Blind häst.

Status
Stängd för vidare inlägg.
P

pellen

Någon med erfarenhet av blinda/delvis blinda hästar? Går det att hålla en sådan häst eller blir en häst som är blind automatiskt utdömd?

Går det t.ex. att ha en blind häst tillsammans med andra hästar eller måste den gå ensam, mår en sådan häst bäst av att stå i box eller på lösdrift, hur fungerar det att rida etc.

Vore mycket intressant att få svar!

Sv: Blind häst.

Min dressyrtränare har ett sto med bara ett öga. Hästen tävlar t o m Intermediere I. Hon är född med bara ett öga.

Hon har av förklarliga skäl svårt att bedöma avstånd till saker som är på den sidan hon är blind på.:idea: I övrigt fungerar hon som vilken häst som helst :)

När jag var yngre red jag en ponny som hade förlorat ena ögat i en olycka. För honom var det inga problem att ställa om sig till att bara ha ett öga och man kunde rida honom precis som vilken häst som helst. Dock "hobbyred" jag mest. Det enda man fick ta hänsyn var att han ibland blev skrämd när något hände där han inte hade synfält längre.

Jag stod förut i ett stall (inte jag men hästen min:D ) och där fanns en häst med bara ett öga. Han hade fått det andra bortopererat.
Reds som vanligt, gick i hage som vanligt tillsammans med sin flock.
Han verkade inte nämnvärt bekymrad över att bara ha ett öga.
Dock fick man ju förvarna honom lite extra så man inte bara dök upp plötsligt på den blinda sidan, då kunde han studsa till. Men annars en cool kille;)

Min häst har väldigt dålig syn, nästan blind på 1 öga. Men det fungerar bra med andra hästar och djur. Självklart så kan hon bli mer rädd när man kommer på den "blinda" sidan om hon inte hört en innan. Och när man rider är det samma sak men hon är så lung och stabil i psyket så hon sticker aldrig eller så. Funkar bra med andra ord
:p

Hm låter positivt! Men ingen som har erfarenhet av fungerande helblinda pållar?

mitt föl föddes med gråstarr, på tre månader förvärrades stadiet så mycket att hon var blind helt på ett öga och 3/4 på det andra.. Dvs i princip helt blind...
På henne märkte man att hon var väldigt orädd (såg ju inget) man fick prata konstant när man var i hennes närhet så hon visste var man var, det tog tid för henne att komma till mig då jag kallade, otroligt nyfiken (var tvungen att gå väldigt näraallt och i princip känna sig för med mulen då hon var inne i box/ stall, på betet sprang hon runt och lekte ( vitt lysande tjockt staket)men stenar och grenar var ett bekymmer.. Vi tog bort henne på grund av att hon omöjligtvis skulle kunna leva ett helt normalt "hästliv" och jag kunde inte garantera att jag skulle kunna finnas för henne varje dag. Ett fantastiskt trevligt föl men hon och hennes mamma springer friska runt på de evigt gröna ängarna..

... så nej.. jag har ingen erfarenhet av helt blinda fungerande hästar..

Jag har haft ett sto som var i stort sett helt blind, hon hade lite ledsyn på ena ögat. Hon var svår eftersom hon dessutom hade haft det väldigt tufft i livet- nervös, svårt att lita på folk, gick på och över, gick inte att lasta osv osv.

Hon kunde inte gå med andra hästar, bara med min skäck. Det var precis som om hennes vita fläckar syntes och hon blev ledhäst för den blinda.

Jag kunde inte rida ut på henne, allt kom ju så plötsligt för henne. Hon var väldigt nervös som sagt och förstärkte ju alla ljudintryck mycket mer än hon hade behövt, därför var det ohållbart.

Pga sin dåliga syn och oron som kommer av det så hade hon magsår och allmänna hälsoproblem.

Om hästen ska gå i samma hage varje dag, gå samma väg ut och in och inte ridas, då kan det nog fungera. Själv ansåg jag att det var för stor fara att rida en häst som inte visste vart den gick. Jag lät henne somna in till slut, hon hade levt ett tufft liv och hade en bra tid hos mig, men jag insåg att jag aldrig kunde förvänta mig något av henne.

//E

En helblind häst kan aldrig läsa av andra hästars signaler = farligt. För ett flyktdjur måste förlusten av synen vara en katastrof, den ser inte om det finns faror i närheten och den ser inte heller var den går. Berndt Branderup(?) har en blind häst som han rider uppvisningar med, men den kan bara gå på slät mark och inte tillsammans med andra hästar vad jag vet.

Jag skulle inte ens försöka utan låta hästen somna in, för dess egen skull.

Har träffat en ponny som fått ena ögat utbitet av en annan häst. :eek:
Han gick lite småbarns lektioner i skritt o trav men i kombination med hans 37år höga ålder så fick han ta det rätt lungt. Han verkade klara tillvaron ganska bra. Gick i stor flock i en kuperad hage utan problem.

En annan häst fick kraftigt försämrad syn när han blev äldre. Han gick på en utsticknde pinne och förstörde ena ögat helt. Dom hade behöft operera bort ögat men iom att hästen såg så pass dåligt på det öga han hade kvar så lät dom honom somna in.

MIn gamla ridhäst tappade synen som 12 åring vi vet ej varför, han hade kunnat leva men då hade han fått gå i samma hage jämt, aldrig kunnat ridas, vi hade inget ridhus dessutom så ville han inte stå på gången han fick byta box så han bara fick hela väggar, men det finns en hingst i Danmark som är totalblind dock går han ej hage men rids i ridhus varje dag en knabstrupper är det.
JAg valde att ta bort min då hans personlighet inte klarade av att inte få ridas. Men man får utgå från varje häst.

Vi hade en privat häst på mitt stall som blev blind på ena ögat på äldre dar.. han blev 31år och funkade kanoon hela tiden. Han reds precis som vanligt (för åldern) fram tills han togs bort..

Måste väl tillägga att för ett flyktdjur så är det fruktansvärt att inte ha någon syn, mitt sto hade dessutom blivit illa behandlad. Det medförde tex att ingen annan kunde leda ut och in henne till stallet. Inga främmande människor kunde gå in i stallet, då stod hon bara vid väggen och rullade med ögonen.

Det är superstor skillnad på att ha ett öga och att inte ha något, en häst som saknar ett öga klarar sig ofta jättebra.

//E

Waow är allt jag kan säga!! Vilken historia!

Jag har haft en halvblind häst och det vållade inte mer bekymmer än som andra har skrivit att man får göra sig hörd om man kommer på den blinda sidan.
En halvblind häst kan fungera precis lika bra som en seende häst. Quite Easy är ett bra exempel som går svår klass med bara ett öga.

T.Alsterfeldt skrev:
jag tror inte jagbehöver säga mer än att ni skal titta på det här:

http://www.valianttrust.org/quest.html

Vilken härlig läsning. Och tack till alla andra som svarat. Tydligt är iallafall att det krävs otroligt mycket arbete om man ö.h.t. ska få det att fungera med blind häst. Och att man överväger om det ens är värt det.

Känner f.ö. till Bent Branderups helblinda hingst Hugin. Han står som sagt själv i box eller liten slät hage. Rids i ridhus, samma rutiner varje dag. Det är kanske så det måste vara för att det ska gå?

Hej!!
Ja känner en tjej vars häst bara har ett öga..Va tvungen att operera bort ena ögat pga en olycka..men de tävlar både dressyr och hoppning på högre nivå..går alldels utmärkt..:) :) sen beror d väl på från häst till häst,men de brukar inte ha nåra större problem..
//Mela..

Har inte läst alla inlägg. Men jag tycker inte det låter som något hästliv om hästen är blind på båda ögonen. Den kan ju knappast gå ihop med andra hästar, måste bli väldigt svårt att hantera alla dagliga saker som "normala" hästar gör. Men om synen endast är nedsatt är det en annan sak...

Jag vet en häst med bara ett öga som står på en ridskola och han fungerar bra båda på lektioner och med andra hästar :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Western Min bästa vän och jag har köpt ett dräktigt quartersto ihop. Vi tänkte i vår naivitet att det skulle gå att samäga hästen, men det går...
Svar
1
· Visningar
382
Senast: Nepenthe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 748
Senast: Enya
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 824
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar