bli med föl!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lantlolla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 1 985
Sv: bli med föl!

Eventuellt... jag är inte säker, kommer åka ner och titta men inte säkert att det blir mer än de.

Jag tror fortfarande att du inte skall överstimulera fölen/unghästarna.
Låt dem vara med andra hästar - det är den absolut bästa fostran man kan tänka sig. Att hålla på och leka och dona tror jag inte ett smack på.

Jag tycker att det handlar mycket om säkerhetstänkande. Att se till att bygga in säkerhet i staket, hagar och byggnader. Att tänka på säkerheten i hanteringen. Både hängsle och livrem hela tiden, även om hästarna har bra grundpsyke. Att kolla hälsostatusen noga ofta. Jätteviktigt att du har ett grovfoder som är ananlyserat mhp både energi, protein, Ca och P, minst, + gärna även Mg. När du väljer föl så har du chansen att bedöma att fölet fått en bra start. Att uppfödaren har gett dem en korrekt beräknad foderstat, goda vardagsvanor, avmaskning,verkning och vaccinationsprogram från början. Se till att säljaren är en förtroendegivande och ärlig person. Försäkra dem noga, gärna även mot dolda fel om möjligt. Du har nu chansen att köpa häst utan s a s "falsk varudeklaration" (ouppklarade skador, gamla felläkningar, felnärda under dräktighet e.d.).

Vad gäller hantering finns alla uppfattningar. Jag tror att det till syvende och sist handlar mer om hur man tränar än vad man tränar. Gör det du begriper och kan och förstår, då kan du också själv avgöra om träningen går bra eller är på väg att köra i diket. Kan du en viss träningsfilosofi så använd dej av den så blir det bra. Förmodligen känner du på dej om utvecklingen börjar gå över styr, och då får bu byta kurs. Jag tycker att det handlar om ett gyllene tillfälle att verkligen utveckla och förfina sin egna intuition och lyhördhet. Unghästen lever i känslans nu. Försök att möta den på det planet. Det är underbart de stunder du lyckas.

Jag tror att det viktigaste att lära unghästarna är att alltid flytta på sej. Ta på grimma&grimskaft någon gång då och då och be den backa, svänga, framåt, stanna. Unghästar ska aldrig tränas mer än en kort stund. Har den gjort rätt en-två gånger (ibland tre men absolut inte mer) så bara sluta. Även om det tog en halvminut den dagen. Unghästarna behöver mycket tid att smälta och att känna sej fria mellan träningspassen. Man ska ge deras undermedvetna mycket tid. Man tränar ingen som helst uthållighet på en unghäst, bara att den har rätt spontan reaktion. Jag tycker att det är bra att passa på att göra miljöträning med dem medan de är unga, då slipper man att de reagerar på allt nytt konstigt samtidigt som man försöker rida in dem.

Men det viktigaste av allt: flocken. Ju mer flock desto bättre. Det är bra att ha minst en gammal klok häst ibland dem. Låt i vilket fall som helst inte två föl växa upp tillsammans utan kontakt med andra hästar. Flocken är viktigare än människan.

Tack Knasan för ditt svar. mest utförligast hittills!

Klart att de inte kan förstå allt på en gång och att de tar längre tid för vissa än för andra. men jag har ingen anledning att stressa.

Vi får se vad som händer.. men önskar gärna ÄNNU mer tips !

Några exempel på miljöträning av unghäst: lägg in en presenning på marken i hagen, lägg stenar e.d. i kanterna så den håller sej på plats. Ställ foderhinken mitt på. Hästarna måste våga på på presenningen för att få sin mat. Du får själv avgöra svårighetsnivån, reagerar de häftigt så låt först presseninngen ligga bredvid hagen en-två veckor innan du tar in den och ge dem maten bredvid, eller använd en mindre plastpåse i början. Mina var så modiga att de bara gick rakt över hela presenningen direkt, innan jag ens hann ställa dit maten. Det är bra om de får lösa sina uppgifter själva, utan att vi använder grimskaft och styrmedel.

Jag har också stått och sprayat rakt ut i luften medan jag ställer ut foderhinkarna, de måste våga komma fram för att få mat. De får bara symboliskt lite nu på sommaren, för att jag ska kunna träna dem på läskiga saker. Därför kunde jag lugnt låta den modigaste hästen äta upp allt fodret när den andra hästen var för feg för att komma fram. Nästa dag hade han tänkt över saken och insett att han faktiskt blir utan mat om han inte kommer fram (han var dessutom ranghögst). Ett skäl till för att kunna använda denna metoden är att han inte är rädd utan jag vet att han egentligen bara fjantar sej.

Du ska absolut inte skrämma dina unghästar, bara gör uppgiften precis så svår att de iallafall vågar komma fram till sin hink. På detta viset kan du vänja dem vid det mesta som du inte vill att de ska hoppa i taket för när du börjar rida dem. T ex ljudet av kardborre, spray, sörplande, visslande, susande, prasslande etc. De reagerar ju mycket på ljud. Men även andra fenomen som förekommer i hästarnas vardag. Spola med vattenslang, spraya på huden, klippmaskin, saker som tappas i golvet mm. Du kan ställa in en hästtransport i hagen och öppna och stänga dörrar och ramper så de hör gnisslet, dunkandet och knarrandet, och ge dem lite mat på rampen så de vågar gå fram. Var hela tiden uppmärksam på vad de verkar tänka.

Lycka till!!!

Tack Knasan för ditt svar. mest utförligast hittills!

Klart att de inte kan förstå allt på en gång och att de tar längre tid för vissa än för andra. men jag har ingen anledning att stressa.

Vi får se vad som händer.. men önskar gärna ÄNNU mer tips !

Så kul när man kan hjälpa till!!!:)

Nåja som ni nog kanske märkt blir de nog mer unghäst än föl.
Har inte direkt bestämt mig funderar även på en stor häst och en mindre som jag kan använda till körning och grannen till ridning ev :P

Svårt att bestämma sig när det finns en hel värld av pållar ute!

Har inte heller övertalat pappa riktigt om dethela. men börjar bli dags snart.

Har tänkt på de föresten? hör ju inte riktigt hit, men har någon hästar som går tillsammans med kor ?

Far min har nämligen kvigor, och de hela skulle underlätta lite på sommaren :P

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 044
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10... 2
Svar
20
· Visningar
3 468
Senast: Roheryn
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 130
Senast: Mia_R
·
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 793
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka