detta verkligen lyckas? Att köra in blir nog inga större problem, inte värre än de västa "friska" i alla fall, men tävlingsmässigt??

Sv: Blind travare

Jag kan verkligen ingenting om trav, men är den blind på bägge ögonen? För om det var en gren borde det ju bara vara ena ögat, eller? Såg en häst på travet på TV som var favorit och tror tom. att den vann som var blind på höger öga (vilket borde vara värre än vänster). De berättade att i början var den jätterädd när hästar sprang om den men att de tränat och tränat och nu gick det riktigt bra, så det lär ju inte vara omöjligt.

Ops.. Missade lite där . Det är bara ett öga han är blind på - Höger....

Det är enklare än man tror för en ung häst att vänja sig vid att bara ha ett öga. Det finns exempel innom alla grenar där hästen i fråga endast har ett öga. De klarar sig aldeles utmärkt. Här är ett exempel
www.solanget.com/nyhet.php?news=1685
Så det är bara att börja träna. Lycka till. Föresten vad heter hästen?

Om ni bara tar det lungt med den så bör det ju inte vara några problem. Den har ju ett öga kvar, och det klarar de sig bra med.

Hoppas det går bra om ni försöker.

Jag har oxå en vbl sto som har mist sitt högra öga som 9mån pga av en spark. Man märker absolut ingeting av det, hon springer rakt ivagn, har inga problem med andra hästar och är inte lättskrämd på något vis. Hon är iår 3år. Lycka till med nya pållen

Jag har skött en häst som var blind på ena ögat.
Han tävlar fortfarande, kanske inte med nån större framgång men några hundratusen har han knatat ihop iaf.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 777
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 170
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 688
Senast: Stereo
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka