Bli en bra ledare

Sv: Bli en bra ledare

Så du vågar ta i med repgrimman:mad:

hästens huvud är faktiskt betydligt mer känsligt än munnen om du nu inte har taggtråd i munnen.

När hästen ALLTID ska gå bakom så vågar de sen heller inte gå när man rider- ingen före.

Skaffar man sig sedan en hingst o gör samma sak- kan man råka i rejält trubbel.

De som binder fast sina hästar i repgrimmor anser nog att det går bra att ta rejält i dem. Möjligen har de en annan typ av häst, utan känsel i huvudet...:confused:
 
Sv: Bli en bra ledare

En frisk häst bör motioneras.
Kallblodstravare speciellt.
Sedan spelar det ingen roll om den rids eller körs, men att leda runt den över bommar i 20 min räknas INTE som motion för en häst som ev tidigare varit i högkondition.



Ärligt talat så begriper jag inte varför man inte köper hund istället om man tycker att gå i snöre och räcka tass är det man vill syssla med?

Och vilken hund skulle nöja sig med det?

kl
Respekt är något man förtjänar o det gör man som flera skrivit genom att ha en relation.
och ja, jag har noterat att tråden är gammal.
 
Sv: Bli en bra ledare

Hej Emmy,

Jag har skummat igenom tråden, men blir mest irriterad för att det blir svammel fram och tillbaka om man ska rida eller hålla på från marken.

Jag har haft min kallblodstravare i tre och ett halvt år nu och det jag har fått jobba med är att få honom lugn, han var så extremt stressad och ouppfostrad när han kom till mig.
Jag tycker att ledövningar är en jättebra grej, att ta promenader med hästen, först på bana och sen avancera till längre turer. Vi har gått och gått och gått... :)
Jag har fått riktigt bra tips som har fungerat kanon med honom. Jag använder alltid repgrimma (först ledde jag honom i träns, men då vågar man ju inte ta i, av rädsla för att göra illa hästen i munnen), men repgrimman gör att du blir mycket starkare, om han försöker dra iväg. Jag vill ALLTID ha hästen bakom mig, att den följer mig. Jag stannar LUGNT, aldrig hetsigt, om han inte stannar så höjer jag ena foten (precis som de gör mot varandra i hagen) om han inte stannar då svänger jag grimskaftet bakom mig som en irriterad svans och det brukar för det mesta funka, OM han inte skulle stanna då utan vara på väg att gå på mig, då vänder jag mig om och i värsta fall dänger på honom, men det är JÄTTEVIKTIGT att slappna av så fort han backar undan (jag behöver aldrig göra det längre). De gånger han har sprungit förbi mig, tvärvänder jag och går åt andra hållet (gör man det ett par gånger, och speciellt om man förekommer hästen, så stannar de bakom). Jag gör även det här när jag tar ut de andra hästarna på morgnarna och det funkar jättebra. Inget bråk, inget slit och dra (de har ju bara vanliga grimmor).
De här promenadövningarna, tillsammans med longering, ridning (mycket terräng, rakt ut i skogen, upp och ner, runt träd, gärna med sällskap iallafall i början), mycket borstande och mys, har gjort att jag idag har en kille som är lugn för det mesta.

Det här blev jättelångt, men jag hoppas att det kan hjälpa. Jag tycker att det är skönt att ibland få en konkret övning att prova.

Jag har tittat mycket på Hempfling, och andra som jobbar mycket från marken och jag försöker att iaktta människan mer än hästen, titta på deras kroppsspråk!

Lycka till!
/Katja

Håller med dig i mycket :)

Men samtidigt kan jag inte låta bli att hålla med Axel om en sak.. Man låter inte hästen gå bakom en för då kan problem uppstå när man rider eller om man som h*n sa, om man har en hingst.

Men man gör som man själv vill med sin häst :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 183
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp