Bli en bra ledare

Sv: Bli en bra ledare

Ja det skulle jag vilja göra, men av det jag sett inte bara en gång så händer det att folk rider på skadade hästar. En häst med bara mugg kan man ju rida på men ibland har det gått så lång att hästen blir halt. Och sen förstod jag inte hur ts menade med att hon inte ville rida för att det var snö. vad har det med saken att göra lixom? Hur mkt snö rör det sig om då? Därför frågar jag. Annars håller jag med dig om att man kan börja rida sin nyinflyttade häst ganska omgående. men är TS häst ny i stallet alltså, det måste jag ha missat. Eller oxå har du bara fått för dig det? ;)
 
Sv: Bli en bra ledare

TS skriver att hon haft hästen i en månad.
Det är en av diverse bortförklaring till icke ridningen. En annan är snö?
Ytterligaren avsaknad av sadel.
Den går tydligen inte att komma mer än än 200m från stallet heller:p
 
Sv: Bli en bra ledare

Visst behöver hästar motion, det sa jag aldrig att dom inte behövde. Och NH är så mycket mer än att gå omkring med ett rep och gå över bommar om det är de ni tror. Men det är klart, alla har olika uppfattning om vad som ska göras med sina hästar och jag försökte bara ge mitt svar på hur hon skulle kunna få hjälp med sin häst och då är det upp till henne om hon tycker att det är vettigt! ;)
 
Sv: Bli en bra ledare

Tror jag var lite kortfattad...
jag skrev inte att jag ledde honom över bommar i 20min..
Ja en sadel ska jag införskaffa mig, men man kan motionera sin häst utan att rida den. Då menar jag inte att longera den bara eller tömköra.. rida barbacka går lika bra det också om man pront måste rida..
Som pathmaker säger, mental träning som nh är riktigt bra!
man kan också "leka" med sin häst, umgås och ha lite kul tex, som inte många har nu för tiden. Tänker bara på hur hästen ska prestera under sig.
Jag vill helst skaffa mig en bra relation med hästen innan jag begär massa saker på ryggen, han är dessutom inte utbildad.
Innan han kom till mig så hade han stått i 1-2månader, så han var inte i nån träning.
eftersom vet. inte varit och kollat på honom (kommer förhoppningsvis imorgon) så vill inte jag riskera nånting, vill inte att han ska bli värre.
Jag är sån som person, det minsta lilla tar jag som en stor grej liksom.
Jag ville heller inte ha nån kritik, ville bara ha lite tips om hur jag ska bli en bra ledare för den lilla krabaten.
 
Sv: Bli en bra ledare

En bra ledare blir du när du förstår hästen. En sådan ras du köpt hör till kategorin arbetsfreak.
Så börja i rätt ände och motionera ordentligt. En orastad häst är sällan mottagligt för tankeverksamhet.
Även om hästen stått en månad så har den inte tappat i kondition. Det tar nästan tre månader innan man märker skillnad.
Har hästen någon gång i sitt liv varit tränad för trav så är motion för den att trava ett par mil i friskt tempo varvat med snabbjobb ett par dagar i veckan. Dessa pass har ineburit att den löddrat av svett och flåsat ur lungorna rejält.
Det många kallar ett hårt ridpass kan i bästa fall innebära en kvart trav o ca fem min galopp.
Kan du bli av med myrorna i brallan så hamnarni lättare på samma våglängd sedan.
 
Sv: Bli en bra ledare

Det är tråkigt att få höra och se att så många människor bara använder sina hästar till att rida på, som en hobby eller som en leksak. När man skaffar häst blir det ens liv, man kan bara inte åka dit, rida som en idiot några timmar och sen sticka hem igen. Man måste lära sig att ge och ta, hästar behöver enormt mycket kärlek tillbaka, för trots allt så älskar dom ju bara dig och ingen annan.
:laugh:

Hur tar ni er igenom problem med era hästar egentligen? Tvingar ni dom fram till det dom skyr? Piskar ni dom för att de inte gör som ni vill eller slänger ni kommentaren "jävla idiothäst" när hästen kanske skyggar för saker i ridhus eller på stigarna i skogen? Hästar är av naturen klaustrofobiska och har inget djupseende, det är försiktigta varelser som flyr så fort någor verkar läskigt. Därav många problem uppstår vid lastning eller passerandet av vattenpölar. Vet ni vem Monty Roberts är? Han låter hästarna möta sina problem med hjälp av människan på rätt sätt. Inte genom skrik, svordomar och slag. Med lugn och förståelse för vad pållarna behöver kan man komma långt! :d

Det är lite som med hundar och barn, överskottsenergi, adhd, nä det tror jag inte på. Gå ut och kör lydnad med vovveb och den är trött, ge ungen ett pussel och den lär vara lugnare. Stimulans i hjärnan, något som alla behöver. Det minns man efter alla matematiklektioner, man var ju helt slut i skallen efteråt! :p
 
Sv: Bli en bra ledare

Tja du kanske var en som sällan var med på gymnastiken;)

Problemet som jag ser det idag är inte att man bara åker till stallet o rider, utan att man just inte rider. bara duttar med den. Tar en stund på ridbanan som om den vore sjuk.
 
Sv: Bli en bra ledare

Tja du kanske var en som sällan var med på gymnastiken;)

Problemet som jag ser det idag är inte att man bara åker till stallet o rider, utan att man just inte rider. bara duttar med den. Tar en stund på ridbanan som om den vore sjuk.

Jag håller med.

Och jag kan faktiskt inte förstå detta med att man ska göra allehanda saker med en ridhäst för att "bygga en relation" innan man rider eller, rentav i stället för att rida. Varför ska det vara antingen eller? Gå gärna en promenad, långrykta (det älskar både tant o jag), men upp för fasiken på ryggen o rid!

Jag har aldrig "byggt relation" med min häst så bra som när vi rider o löser problem tillsammans. Känslan, när min häst går på dressyrbanan o lyssnar på mig och t ex fattar galopp bara jag tänker "galopp" eller stannar bara jag tänker "stanna" är sagolik. För att inte nämna alla gånger jag har övertalat henne om att jo, hon törs faktiskt gå förbi det där läskiga för att matte är med och det är ingen fara. Snacka om relation o kommunikation o samarbete. Det får man igen sen, när man suttit av.

Är det en ridhäst så - rid.
Är det en häst som är van att jobba så - jobba den.
Och beröm beröm - visa hästen att den är omtyckt och att det är kul att vara omtyckt.

Se sen till att den har allt det andra praktiska som den behöver för att må bra.

PS Pathfinder: taskigt inlägg du skrev. Alla som inte vill "vifta rep" och "leka med sin häst" är inte idioter som inte förstår sig på hästar.
 
Senast ändrad:
Sv: Bli en bra ledare

Tja du kanske var en som sällan var med på gymnastiken;)

Problemet som jag ser det idag är inte att man bara åker till stallet o rider, utan att man just inte rider. bara duttar med den. Tar en stund på ridbanan som om den vore sjuk.

Tro det eller ej, har varit sprint en gång i tiden så jag var allt med på lektionerna och tränade utanför skolan, men det hjälpte mig inte riktigt, blev stark fysisk och utmattad fysisk, aldrig trött i skallen. Ta boxare till exempel, starka som fasen men sällan brillianta i tanken :D

Tussinussen, det var inte meningen att det skulle låta taskigt! :laugh: jag har dock varit med om en heeeel del människor som gör just så som jag beskrev, fattar inte hästen så ska den få stryk och skäll. Säger inte att alla är såna. Anklagade inte heller er för att ni gjorde så, bara frågade hur ni löser era problem. Men struntsamma, alla har olika åsikter och man tror på vad man vill och tycker är bäst för sig själv och ens häst. Dessutom är vi inte här för att jävlas eller kasta skit på varandra, utan för att hjälpa Zalkina med hennes problem, och hon väljer vilket sätt hon vill för att få ordning på realationen på sin häst :crazy:
 
Sv: Bli en bra ledare

Å varför ska man/ hästen bli trött i skallen?

att man lär sig lagom mkt o t o m får beröm för det ger en kick.

tussen- kan bara instämma.

man skapar snabbt en relation med hästen om man rider den... bra.
Den får utlopp för sin energi, blir fysiskt starkare o får kondis samt självförtroende. vilket är mkt viktigt för tävlingshästar.
Man måste då ha dem MED sig- vilket inte är lika viktigt för vissa o då inte ens kommer från stallplanen- vilken relation:crazy:
 
Sv: Bli en bra ledare

Som pathmaker säger, mental träning som nh är riktigt bra!
man kan också "leka" med sin häst, umgås och ha lite kul tex, som inte många har nu för tiden. Tänker bara på hur hästen ska prestera under sig.

Tänk bara på att hästen måste vara välrastad också för att kunna ta till sig den mentala träningen från marken, eller om man nu ska "leka" med hästen. Mental träning är ju ett måste för många hästar och den kan man få på många sätt. Fysisk motion bara kommer man sällan långt med.

Allting är ju inte antingen eller, jag är dressyrryttare och älskar att träna och tränar mycket, ändå trots det så håller jag på mycket från marken med honom, ute och går mycket osv. Min uppfattning är att samspelet och relationen stärks lika mycket när man rider som när man håller på från marken. Och dressyren tex är mycket mental träning också för hästen, min häst är sällan så nöjd och avslappnad som efter ett dressyrpass.

Sen finns det ju alltid folk som ser hästar som några slags maskiner som bara ska prestera och inte har någon annan tid med hästen än från ryggen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bli en bra ledare

Tänk bara på att hästen måste vara välrastad också för att kunna ta till sig den mentala träningen från marken, eller om man nu ska "leka" med hästen. Mental träning är ju ett måste för många hästar och den kan man få på många sätt. Fysisk motion bara kommer man sällan långt med.

Allting är ju inte antingen eller, jag är dressyrryttare och älskar att träna och tränar mycket, ändå trots det så håller jag på mycket från marken med honom, ute och går mycket osv. Min uppfattning är att samspelet och relationen stärks lika mycket när man rider som när man håller på från marken. Och dressyren tex är mycket mental träning också för hästen, min häst är sällan så nöjd och avslappnad som efter ett dressyrpass.

Sen finns det ju alltid folk som ser hästar som några slags maskiner som bara ska prestera och inte har någon annan tid med hästen än från ryggen.

Ah tack! Det är väl dehär jag har försökt säga men inte riktigt hittat orden för.
:bow: dressyr är också ett bra sätt att träna hästen på både mentalt och i fysisk styrka :d
 
Sv: Bli en bra ledare

Fast egentligen. Vad rör det dig om nu nån har sin häst och bara vill borsta på den? Jag är inte den som höjer rösten och skapar dålig stämning bara för att jag kanske skulle anse mig vara bättre än ägaren som bara borstar. Sålänge inte hästen lider så låter jag dem hållas. Sen att hästen inte får utlopp för sin energi och behöver daglig motion det är en annan sak. Man kan påpeka det lite snyggt faktiskt. Sen finns det de som verkligen vanvårdar sina djur -då ska man reagera! men om nån nu bara vill gå med sin pålle och borsta lr what ever, låt dem hållas.
 
Sv: Bli en bra ledare

Grejen är den att det är nästan bara sådana personer som har problem med sina hästar. Just för att de inte motionerats.
handlar det om en gammal pensionär så kan den kanske gå och skrota i hagen, men behöver sjukgymnastik i form av skrittpromenader.
En häst i sina bästa år behöver motion för att trivas.

Vanvård är det väl ingen som kallat det överhuvudtaget:confused:


På stenåldern när jag började med hästar så var det enligt expertisen rekomenderat minst en timmes motion om dagen. Utöver hagvistelse osv.

Nuförtiden tycks folk tycka att de ridit ett långt pass om de skrittat och travat i en timme?

Summa summarum. Jag struntar fullkomligt i om någon hellre går ut med hästen i snöre en 20 min om dagen, men kalla det motion och sedan "gnälla" på att hästen har diverse ofog för sig, DET köper jag inte.
 
Sv: Bli en bra ledare

Vill bara få in lite perspektiv i det hela. Huruvida hästen far illa av att inte ridas regelbundet kan man ju diskutera. Jag tror det varierar, beroende på ålder och typ av häst. En del kan nog vara rätt så nöjda med att bara skrota runt i en stor flock, andra måste verkligen ha mer motion. Och jo det är nog ganska vanligt att man underpresterar sina hästar. Mesrider lr inte rider alls. Men i det stora hela så visst finns det värre saker man kan lägga ner sin energi på? Tex. Halta hästar som rids. Folk som piskar som idioter. Folk som gormar å skriker. Hästar som blir slagna osv osv.

Och de som nu har bekymmer med sina hästar. hanteringsproblem lr vad det nu kallas. de får väll jobba med det. De kan ju få testa hur hästen verkar när man motionerat den. Blev det nån skillnad. Jaha :idea:. Gå efter ett vettigt träningsprogram.
 
Sv: Bli en bra ledare

Hej Emmy,

Jag har skummat igenom tråden, men blir mest irriterad för att det blir svammel fram och tillbaka om man ska rida eller hålla på från marken.

Jag har haft min kallblodstravare i tre och ett halvt år nu och det jag har fått jobba med är att få honom lugn, han var så extremt stressad och ouppfostrad när han kom till mig.
Jag tycker att ledövningar är en jättebra grej, att ta promenader med hästen, först på bana och sen avancera till längre turer. Vi har gått och gått och gått... :)
Jag har fått riktigt bra tips som har fungerat kanon med honom. Jag använder alltid repgrimma (först ledde jag honom i träns, men då vågar man ju inte ta i, av rädsla för att göra illa hästen i munnen), men repgrimman gör att du blir mycket starkare, om han försöker dra iväg. Jag vill ALLTID ha hästen bakom mig, att den följer mig. Jag stannar LUGNT, aldrig hetsigt, om han inte stannar så höjer jag ena foten (precis som de gör mot varandra i hagen) om han inte stannar då svänger jag grimskaftet bakom mig som en irriterad svans och det brukar för det mesta funka, OM han inte skulle stanna då utan vara på väg att gå på mig, då vänder jag mig om och i värsta fall dänger på honom, men det är JÄTTEVIKTIGT att slappna av så fort han backar undan (jag behöver aldrig göra det längre). De gånger han har sprungit förbi mig, tvärvänder jag och går åt andra hållet (gör man det ett par gånger, och speciellt om man förekommer hästen, så stannar de bakom). Jag gör även det här när jag tar ut de andra hästarna på morgnarna och det funkar jättebra. Inget bråk, inget slit och dra (de har ju bara vanliga grimmor).
De här promenadövningarna, tillsammans med longering, ridning (mycket terräng, rakt ut i skogen, upp och ner, runt träd, gärna med sällskap iallafall i början), mycket borstande och mys, har gjort att jag idag har en kille som är lugn för det mesta.

Det här blev jättelångt, men jag hoppas att det kan hjälpa. Jag tycker att det är skönt att ibland få en konkret övning att prova.

Jag har tittat mycket på Hempfling, och andra som jobbar mycket från marken och jag försöker att iaktta människan mer än hästen, titta på deras kroppsspråk!

Lycka till!
/Katja
 
Sv: Bli en bra ledare

Så du vågar ta i med repgrimman:mad:

hästens huvud är faktiskt betydligt mer känsligt än munnen om du nu inte har taggtråd i munnen.

När hästen ALLTID ska gå bakom så vågar de sen heller inte gå när man rider- ingen före.

Skaffar man sig sedan en hingst o gör samma sak- kan man råka i rejält trubbel.
 
Sv: Bli en bra ledare

Så du vågar ta i med repgrimman:mad:

hästens huvud är faktiskt betydligt mer känsligt än munnen om du nu inte har taggtråd i munnen.

En häst som är omöjlig att leda i vanlig grimma gör jag hellre illa i huvudet än i munnen om jag måste ta i för att hålla i den så att den inte drar, till exempel ut på vägen där den kan blir påkörd.

När hästen ALLTID ska gå bakom så vågar de sen heller inte gå när man rider- ingen före.

Väldigt märkligt påstående, kan inte ligga några egentliga iakttagelser bakom detta.


Skaffar man sig sedan en hingst o gör samma sak- kan man råka i rejält trubbel.

Samma här, väldigt märkligt...
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 183
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp