Bli av med övervikten.

K

Kixet

Hej!
Det är så att jag har ett 22 årigt halvblod. Han blir riden ca 1-2 dagar i veckan. Han älskar att få komma ut och är alltid lika pigg och glad. Han rids i paddok och skrittas/travas på ridvägarna runt om vår gård.

Det största problemet är att han är väldigt överviktig 600-700kg. Han har alltid varit en rund kille och aldrig mått dåligt över det. Men med sina år så har han lagt på sig en massa onödig vikt och börjar nu få ont i benen.

Snälla hjälp mig med foderstat och träningspass ni tycker passar min kille. Han har de senaste åren gått på 6kg hösilage och 1 kg kraftfoder / dagen. Förra ägaren gav honom 6kg hösilage och 3 kg Kraftfoder / dagen.

Vet att jag har en lite blandad tråd här så ni får flytta den om jag är ehlt ute och cyklar men det kändes bättre att sätta frågorna tsm eftersom det rör samma häst.

Hade även tänkt börja ge mineraler till mina hästar då de bara får hösilge, Kraft grund och saltsten. Hjälp mig gärna med en foderstat till båda hästarna. Den andra är ett Varmblods sto på 8 år, riden 1-2 dgr veckan.

Sv: Bli av med övervikten.

Det är omöjligt att bygga en foderstat utan analys på grovfodret. Spontant känns 6 kg silage för lite, jag ger min fjording 10. Är du säker på att det är fetma och inte bukighet?

Standardtips vid övervikt:
Plocka bort allt kraftfoder!
När hästen (eller människan..) får i sig mer energi än vad den gör av med lägger sig det som en fettreserv. Enda sättet att få bort den är att göra av med mer energi än man tar in.

Kontentan blir att grovfodret ska analyseras, kraftfodret ska bort och eventuellt motionen ökas. Det beror som sagt helt på värdena på fodret och om det faktiskt rör sig om fet häst eller om det är brist.

Jag hjälper dej mer än gärna med en foderstat! Skicka ett PM med mer info om foder och hästar så hjälper jag dej.

Tack så mycket. Har skrivit PM till dig men ni andra är också välkommna med era åsikter. Jag handlar mitt hösilage från exclusive horse feed med 70% TS.

det är alltför lite hösilage!!!! minimum 1,5 kg ts/100 kg häst, dvs din häst ska minst 10 kg bara för att må bra... fattar eg inte hur han kan vara överviktig på en sån shettisgiva :crazy: går han på bete också kanske?

ta bort kraftfodret och ge mer hö.

Just nu går de båda på sommarbete och får inget där till mer än saltsten. Någon som skulle vilja hjälpa mig på mottions biten för att han ska orka hålla upp sin vikt bättre?
Sist hovslagaren va där så reagerade han när han stått förlänge på 3 ben, då ville han avlasta och byta.

Jag har en medryttare på honom som rider honom, jag longerar endast honom och kör mycket övergångar från trav till skritt och tbx.

Jeg ville sett litt på mosjonsbiten. Syntes 1-2 dager i uken høres lite ut. Så sant den ikke har vondt i beina etc ville jeg forsøkt å mosjonere den flere ganger i løpet av uken. Trenger ikke være mye eller langt, korte skritteturer feks. Gamle hester har godt av å holdes i gang, og da bruker de seg jo også mer slik at vekta holder seg nede. Min gamle spranghest ble ridd 5-6 dager i uken helt fram til han måtte avlives for beinbrudd i en alder av 22.

Problemet är att jag inte har tid att rida honom själv då jag försöker att rida så mycket jag kan på min yngre häst. Har fullt upp med jobbet just nu och föröker longera så ofta jag kan när jag inte hinner rida. Jag har precis fixat en medryttare till honom och när jag fått rätt med jobbet så kommer jag även att försöka longera honom eller ta med honom ut fler dagar i veckan.

Det bästa för att gå ner i vikt för människor är lågintensiv träning, och det bör vara samma för hästar. Skippa longeringen och gå långa skogspromenader istället, uppsuttet eller vid hand, och gärna varje dag (1-2 ggr i veckan är för lite).

1-2 dgr är det han blir riden. För övrigt longerar jag så ofta jag kan vilket är varierande. Det va den där ridningsbiten som jag ville ha hjälp med, vad jag kan göra för att hjälpa honom smabbast möjligt för att han ska bli starkare i benen. Att han behöver bli riden mer är jag medveten om men jag har inte tid nu. När han stod i sitt gamla stall så klätrade vi var dag. Upp och ner för stora branta kullar. Det va de bästa för honom då mådde han jätte bra. Tyvär så har jag ingenstands att klättra med honom mer. :/

Problemet är att jag inte har tid att rida honom själv då jag försöker att rida så mycket jag kan på min yngre häst. Har fullt upp med jobbet just nu och föröker longera så ofta jag kan när jag inte hinner rida. Jag har precis fixat en medryttare till honom och när jag fått rätt med jobbet så kommer jag även att försöka longera honom eller ta med honom ut fler dagar i veckan.

Pröva att ha med den gamle som handhäst. Testa först med att bara skritta om det funkar får du bägge motionerade samtidigt. Plus att gammelhästen inte behöver bära någon vikt.

Jätte bra Tipps Snowball men tyvärr så känner jag mig tryggare på andra hållet. Rider honom med mitt sto som handhäst eftersom hon fortfarande är under tillridning. Hon har inte riktigt koll på sig själv och är väldigt tittig osv. Därav jag longerar honom ist. Brukar gå en runda med honom sen longerar jag honom så att han får trava sedan går jag en runda igen om du förstår vad jag menar.

Någon speciell träning jag kan göra när jag longerar honom? lägga till några bommar så att han får lyfta lite på benen?
Kanske be medryttaren att rida honom över bommar (eftersom jag inte har tid att rida själv)?
vad tycker ni om övergångar trav-skritt-trav, hjälper det?

Eftersom att motionera honom oftare inte är något möjligt allternativ så är det inte lönt att diskuteras, jag vet redan att det skulle vara det bästa för honom.

Foderstaten lämnar jag till någon annan att tipsa om.

Angående ridning och äldre hästar så är det väldigt bra tips du fått tidigare. Äldre hästar mår bra av att ridas lugnt och regelbundet, de stelnar lätt till. De bör inte heller ridas för hårt, speciellt inte om de som din häst bara rids två gånger i veckan. Jag skulle våga säga att intensiv konditionsträning inte är aktuellt för din häst då den rids så pass sällan.

Det man skulle kunna göra är att förlänga passen något de dagar han rids, men de passen kan heller inte vara för långa då han är otränad i dagsläget. Och för att han ska kunna börja träna upp sig så behöver han ridas fler dagar i veckan (jag är ledsen att jag upprepar detta, du har tydligt sagt att du inte har möjlighet att få honom riden oftare och det respekterar jag. Men fakta är fortfarande fakta).

Longering skulle jag personligen vara försiktig med vad gäller en äldre häst då det sliter mycket på benen. Ridmässigt skulle jag rida mest i skogen och rakt fram, undvika att harva för mycket på volter och i paddock. Detta åter igen med utgångspunkt för att din häst rids så sällan att leder och liggament blir försvagade.

Jag tror att bommar m.m.. gör en så liten skillnad i kaloriförbrukning att det inte gör så stor skillnad. Jobbigare övningar bränner mera kalorier än lättare övningar, men de sliter också mera på din häst.

Med andra ord är det främst matintaget du får titta på. Och jag tycker, med mina ringa foderkunskaper, att 6kg grovfoder låter väldigt lite för ett halvblod. Väger du höet eller uppskattar du det bara? Om du uppskattar vikten tror jag att du (sorry!) gör en feluppskattning. Det känns konstigt att en häst blir fet på den givan du beskriver. Vad är det för supergrovfoder du har egentligen?

Ett tips är att köpa in halm för att täcka tuggbehovet hos din häst om du behöver dra ned grovfodergivan så den kommer under hästen tugg- och matsmältningsbehov. Det innehåller väldigt lite kalorier.

Lycka till!

En äldre häst ska inte jobbas för hårt med för mycket mjölksyrejobb. De ska jobbas lågintensivt för att inte bilda mjölksyra men ändå få någon form av motion. Annars bryter man bara ner dem. Man kan inte arbeta en äldre häst på samma sätt som en ung. De måste jobbas lågintensivt och underhållas mer.
En äldre häst bör gå så ofta som möjligt(dvs så många dagar som möjligt) och i lugnt tempo. Din häst har ont i benen. Varför inte rida istället för att longera? Det måste ju ta ungefär samma tid? Och att longera sliter mycket mer på hästens ben.
Är den inte igång mer än 1-2 dagar v ser jag inte ens varför ni travar den. Den måste ju skrittas igång först om ni inte vill att den ska få skador.
För att tappa vikt på en äldre skulle jag rekomendera skogsturer i skritt, dagligen.
Utan analys på fodret är det svårt att bygga foderstat. Men som folk redan sagt bör hästen få mer grovfoder. Min ponny som är extremt lättfödd(islandskorsning) får mer trots att vi har höga värden i vårt foder. Byt kraftfodret mot mer hö. Den behöver inte så mycket kraftfoder om den bara lullar två dagar v max.

Om du själv inte hinner rida din häst får du väl se till att någon annan gör det. Det handlar ju om hästens hälsa. Och du vill väl inte behöva ta bort i förtid eller låta den lida i onödan?

Jag har också en gammal häst, som behöver gå dagligen. Ibland får man bita ihop och offra sömn, städning hemma eller andra hästarnas tid för att ta hand om sin gamling. De är värda att skötas så de slipper lida.

Hästen behöver mer motion för att gå ner i vikt, någon annan mirakellösning finns det inte utom att dra ned på grovfodret så pass att det blir skadligt för hästen istället. Jag läste att du longerar honom ganska ofta, jag tycker man ska vara väldigt försiktig med longering (max 1/g vecka med en "frisk" häst tycker jag) då det sliter på hästens ben att springa runt runt på en volt, speciellt på en överviktig äldre häst så blir påfrestningen på lederna väldigt stor. Kan du inte rida honom istället? Eller tömköra ute i skogen över stock och sten i 20-30 minuter? Det sliter inte lika mycket och bränner nog mer fett.
Annars om du inte har tid, så är det absolut bästa förslaget jag kan komma på att du skaffar en till medryttare så hästen blir riden minst 4 dagar/vecka. Äldre hästar mår bra av att röra sig ofta annars stelnar de lätt till och är hästen överviktig sliter det på hela kroppen.
Kraftfoder tror jag f.ö. inte han behöver, hellre ett eller två kilo mer silage så han får tugga ordentligt utan att få i sig så mycket energi. Grovfodergivan han går på nu låter väldigt liten men nu är det ju någon som ska hjälpa dig med foderstaten så är väl bäst att lyssna på en mer kunnig där.
Men som sagt mer motion är kontentan av det jag skrivit, finns inget annat sätt för en häst att gå ned i vikt annat än att dra ned på fodret och det ser jag absolut inte som ett alternativ för din häst, möjligen på kraftfodret då.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 777
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 683
Senast: AbCdE
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 726
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 391

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka