Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det har jag koll på. Tänker mer specifikt och inte minst övningar på hästryggenTräna styrke- och rörlighetsövningar framför en spegel, med fokus på att göra alla övningar likadant åt båda håll.
Jag blir hjälpt av tydliga bilder. Tänk dig t ex att du i vänster varv är ett gosedjur som blivit lite ihopklämd. För varje hörnpassering måste du skyffla över lite stoppning till nallens vänstersida.Jag, som så många andra, sitter snett i sadeln. Viker mig gärna i vänster sidan i v varv och skjuter fram ena axeln. Jobbar på att bli rakare - såklart. Men det är så jäkla svårt!
Vad är era bästa tips?
Tränare som tjatar har jag
Har du varit hos en bra kiropraktor?Jag, som så många andra, sitter snett i sadeln. Viker mig gärna i vänster sidan i v varv och skjuter fram ena axeln. Jobbar på att bli rakare - såklart. Men det är så jäkla svårt!
Vad är era bästa tips?
Tränare som tjatar har jag
Kiropraktor är inget för mig - av flera skäl. Men jag har kontakt med sjukgymnast och jobbar på med olika övningar anpassade efter min kropp.Har du varit hos en bra kiropraktor?
Sitsträning är givetvis jätteviktigt! Men har du låsningar kommer du hamna fel i sadeln. Om du blir av med dem har du förutsättningar för att sitsträningen ska funka.
Har ni kört regelrätta sitsträningspass? Alltså utan stigbyglar där du gör övningar som gör att du hittar din balans, genomsläpplighet och kommer ner i sadeln.
Min tränare är oxå på mig, jag är väldigt oliksidig och har en balanskänslig häst. Numera tvingar jag mig att mocka halva boxen med grepen i ”fel” hand, jag håller i dammsugaren med vänster, jag borstar tänderna med vänster, plockar ur diskmaskinen med vänster hand etc. Det är SVÅRT men jag tänker att om jag skall bli mer liksidig så måste jag träna på det många gånger per dag.Det har jag koll på. Tänker mer specifikt och inte minst övningar på hästryggen
Det låter som en bra strategi! Det tar jag till mig direkt!Min tränare är oxå på mig, jag är väldigt oliksidig och har en balanskänslig häst. Numera tvingar jag mig att mocka halva boxen med grepen i ”fel” hand, jag håller i dammsugaren med vänster, jag borstar tänderna med vänster, plockar ur diskmaskinen med vänster hand etc. Det är SVÅRT men jag tänker att om jag skall bli mer liksidig så måste jag träna på det många gånger per dag.
Jo! Vi har speglar som jag skulle kunna använda så! Toppen! Det ska jag testa!!Har du speglar i ridhuset? En gång satte min tränare tejp på min jacka, som ett T över axlarna och ner, med ett extra streck horisontellt över höfterna. Sedan fick jag rida rakt mot spegeln och göra olika saker, t.ex skänkelvikning åt olika håll. Det var en otrolig aha-upplevelse att se hur överlivet inte klarade av att hålla sig riktigt rakt när jag lade till ena skänkeln och jag fick plötsligt förståelse för vilka specifika muskler det var som jag behövde vara mer aktivt medveten om. Jag VISSTE ju att jag inte alltid var rak, men trodde att det var pga dålig hållning. Nix - eller snarare, inte enbart! Det var också stela höfter som gjorde att skänkel på —> axlarna hoppade åt andra sidan. Efter den lektionen började jag att skritta och även trava fram hästen för hand så att jag själv blev riktigt varm i musklerna. Lite enkel stretching vid pallen innan uppsittning, och voilà. Fortfarande sned så klart, men inte lika sned i sadeln.
Tänker fortfarande på den lektionen och hur extremt mycket man kan lära sig om sig själv som ryttare när ens tränare tänker ”outside the box”, så att säga.
Vad menar du med att det inte är lyckat att köra sitsträning på hästen? Den mår väl inte sämre av att du försöker sitta bättre, eller vad? Fattar inte...Kiropraktor är inget för mig - av flera skäl. Men jag har kontakt med sjukgymnast och jobbar på med olika övningar anpassade efter min kropp.
Min häst är ev känslig dam så det ör inte helt lyckat att köra sitsträning på henne i någon större utsträckning, men barbacka är en grej som hon är ok med.
Du har aldrig ridit en riktigt känslig häst?Vad menar du med att det inte är lyckat att köra sitsträning på hästen? Den mår väl inte sämre av att du försöker sitta bättre, eller vad? Fattar inte...
Jodå, det kan jag lova dig att jag har. Men vi kanske menar olika saker med "sitsträning".Du har aldrig ridit en riktigt känslig häst?
Eller så menar vi olika saker med ”känslig”…Jodå, det kan jag lova dig att jag har. Men vi kanske menar olika saker med "sitsträning".
Trist att du blir defensiv istället för att förklara hur du menar. Jag ställde bara en fråga. Over and out.Eller så menar vi olika saker med ”känslig”…