bli med föl!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lantlolla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 1 985
L

Lantlolla

Hejsan allihopa. jag funderar på att köpa mig ett föl . Alltså inte avla inte nu iaf.
Men kan ni slänga in MASSOR av tips ang föl. hantering. när ska man börja med vad. foder idéer ?
ja i princip allt!

Jag skulle få hjälp utav kunnigt folk om det behövs. men vill gärna läsa på lite innan jag övertalar far min :angel:

Tacksam för hjälp :D

Sv: bli med föl!

Fölet är ju avvant när man hämtar det.

Jag skulle i första hand se till att fölungen får flockuppfostran - detär det absolut bästa. Hitta en lösdrift (om du inte har själv) med jämnåriga kompisar.

Gör så lite som möjligt med fölet/åringen och låt flocken sköta fostrandet - då blir de som trevligast och lättast att hålla på med. Överhanterade unghästar är ofta de som är tristast som äldre att hålla med - dålig respekt och kliver över en.

Foder - i första han ett bra stråfoder. Utifrån det får man sen beöma mängden növändigt kraftfoder.

Hej!

Alltid kul att vara med från början med en häst, man kan ju forma den precis som man själv vill ha den!

Köpte vårt första avelssto för 2 år sen och då hade hon med sig sin då 3 månader gamla bebis :)

Hanterade honom mkt och vid 6 månaders ålder hade han haft täcke o sadel, benlindor, benskydd, träns osv. Var mycket ute och gick promenader med honom och han tyckte det var jättekul!
Man kan ju nästan aldrig vänja dom vid för mycket grejer, men man får ju ta det lugnt så dom inte blir skrämda!

Du vill inte köpa en efter A-dur, ett sto ;) Haha försöka kan man ju alltid :p

Hoppas det går bra för dig!

Hälsn. Helena

Överhanterade unghästar är ofta de som är tristast som äldre att hålla med - dålig respekt och kliver över en.
QUOTE]

Va?
Överhanterade? Går det att hantera en häst för mycket?
Självklart ska den gå ihop med andra hästar, även äldre som fostrar dem, men en ohanterad 3åring hade då inte jag varit intresserad av...Tycker det är bäst att börja så tidigt som möjligt, utan att vara för krävande, det är ju fortf en bebis.
Har grejat med min numera tvååriga hingst sen han var 3 månader, och han kliver då inte över mig. Han vet att det är jag som bestämmer och respekterar mig.
Men man kan inte gulligulla med dom och låta dom göra vad dom vill, utan säga till dom VARJE gång de gör något man inte anser de ska göra.

Undrar hur det hade gått om man släppte lös ett hingstföl på lösdrift och hanterade det så lite som möjligt och kommer där en dag när den är 2-3 och ska rida in den. Jag hade inte velat sköta den inridningen.......

Tankarna är kring ja att skaffa två små föl.
Ston då. Grejen är att jag ja letar efter föl som passar min plånbok. Okej att hästen är det billiga i det hela. men jag personligen är sån att jag gärna har ett litet föråd med extra pegnar osv för senare omvårdnad!

Jag personligen tycker nog inte att hästar kan ha för mycket ja hanteringen och det är med gullandet fattar jag väldigt väl! gull i små doser är nog bra, men ändå stopp när det är stopp!

sen har jag egentligen inga krav på fölen mer än att det är stora hästar = ). haha. eller ja blir stora hästar :D lång jäkel är jag :angel:

men meeeeer tips önskas :D

Förstår hur du menar med pengarna där, att köpa häst utan att ha en lite buffert till extra grejer och framför allt kanske veterinär o såna grejer ifall det en dag behövs...
Samtidigt så får man ju det man betalar för, absolut ingen pik åt dig, men har ett föl samt en ettåring här hemma som är till salu, ettåringen vann visningen i Uddevalla som föl och kom till Semi på Riksföl i Örebro, och är verkligt fin, och så ringer det folk och man märker på det dom säger att "jag vill ha en riktigt bra häst, men den får inte vara dyr"... Det funkar inte riktigt så... Men nu gled jag ut lite och som sagt, absolut inget illa menat, jag hade inte heller velat lägga så mycket, men jag har heller inga planer på att tävla på hög nivå :D

Är det någon särskilt stam du är intresserad av? Vad ska du ha dem till sen, ha kvar o rida, kanske tävla på, eller sälja vidare? Jag är nyfiknast i stan :):p

Håller med dig på den fronten, som du nog märkt, att hantering kan det inte bli för mycket av. Självklart måste man få gosa lite med dom med, stog o sov med tvååriga hingsten ute i hagen för ett tag sen, höll om hans huvud och båda var väl så nära sömn det bara gick ungefär, haha! Men man får ju visa vem som bestämmer också!

Sen ska man ju inte greja varje dag med en fölunge heller, utan en till två dagar i veckan ut o vänja dem vid nya saker! De måste ju få tid att låta träningen sjunka in.

Kom o tänka på att jag inte svarade om foder innan, våra har vi gett fri tillgång med hö och/eller hösilage, och nu under sommaren går de på ett bra bete, får lite hö då och då för magens skull. Mineraler har de också fått dagligen under vinterhalvåret när de står uppstallade, men några dagar i veckan nu under sommaren. Vi har gett dem Krafft Groov miner, och även lite vanlig kraft Groov har de fått smaka på. Det är ju grovfodret som är viktigast, och med ett bra grovfoder ska man knappt behöva tillsätta ytterligare grejer!
Kalk är ju kanon att ge dom medan de växer också!

Helena

Kalk är bra ja. sen kan man ju köpa sån baah typ mineralsten..

Men mer tips !!

Helena vi pratar ju på msn nu :D

Undrar hur det hade gått om man släppte lös ett hingstföl på lösdrift och hanterade det så lite som möjligt och kommer där en dag när den är 2-3 och ska rida in den. Jag hade inte velat sköta den inridningen.......

Jag tar hellre hand om en _ohanterad hingst _som gått på lösdrift än en felhanterad /hanterad häst som är ohyfsad :crazy:

Mia med flertalet ohanterade lösdrifthästar i bagaget !

Hej!

Alltid kul att vara med från början med en häst, man kan ju forma den precis som man själv vill ha den!

Köpte vårt första avelssto för 2 år sen och då hade hon med sig sin då 3 månader gamla bebis :)

Hanterade honom mkt och vid 6 månaders ålder hade han haft täcke o sadel, benlindor, benskydd, träns osv. Var mycket ute och gick promenader med honom och han tyckte det var jättekul!
Man kan ju nästan aldrig vänja dom vid för mycket grejer, men man får ju ta det lugnt så dom inte blir skrämda!

Du vill inte köpa en efter A-dur, ett sto ;) Haha försöka kan man ju alltid :p

Hoppas det går bra för dig!

Hälsn. Helena

Att ha sadel och träns på ett 6 månadersföl är på tok för tidigt. Dom måste ju få hinna vara bebisar oxå. Förstår inte varför man ska ha så bråttom.

Tycker inte heller man behöver hantera fölen för mycket.

Varför är det för tidigt? Kan det skada fölet på något sätt? att vänja hästen vid sadel är ju ingen prestation utan mer att man utnyttjar fölets naturliga nyfikenhet, tycker jag. Sedan vet jag inte om jag tycker att man ska ha fölet endast bland jämnåriga, jag gillar mer att ha åldersblandade flockar, där de yngre lär sig av de äldre.

Men varför ska man göra det? Hästen blir ju inte lättare att rida eller bättre för att den haft sadel som föl.

Fler tips önskas gärna!

Sen okej bra grovfoder om man har bra grovfoder så ja hur nmycket ska men ge föl. jag menar de växer ju, och ja jag vet inte personligen ser jag väl att de hellre har för mycket än för lite mat under vintern och när de växer.

Sen ang att ha dem på lösdrift. det kanske vore ngt och sen ge dem hö ute, dock bör de ju ha fri tillgång på mat då... (andra kraken ska få fri tillgång på ensilage ute men hö inne, alltså ingen lösdrift)
Men ensilage är kanske lite väl starkt för fölingar?

Som sagt fler tips önskas!

kan tillägga att det blir nog två fölingar eller två åringar eller liknande... som jag ska försöka ha på lösdrift dårå... blir ju enklare för alla under vintern här ute.

men som sagt fler tips önskas !!

Ja, de kan bli överhanterade !
Då kommer de att sakna respekt för människor.

Nu vet jag inte vad du har för erfarenhet, men min erfarenhet är av såna som bara är hanterade det nödvändigaste, typ verkade, avmaskade, ledda i grimma osv tills de är 2-3 och skall börja jobbas på riktigt. Dessa har varit otroligt lyhörda för vad människorna vill och även har haft stor respekt. De har varit extremt lätta att rida in, även hingstarna.

Jag skulle aldrig drömma om att sätta sadel, träns, benlindor osv på en sexmånaders fölunge !

Ja, de kan bli överhanterade !
Då kommer de att sakna respekt för människor.

Kan bara hålla med dig även om det finns undantag.
Problemet ligger ju i att fölägaren behandlar fölet som det vore en vuxen häst.
Och därav ställer samma krav

AM

det där förstår även jag... bäbisar är bäbisar och förstår inte på samma sätt.

Okej att man kanske kan utnyttja deras nyfikenhet. men till viss grad. isåfall för lekar och såna grejer... lägga grejer i hagen kanske som är "farliga" så de kan lära känna sakerna själva.

det där förstår även jag... bäbisar är bäbisar och förstår inte på samma sätt.

Okej att man kanske kan utnyttja deras nyfikenhet. men till viss grad. isåfall för lekar och såna grejer... lägga grejer i hagen kanske som är "farliga" så de kan lära känna sakerna själva.

Föl leker bäst...med andra föl.

AM

Vad tycker en normal häst är en farlig sak ?

I regel så är ingenting farligt förrän någon signalerar farligt till dem.
Och vi människor är experter på att "tro" att ditten och datten är farligt (i hästens ögon alltså) och då blir det farligt.

ja kalrt de.. men många hästar som inte är vana vid saker som prasslar blir rädda... utan att jag tänker på de så hoppar hästarna ibland till...

Klart de leker bäst med föl, men menade mer saker att undersöka osv. som sagt detta blir ju första gången för mig så jag tar gärna emot massor av tips!

I en annan tråd vill du köpa häst på auktion, är det de här fölen du tänker på då?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 044
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10... 2
Svar
20
· Visningar
3 468
Senast: Roheryn
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 130
Senast: Mia_R
·
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 793
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka