Blind/ synskadad?

A

Anna_H

Hände nåt märkligt när jag skulle ut och rida igår när det var mörkt... Ledde hästen bredvid mig och vi skulle gå förbi en parkerad bil på en ganska smal skogsväg, hon såg inte bilen och gick rätt in i den. jag försökte styra henne vid sidan av bilen men hon gick in i den en gång till... (där brukar aldrig stå nån bil)

Nu är min fundering om hon har gått och fått synförändring, hon är 18 år gammal.

Nån som hört nåt liknande? Hur testar man synen på en häst?

Orolig som tusan blev jag.

/anna

Sv: Blind/ synskadad?

Kom ni ifrån det ljusa stallet och ut i mörkret? Det tar en stund för hästens ögon att vänja sig vid mörkret nämligen.

Just precis, det tar nära 1 timme innan hästen har fått sitt mörkerseende från att ha varit i ett ljust stall.

Det skulle förklara litegrann, bara märkligt att jag aldrig har märkt det på henne innan (har haft hästen i 16 år???)

Ska vara lite extra uppmärksam, men hur gör man annars en synundersökning?

1 timme? Är det så, hästar har ju bra mörkersyn så inte tar det väl en timme, snarare nån minut kanske..

/j

Jag skulle ha gjort ett litet ovetenskapligt test; Först lysa med ficklampa i ögat för att se om hästen reagerar med att snabbt dra ihop pupillen. Då borde man kunna anta att den inte är totalt blind iallafall, plus kan reglera ljusinsläppet. Sedan testa med att föra handen rakt mot ögat då borde den blunda.

det kostar inget att rådfråga en veterinär, och du bir säkert lugnare av det också. :)

Hästar ser bra i mörker, men det tar ganska lång tid för deras ögon att vänja sig vid mörkret.

Att det skulle vara så mycket som en timme verkar konstigt, men det tar i allafall längre tid än ett par minuter.

Jag ska göra ficklampstestet ikväll! :)

Självklart ringer jag till veterinär också om det håller i sig.

tack tack.

Det är sant. Bara att ställa om ögonen från upplyst sommaräng till skuggig skogsstig tar ca 30 min (!). Det borde därför ta betydligt längre tid för dem att ställa om från upplyst stall till kolmörker.

Finns en tråd här om just hästens mörkerseende som du kan söka reda på om du vill läsa mer :idea:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 737
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 936
Senast: Enya
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 268
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 108
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama