Hej Emmy,
Jag har skummat igenom tråden, men blir mest irriterad för att det blir svammel fram och tillbaka om man ska rida eller hålla på från marken.
Jag har haft min kallblodstravare i tre och ett halvt år nu och det jag har fått jobba med är att få honom lugn, han var så extremt stressad och ouppfostrad när han kom till mig.
Jag tycker att ledövningar är en jättebra grej, att ta promenader med hästen, först på bana och sen avancera till längre turer. Vi har gått och gått och gått...
Jag har fått riktigt bra tips som har fungerat kanon med honom. Jag använder alltid repgrimma (först ledde jag honom i träns, men då vågar man ju inte ta i, av rädsla för att göra illa hästen i munnen), men repgrimman gör att du blir mycket starkare, om han försöker dra iväg. Jag vill ALLTID ha hästen bakom mig, att den följer mig. Jag stannar LUGNT, aldrig hetsigt, om han inte stannar så höjer jag ena foten (precis som de gör mot varandra i hagen) om han inte stannar då svänger jag grimskaftet bakom mig som en irriterad svans och det brukar för det mesta funka, OM han inte skulle stanna då utan vara på väg att gå på mig, då vänder jag mig om och i värsta fall dänger på honom, men det är JÄTTEVIKTIGT att slappna av så fort han backar undan (jag behöver aldrig göra det längre). De gånger han har sprungit förbi mig, tvärvänder jag och går åt andra hållet (gör man det ett par gånger, och speciellt om man förekommer hästen, så stannar de bakom). Jag gör även det här när jag tar ut de andra hästarna på morgnarna och det funkar jättebra. Inget bråk, inget slit och dra (de har ju bara vanliga grimmor).
De här promenadövningarna, tillsammans med longering, ridning (mycket terräng, rakt ut i skogen, upp och ner, runt träd, gärna med sällskap iallafall i början), mycket borstande och mys, har gjort att jag idag har en kille som är lugn för det mesta.
Det här blev jättelångt, men jag hoppas att det kan hjälpa. Jag tycker att det är skönt att ibland få en konkret övning att prova.
Jag har tittat mycket på Hempfling, och andra som jobbar mycket från marken och jag försöker att iaktta människan mer än hästen, titta på deras kroppsspråk!
Lycka till!
/Katja