Bli en bra ledare

Zalkina

Trådstartare
HejHej :)

Jag har en kallblodstravare som inte har så jätte mycket respekt för mig och som inte vill "umgås" med mig.

När jag leder honom så har han en tendens att trampa på min hälar, gå jätte nära mig eller rusar förbi mig. antingen så har han verkligen ingen koll på sina fötter eller så är det brist på respekt. När jag försöker longera honom på volten med lite bommar, så märks det på honom att han tycker det är jätte tråkigt. Han snubblar på bommarna varje gång och inte bryr sig ett dugg.
När jag märker på honom att det är tråkigt så släpper jag lös honom så han får springa lite hur han vill på volten, men han springer direkt till utgången (som är stängt med stängsel) och vill inte gå en meter därifrån och står och stampar med frambenet, om jag smackar på honom och viftar lite med ett rep, då travar han ett halvt varv runt volten och springer tillbaka till utgången.:mad:
volten ligger nästintill lösdriftshagen där alla hans kompisar står och äter mat så kanske därför?:confused:

Han vill verkligen inte umgås med mig verkar det som, så om nån hade nåt tips skulle det vara guld värt! Vill såklart att han ska vilja vara mer med mig än att stå och äta mat med sina kompisar i hagen! :(

/ Emmy:)
 
Sv: Bli en bra ledare

Foder och flock är så primärt så där kan en människa nog aldrig konkurrera. För bästa förutsättning så se till att hästen är ordentligt mätt.
Har hästen travtränats anser den nog dig mer eller mindre dum i huvudet om du ska börja viffta med rep.
Rykta o umgås men se till att motionera den ordentligt.
Kallbloden tar mer än gärna över rodret o det är en myt att de skulle vara snälla o lugna även om det givetvis finns sådana också. Dessa är oftast välmotionerade.
 
Sv: Bli en bra ledare

Vet inte om jag riktigt förstår vad du vill göra på volten. Longering brukar de flesta hästar tycka är skittråkigt - bara springa runt runt runt.

Stick ut i skogen istället. Har du kontroll när du sitter i sadeln? Ös på lite då, så han får se något nytt och röra sig ordentligt. Vill du träna motsvarande cavaletti så kan du lika gärna rida rakt ut i bushen, då måste han också lyfta på fötterna och se sig för. Bra för stressiga travare som mest sprungit rakt fram på bana innan. :)

Hur länge har du haft den? Beröm mycket, och tjafsa inte om småsaker i början.
 
Sv: Bli en bra ledare

Ett boktips kanske du vill ha? "hitta magin" skriven av Dan Sumerel är en intressant bok när det handlar som kommunikation mellan häst och människa. Mycket läsvärd.
 
Sv: Bli en bra ledare

Hej. Jag vet att vissa hästar, då gärna kallblod är sånna att de "kräver" att få vara delaktiga i samarbetet och engagera sig för att tycka om att lära sig.först måste du få honom med dig, göra roliga saker tillsammans där du bjuder in honom till att delta med dig.Börja med hantering från marken. När du går brevid honom så stanna till ibland genom att när du är vid bogen stanna upp genom att kraftigt sätta ned den andra foten bredvid den första, stampa till hårdare i marken öppna upp bröstet och vinkla fram dina höfter, som en halvhalt i kroppen. Stå nu stilla, stadigt i marken, blickstilla! Se rakt fram. Din häst kommer att tvärnita brevid dig å se på dig!! Så kommer den gå brevid dig och vänta på nästa signal.Det roliga är att alla hästar lyssnar på detta! Jag har själv lärt mig av Klaus Ferdinand Hempfling som även gett ut böcker i hästkommunikation. Jag rekommenderar dig att köpa en bok som heter Dansa med hästar eller så köper du en Dvd om du inte vill läsa men de är på engelska.lycka till !
 
Senast ändrad:
Sv: Bli en bra ledare

Hejsan!
När du berättar om dehär så får jag sån himla lust att åka och hjälpa dig!

Min pålle fattar rätt snabbt och blir fort uttråkad. Därför är det ingen ide att nöta samma sak om och om igen utan gör olika saker hela tideb. Till exempel, när du är ute och rider, rid inte på stigen. Snirkla runt träd, fram och tillbaka, sväng åt olika håll och få fram hästen i olika gångarter för att sen stanna av, han lär då bli mer uppmärksam på dig.
När du jobbar i paddock, jobba då med att ha honom lös bara i grimma eller träns. Låt honom gå runt o kolla läget lite en stund. Sen börjar du gå runt i snirklar/serpentiner, stanna ibland och sen går du runt så igen. Inte alltid det funkar men en del hästar undrar va tusan man håller på med. Funkar det inte så börja pocka på hans uppmärksamhet genom att smacka med tungan, få honom att titta på dig, varje gång han gör det så belönar du med det som funkar bäst, godis, klappar eller ord. Ibland kan det också funka att ha något med sig som man försöker "dölja" för hästen. Blir dom tillräckligt nyfikna så lär dom komma fram o titta vad du har i handen.

Till problemet när han går på dig eller kommer för nära så är det bara att titta på hur hästar gör när en annan häst kommer för nära. Dom sparkar. Han ska ha huvudet vid din axel, går han före stannar du honom och backar honom, använd tryckpunkterna, eller vifta med armarna framför honom och stampa hårt i marken så han fattar att du vill ha utrymme. Börja med ledövningar, går han förbi stanna och backa, kräv utrymme. Så fort han flyttat sig, beröm.

Hoppas du inte dog av all text, blev lite mycket men hoppas du får någon användning av det, har haft samma problem som du och det funkade för mig :)
 
Sv: Bli en bra ledare

Man bör dela upplevelser med hästen för att skapa ett band.
det görs sällan från marken på en ridbana.

i första hand måste man veta vad de behöver.
Mat, hästkompisar, motion o sen lite social tid som inte innebär att man "sätter sig" på hästen o kör med den som hästen ser som orättvist.

Ha den inte bakom då den troligen inte är van vid det o den kan trampa dig rejält på hälsenorna om du har otur.

Markträningen lär den sig fort om du går ut med den o de stunder som du naturligt hanterar den i stallet o till o från de platser som den behöver vara på.

bara en så enkel sak som att gå ut i hagen o klappa eller klia den lite utan att ta tag i den ger en positiv erfarenhet- nu kommer MIN matte:love:
 
Sv: Bli en bra ledare

Tack för alla era svar! :)
Jag är faktiskt inte sån person som tar ridning före, jag föredrar att lära känna hästen först. Jag har haft honom nu bara i en månad så han kanske inte känner nån "trygghet" hos mig ännu. Jag har faktiskt aldrig ridit honom med sadel heller, då jag tyvärr inte har nån. Men tycker det faktiskt är mysigare utan, förutom att han är så pigg att rida. Tyvärr så börjar han att vägra efter kanske 200meter från stallet och inte vill gå mer när vi rider ut. Försöker med massa olika vägar, men han verkligen vägrar. Tog en promenad med honom på den vägen som är "värst" och han ville inte gå mer, vände och nästan gick på mig! det är en liten mur vägg som han tydligen tycker är skitläskig. självklart så tvingar jag honom inte att stå och glo på väggen, men jag kan heller inte gå dit så han kan lukta, då det är en annans tomt.. :(
Ni har gett mig jätte bra tips och jag ska använda allihopa :) Så synd också att han har mugg nu som blir bara värre och värre (tror vi, eller fotskabb, tillkalla veterinär idag!) så jag vill liksom inte hålla på för mycket i snön om det är något allvarligare. Nu för det mesta så tar vi promenader, jag pysslar om honom flera timmar och har det mysigt, det är det bästa jag vet ^^!
Målet är ju att det ska bli så naturligt som möjligt!
 
Sv: Bli en bra ledare

Det kallas för överskottsenergi.

skaffa en sadel o rid.

känns lite som trollvarning...:rofl:
 
Sv: Bli en bra ledare

Hästar har bara inte energi dom måste bli av med, precis som oss behöver dom stimulans i hjärnan. Så mental träning som NH är skitbra. Trodde min häst hade överskottsenergi i början men så blev jag tipsad om NH, körde det i en 20 min sen var han hur lugn och trött som helst. Ridning är inte ens det största i att ha häst, det största är att ha rätt kontakt med pållen.. ;)
 
Sv: Bli en bra ledare

En frisk häst bör motioneras.
Kallblodstravare speciellt.
Sedan spelar det ingen roll om den rids eller körs, men att leda runt den över bommar i 20 min räknas INTE som motion för en häst som ev tidigare varit i högkondition.



Ärligt talat så begriper jag inte varför man inte köper hund istället om man tycker att gå i snöre och räcka tass är det man vill syssla med?
 
Sv: Bli en bra ledare

En frisk häst bör motioneras.
Kallblodstravare speciellt.
Sedan spelar det ingen roll om den rids eller körs, men att leda runt den över bommar i 20 min räknas INTE som motion för en häst som ev tidigare varit i högkondition.



Ärligt talat så begriper jag inte varför man inte köper hund istället om man tycker att gå i snöre och räcka tass är det man vill syssla med?
:bow::bow:

Jag fattar inte heller vaför dagens "promenadhästar" just bara promeneras o sen måste NH-tränas.

Ser tyvärr även unghästar som förväntas uppföra sig som 25+åringar.
 
Sv: Bli en bra ledare

Det bästa ser jag som att man gör bägge delarna sas. Om man gör rätt viss säga, annars rätt värdelöst att göra ngt bara för sakens skull. Tror inte nån ser som 20 min över bommar är nån träning i form av motion. Handlar det om en skadad/nyss sjuk häst så är ju promenader idealiskt -med rådfrågan från vet förstås. Men då är de precis vad de är -promenader! Ingen träning direkt. Som man sen utökar efter hand innan man ev kan börja rida på sin häst, då den är frisk vill säga.

På tal om hundar så är det faktiskt ett bra tips, fast många behöver mer än bara gå i koppel. Få använda sin hjärna där med. Och då kan man ju välja olika aktiviteter som passar både hunden och matten.
 
Sv: Bli en bra ledare

Finns det nån anledning till att inte motionera hästen? Hur gammal är hästen? Detta m mugg och snö fattar jag inte. Betydligt bättre än slaskväder ju. Och är det allvarligt så måste han ju behandlas. Går det inte över så ta prov för att se vad det är. Är det bara streptokocker finns det medel som hjälper, tror det var för hund egentligen. Men dumt att vänta för länge. Har det gått så långt att din häst är halt så rid den inte, men skaffa behandling!
 
Sv: Bli en bra ledare

Tack för alla era svar! :)
Jag är faktiskt inte sån person som tar ridning före, jag föredrar att lära känna hästen först. Jag har haft honom nu bara i en månad så han kanske inte känner nån "trygghet" hos mig ännu. Jag har faktiskt aldrig ridit honom med sadel heller, då jag tyvärr inte har nån. Men tycker det faktiskt är mysigare utan, förutom att han är så pigg att rida. Tyvärr så börjar han att vägra efter kanske 200meter från stallet och inte vill gå mer när vi rider ut. Försöker med massa olika vägar, men han verkligen vägrar. Tog en promenad med honom på den vägen som är "värst" och han ville inte gå mer, vände och nästan gick på mig! det är en liten mur vägg som han tydligen tycker är skitläskig. självklart så tvingar jag honom inte att stå och glo på väggen, men jag kan heller inte gå dit så han kan lukta, då det är en annans tomt.. :(
Ni har gett mig jätte bra tips och jag ska använda allihopa :) Så synd också att han har mugg nu som blir bara värre och värre (tror vi, eller fotskabb, tillkalla veterinär idag!) så jag vill liksom inte hålla på för mycket i snön om det är något allvarligare. Nu för det mesta så tar vi promenader, jag pysslar om honom flera timmar och har det mysigt, det är det bästa jag vet ^^!
Målet är ju att det ska bli så naturligt som möjligt!

Låter som han testar dig också. Låt honom aldrig nånsin vinna! Om det så ska ta timmar för honom att lyda dig så får det göra det då!

När du leder honom och han går på dig; ut med armbågen mot bogen och svinga med grimskaftet mot honom.
 
Sv: Bli en bra ledare

Varför blanda in rehab efter skador?

Ridning ger ju även psykisk stimulans o kommunikation med ryttaren.
2 flugor i en smäll.
 
Sv: Bli en bra ledare

Vadå blanda in :confused:? är hästen sjuk ska man INTE rida på den hur som helst utan att först veta vad man gör och har rådfrågat sin vet innan. Vad är det för konstigt med det? Ja ridning är psykisk stimulans oxå men har hästen ont är det inte ok att sitta på den!
 
Sv: Bli en bra ledare

Hästen i fråga har ej varit skadad så...

För övrigt så är det behandlande Vet som ska ge igångsättningsråden.
 
Sv: Bli en bra ledare

Och vet vi det? Har tyvärr sett exempel på skadade hästar som ridits ännu mer halta :mad: så därför reagerar jag. Folk jag ALDRIG i min vildaste fantasi trodde var så korkade har ridit sönder sina hästar och sen klagat på hästen. Och när man påpekar detta lägger man sig tydligen i... en del är så känslokalla men i första anblicken verkar de helt normala tills man lär känna dessa människor och SER hur de gör. Inte konstigt att deras hästar antingen stänger av lr blir "problemhästar".
 
Sv: Bli en bra ledare

Jag ser mer problem i att man idag anser att hästarna ska få vara ifred vid nyköp o därmed lasta på sig en massa överskottsenergi.

Man tar en häst i full kondition o ställer av den.

Vi får väl iallafall förutsätta att folk inte rider på halta hästar eller tränar bomträning heller för den delen.

Återigen så handlade denna tråd om hur man får kontakt o inte om rehab.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 183
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp