Sv: bli med föl!
Jag tycker att det handlar mycket om säkerhetstänkande. Att se till att bygga in säkerhet i staket, hagar och byggnader. Att tänka på säkerheten i hanteringen. Både hängsle och livrem hela tiden, även om hästarna har bra grundpsyke. Att kolla hälsostatusen noga ofta. Jätteviktigt att du har ett grovfoder som är ananlyserat mhp både energi, protein, Ca och P, minst, + gärna även Mg. När du väljer föl så har du chansen att bedöma att fölet fått en bra start. Att uppfödaren har gett dem en korrekt beräknad foderstat, goda vardagsvanor, avmaskning,verkning och vaccinationsprogram från början. Se till att säljaren är en förtroendegivande och ärlig person. Försäkra dem noga, gärna även mot dolda fel om möjligt. Du har nu chansen att köpa häst utan s a s "falsk varudeklaration" (ouppklarade skador, gamla felläkningar, felnärda under dräktighet e.d.).
Vad gäller hantering finns alla uppfattningar. Jag tror att det till syvende och sist handlar mer om hur man tränar än vad man tränar. Gör det du begriper och kan och förstår, då kan du också själv avgöra om träningen går bra eller är på väg att köra i diket. Kan du en viss träningsfilosofi så använd dej av den så blir det bra. Förmodligen känner du på dej om utvecklingen börjar gå över styr, och då får bu byta kurs. Jag tycker att det handlar om ett gyllene tillfälle att verkligen utveckla och förfina sin egna intuition och lyhördhet. Unghästen lever i känslans nu. Försök att möta den på det planet. Det är underbart de stunder du lyckas.
Jag tror att det viktigaste att lära unghästarna är att alltid flytta på sej. Ta på grimma&grimskaft någon gång då och då och be den backa, svänga, framåt, stanna. Unghästar ska aldrig tränas mer än en kort stund. Har den gjort rätt en-två gånger (ibland tre men absolut inte mer) så bara sluta. Även om det tog en halvminut den dagen. Unghästarna behöver mycket tid att smälta och att känna sej fria mellan träningspassen. Man ska ge deras undermedvetna mycket tid. Man tränar ingen som helst uthållighet på en unghäst, bara att den har rätt spontan reaktion. Jag tycker att det är bra att passa på att göra miljöträning med dem medan de är unga, då slipper man att de reagerar på allt nytt konstigt samtidigt som man försöker rida in dem.
Men det viktigaste av allt: flocken. Ju mer flock desto bättre. Det är bra att ha minst en gammal klok häst ibland dem. Låt i vilket fall som helst inte två föl växa upp tillsammans utan kontakt med andra hästar. Flocken är viktigare än människan.