Bli en bättre ryttare utan ridlektioner?

E

elina_

Halloj alla härliga hästnördar (:

Har börjat rida igen efter uppehåll, är medryttare och rider ca tre gånger i veckan och jag undrar om ni tror att man kan bli bättre som ryttare utan att rida för instruktör? Eller är det ett måste för att utvecklas? självklart får man upp känslan, balansen, konditionen och styrkan men allt det andra :p
Har liksom inte råd att ta lektioner just nu. eller någonsin kanske.

Har ni förresten några tips hur man gör när hästen blir stark och tar bettet?Hästen jag rider kan bli vääldigt het, framförallt när man rider ut. Det är fruktanssvärt! Det är en omöjlighet att stanna henne utan att dra sönder munnen på henne och det gör ont i mig att behöva göra det. Jag fösöker ständigt göra halvhalter men det slutar ändå med att hon ökar på och jag blir tvungen att ta ett ordentligt tag eller dra in henne på en volt. Och jag vet hur man rider med sitsen osv för att få en häst att stanna men hon lyssnar inte på det. inte på något faktiskt. Vad gör man för att slippa dra? Ska jag bara dra inhenne i volter hela tiden?
Hur lång tid tar det innan man ridit ihop sig med hästen ordentligt och man lärt känna varandra?
 
Sv: Bli en bättre ryttare utan ridlektioner?

Nej, tror inte du löser det utan hjälp, utan lektioner kommer behövas. Även om du bara skulle ha råd med en gång i månaden så hjälper även det en hel del, just det där att någon annan tittar och kan ge tips ifrån vad de ser är ovärderligt.

/Camilla
 
Sv: Bli en bättre ryttare utan ridlektioner?

Jag har haft egna hästar i 10 år nu. Under den tiden har jag ridit för instruktör typ 2-3 gånger:o Tycker ändå att jag utvecklats en del. Som du säger så tränar man ju upp balansen och känslan och man får även erfarenhet. Dock är mitt mål att så småningom börja rida mer för instruktör, tycker ändå att det är att föredra. Största anledningen till att jag inte gjort det är att jag inte kan/vill lasta min häst själv och vill inte slösa på andras tid.. Nu ska vi snart flytta och får då ridbana/instruktör på närmare håll(500m :D).
 
Sv: Bli en bättre ryttare utan ridlektioner?

kl

Ta hjälp av ägaren om denne har tid. Hon/han kanske kan titta på när du rider och hjälpa dig förbättra? Tycker även du ska prata med ägaren om att hästen blir het.
 
Sv: Bli en bättre ryttare utan ridlektioner?

Man kan absolut utvecklas utan att ta lektioner, risken är bara den att man utvecklar felaktigheter också - vilket är så gott som oundvikligt!

Jag har inte ridit för instruktör på över 10 år och känner verkligen att jag skulle behöva det, framförallt för en koll på sitsen.
Att rida lektion är bara så utvecklande som ridläraren är. Om ridläraren är inspirerande och pedagogisk med mycket engagemang är det superkul att rida lektion. Om ridläraren "bara gör sitt jobb" är det inte så spännande att sitta och rida volter, byta varv genom att vända snett igenom och avsluta lektionen med skänkelvikning på hörnlinjen och galopp i båda varven.

Hör med ägaren om den har möjlighet att ge dig lite tips och lektioner, eller fråga om du får åka på en träning med hästen. Att rida kurs eller för privattränare blir ofta en helt annan sak än lektioner på ridskola.
 
Sv: Bli en bättre ryttare utan ridlektioner?

Självklart kan man utvecklas, det kanske bara tar längre tid ibland har jag själv upplevt eftersom man måste hela tiden prova saker själv, lista ut hur man ska göra vissa saker och vad händer om jag gör si och så ex, dock som ovanstående skriver så utvecklar man ju även felaktigheter.
Man behöver någon som korrigerar och rättar osv:)
 
Sv: Bli en bättre ryttare utan ridlektioner?

Ja! Man kan absolut utvecklas utan att ta lektioner. Allt handlar om hur man bäst lär sig. Det finns människor som är helt och hållet självlärda och som rider jättebra. Det finns också de som tycker att de inte alls kommer framåt om de inte rider lektion.

Själv tycker jag inte att jag utvecklas av att rida på ridskola, däremot är privatlektioner utmärkt. Nu har jag dock inte ridit lektion på evighet, utan har en medryttarhäst som jag rider på egen hand. Det är en skogsmulle så vi gör inte så avancerade saker, men jag tycker ändå att jag har utvecklats massor sen jag började rida honom. Att utforska en häst på egen hand ger mig jättemycket, samtidigt som det finns risk att man utvecklar felaktigheter, som flera här i tråden redan har sagt.

Om jag blir osäker på något eller behöver hjälp så skulle jag fråga hästens ägare. Det är ändå hon som känner min medryttarhäst bäst. Om jag vore du så skulle jag be ägaren om hjälp med problemet att din medryttarhäst drar. Hon känner sin häst och kan förmodligen "knapparna". Om det är så att hon också har problem så ta hjälp av en tränare båda två, gärna då samma person så att ni får lära er samma.
 
Sv: Bli en bättre ryttare utan ridlektioner?

Visst kan man bli bättre ryttare utan att rida ridlektioner. Men det handlar ju då om hur mycket man kan rida. Efter flera års uppehåll började jag rida igen på en ridskola. Men jag ville rida galopphästar och galopp är inget man lär sig rida på en ridskola. När jag efter några månader kände att tiden var mogen så hoppade jag upp på en galopphäst och det var då jag kände hur jag gick framåt i utveckling.

Men det handlade inte om att rida galopphästar i sig utan att tiden i sadeln ökades drastiskt. Från att i början ridit en till två gånger i veckan gick jag till att rida fem, sex gånger i veckan. Och sen när jag fick chansen att rida på heltid red jag fem till åtta pass om dagen, sex gånger i veckan. Det var då balansen och reflexerna kom. Men framförallt lärde jag mig rida avslappnat oavsett om jag satt på en unghäst eller ett nervöst sto.

/Bowman
 
Sv: Bli en bättre ryttare utan ridlektioner?

Jag har inte ridit många lektioner alls sedan jag skaffade häst, tyvärr. Nyckeln till att utvecklas ändå är att skaffa sig kunskap på andra sätt: Titta på hästar som rör sig, titta på ekipage som rider, sitt med på andras lektioner om du har möjlighet. Läs bra böcker om ridning (Centrerad ridning av Sally Swift kan jag rekommendera) och försök applicera det du lär dig på din egen ridning. Lär dig att tänka efter: Vad håller jag på med nu? Hur ligger mina skänklar? Vad gör jag med mina händer? Vad ger jag för viktsignaler till hästen? Bli självkritisk, försök hitta de där små sakerna som du kan göra bättre. Diskutera ridning, både din egen och andras, med kompisarna i stallet. Jag har lärt mig att bli min egen ridintruktör (även om det aldrig kan slå att ha en riktigt med sig) och verkligen skärskåda och utvärdera det jag gör. Jag har ett brinnande intresse för att hela tiden lära mig mer om samspel mellan häst och ryttare, och sedan applicera det på samspelet mellan mig och min häst. Jag har utvecklats enormt faktiskt, men vet såklart att om jag hade lagt pengarna på en tränare så hade jag kunnat utvecklas ännu mer.

Jag ger min medryttare lektioner, gratis. Hon behöver bara fråga så kommer jag ut och hjälper henne. Hon bjuder på kaffe och fika i sadelkammaren efteråt och så sitter vi och snackar. Det ger oss båda enormt mycket, hon utvecklas enormt i ridningen och jag får en medryttare som rider min häst bättre och bättre. Fikat efteråt gör att vi lär känna varandra och får förtroende för varandra. Det blir att vi ses två gånger i månaden ungefär och jag vet att hon är jättetacksam för det. Kan du fråga din hästägare om lite lektioner?
 
Sv: Bli en bättre ryttare utan ridlektioner?

Jag har inte ridit många lektioner alls sedan jag skaffade häst, tyvärr. Nyckeln till att utvecklas ändå är att skaffa sig kunskap på andra sätt: Titta på hästar som rör sig, titta på ekipage som rider, sitt med på andras lektioner om du har möjlighet. Läs bra böcker om ridning (Centrerad ridning av Sally Swift kan jag rekommendera) och försök applicera det du lär dig på din egen ridning. Lär dig att tänka efter: Vad håller jag på med nu? Hur ligger mina skänklar? Vad gör jag med mina händer? Vad ger jag för viktsignaler till hästen? Bli självkritisk, försök hitta de där små sakerna som du kan göra bättre. Diskutera ridning, både din egen och andras, med kompisarna i stallet. Jag har lärt mig att bli min egen ridintruktör (även om det aldrig kan slå att ha en riktigt med sig) och verkligen skärskåda och utvärdera det jag gör. Jag har ett brinnande intresse för att hela tiden lära mig mer om samspel mellan häst och ryttare, och sedan applicera det på samspelet mellan mig och min häst. Jag har utvecklats enormt faktiskt, men vet såklart att om jag hade lagt pengarna på en tränare så hade jag kunnat utvecklas ännu mer.

Jag ger min medryttare lektioner, gratis. Hon behöver bara fråga så kommer jag ut och hjälper henne. Hon bjuder på kaffe och fika i sadelkammaren efteråt och så sitter vi och snackar. Det ger oss båda enormt mycket, hon utvecklas enormt i ridningen och jag får en medryttare som rider min häst bättre och bättre. Fikat efteråt gör att vi lär känna varandra och får förtroende för varandra. Det blir att vi ses två gånger i månaden ungefär och jag vet att hon är jättetacksam för det. Kan du fråga din hästägare om lite lektioner?

Många verkligt bra råd. Kombinera det med att be någon filma när du rider så du kan se och jämföra dig själv med andra! :idea:
 
Sv: Bli en bättre ryttare utan ridlektioner?

Ibland KAN man ju bara inte hur mycket man än skulle vilja, och då tycker jag att man tillfälligt iaf kan trösta sig med att ja, självklart kan man utvecklas ändå.

Men långsiktigt är det ändå ovärderligt med tränare. Därför att (som redan skrivits i tråden) man utvecklar lätt mindre bra saker också, och om man försöker träna sig själv är det JÄTTEsvårt att objektivt kunna se vad just man själv behöver lära sig. Hur mycket böcker man än läser och träningar man går och tittar på (osv) så kan man fortfarande köra fast i att man tror man har problem i en helt annan ände än vad man egentligen har. Eller så har man råkat missuppfatta något.
Hur bra en metod än är så finns det många scenarion där man saknar pusselbitar för att kunna utföra det rätt eller som är undantag där det inte kommer fungera utan man hade haft bättre nytta av något helt annat. Så tips och råd man läser på nätet, i en bok, osv kan slå väldigt fel när man själv ska försöka gissa sig till vad man kommer ha användning för.

Det börjar t o m finnas de som håller lektioner på distans! (kan man säkert fråga om också bara tränaren har tid) Att man filmar och får feedback på det.
Det finns dom som tycker det är roligt att hålla lektioner (som kanske inte är så erfarna då iofs, hästägaren kanske faller inom den här kategorin!) som kan tänka sig göra det gratis ibland för skojs skull eller för en billig peng.
Så -egentligen- finns det inga ursäkter för att helt utesluta ridlektioner!

Men självklart finns det mycket annat man kan göra också. Särskilt om det är tillfälligt och man ändå vill utvecklas så gott man kan åt något håll, tillfälligt åker väl de flesta på att inte kunna rida för tränare förr eller senare.
Att träna core-träning, mental träning, läsa böcker, titta på filmer, åka och titta på träningar och allmänt söka inspiration, få sin egen ridning filmad så man kan titta i efterhand, kan ändå göra att man själv utvecklas! :)
 
Sv: Bli en bättre ryttare utan ridlektioner?

Vill man utvecklas så behövs det instruktör. Många blir sämre ryttare av att sitta själva hela tiden och vissa kan hålla sig kvar på samma nivå, men ytterst få kan utvecklas. Du behöver ju inte rida för tränare så ofta, men någon gång ibland kan hjälpa dig jättemycket.
 
Sv: Bli en bättre ryttare utan ridlektioner?

Du tjänar absolut på att ta träningar så fort möjlighet ges. Om sedan inte ekonomin tillåter så ofta är ju tyvärr inget att göra åt.

Det man kan göra för att utvecklas utan att ens behöva sitta på hästen är att titta så mkt det går på bra ridning! Släng dig över alla filmer du kan hitta. Har du möjlighet att åka och titta på träningar så gör det. Titta även på tävlingar när de finns i närheten. Läs även böcker. Det är de knepen man får ta till om man inte har råd att träna så ofta.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 596
Senast: Freazer
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 564
Senast: Ananazen
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp