Blind häst.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Blind häst.

Jag har för mig att Bent Branderup (barockridning) har/hade en knastruphingst som är helt blind,som reds. Prova att "googla"på hams namn, han har säkert en hemsida.

Jag hadde en knabstrup som blev helblind, förmodligen var det starr. Hadde honom i ca fem år efter vi konstaterat det, var då mellan 20 och 30 år (okänd härkomst). Han gick i olika hagar men med två snälla kompisar. Vid byte av hage så ledde vi honom runt den först, det var aldrig något problem, vet inte hur han fixade det men han hadde bra hörsel och känsel!
Jag red honom obehindrat överallt, över hyggen bla. Han var lätt att rida då han gick där jag ville och inte som en seende häst där den tycker är bäst! Han lärde sig att lyfta frambenen högre när jag sa lyft för att inte snubbla över något och att hoppa igalopp när jag sa hopp eller tryckte med bägge skänklarna.
Saknar honom väldigt mycket :cry: . Han åkte till dom evigt gröna ängarna bara för att jag flyttade och det kändes grymt att flytta honom till nytt stall. Jag hadde ångest länge före och efter det beslutet.
Men jag har fina minnen från åren med honom både före och efter blindheten. (ursäkta längden)

Bent Branderup har väl en knabstrup hingst som är blind?
Jag tror att med hästar så är det som med människor, när dom förlorar ett sinne förstärks dom andra, har hästen stor livsvilja så är inget omöjligt. Tittade på den hemsidan som T.Aldsterfeldt skrev och den hästen verkade ju vara helt fantastisk. Om man ska ha hästen i en hage med andra hästar så får den andra hästen vara en lugn (kanske gammal) häst som helst inte bråkar.

Jag hade en passhäst som var halvblind på vänster öga.
Han tävlade ändå, gick hyfsat.
Han var lite läskig bara när man red honom och mötte nån på vänster sida, en gång kastade han sig in i ett träd för han blev rädd när nån körde förbi.

Vet en häst i stan som är helblind. funkar hur bra som helst.
Han går själv i hage som inte är så sror och vet precis vart han har staketet och busar utan problem i hagen.

Ägaren rider ut utan problem på han samt i paddocken han litar stenhårt på ryttaren.

Men visst är de svårt blir en häst blind så får amn ju prova den kan ju lita blint(ha ha rolig man var nu då) på sin ryttare å då går de ju=)

2 avels hingstar (hbl) där jag jobbade innan var halv blinda. båda hade förlorat 1 öga pga skada. men dom funkade kalas att rida mm. den ena hoppades regelbundet upp till 130 hemma utan problem men fick avlivas akut i somras då han blev sparkad av ett sto vid betäckning. Men i övrigt var dom lätt hanterade mm. den hästen som ej såg på vänster fick man gå på motsatt sida bara så han såg att man var där.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Western Min bästa vän och jag har köpt ett dräktigt quartersto ihop. Vi tänkte i vår naivitet att det skulle gå att samäga hästen, men det går...
Svar
1
· Visningar
382
Senast: Nepenthe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 748
Senast: Enya
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 824
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar