Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Försök att fika hälften så ofta? Nog ska man få frossa ibland, men kanske bara en dag varannan vecka?Jag får nog hoppa ur denna tråd. Fikar alldeles för mycket. Inte så ofta men mycket! Idag var mamma här och hade gjort äppelpaj med vaniljsås. Det går inte att bara ta lite. Helt omöjligt.
Försök att fika hälften så ofta? Nog ska man få frossa ibland, men kanske bara en dag varannan vecka?
Jag är fortfarande på spåret, har tagit en koffeintablett om dagen, enligt burken får man ta max 6, så jag antar att mängden jag får i min är mest psykologisk.
Abstinens? Inte alls. Men jag skulle kunna tänka mig att ta en i veckan/varannan vecka. Men jag kan nog inte hantera det , utan spårar nog ur direkt.
Får ta dom som paniklösning om jag kör bil långt ensam någon gång, vilket inte händer så ofta
Haha, då är vi väldigt olika! Jag fikar i princip aldrig. När det alltid fanns fika på jobbet så blev det kanske tre gånger i veckan. Jag brukar oftast avstå, faktiskt. jag kommer inte riktigt ihåg sist jag åt en bulle... Tre veckor sen? Fyra?Hälften så ofta vore varannan dag. Tycker inte att man fikar så ofta om det bara är en gång om dagen. Utan det är när det är flera gånger på samma dag det känns mycket och risken att man inte orkar äta ordentligt med riktig mat efter alla sötsaker.
26 gånger per år låter vääääldigt sällan !
Nykter läskerist var ett bra ord! Både maken och brorsan har frågat om jag inte kan dricka cola nån gång ibland? Tja, kanske, men jag vet inte om jag vill prova och riskera att falla tillbaka? Däremot - jag ska dricka julmust! Men har bestämt att det får bli på advent och julafton. Sen får det inte bli mer! (colan byttes mot julmust ungefär i oktober och tills den slutade säljas..)Hejar på! Och vill säga att det går att sluta
Har varit beroende av Pepsi Max i många många år. Drack 3 33 cl burkar om dagen. Åkte jag hem till någon på besök så hade jag med mig ett 10-flak och ockuperade plats till det i värdens kyl... Kunde inte vara utan.
Bestämde mig för att ta tag i beroendet vid nyår. Sänkte med en burk om dagen i en månad. Körde med 2 burkar i 2 månader. Bytte sen till 1,5 liters flaskor från att köpa hem 24-flak och 2 glas om dagen och sedan 1 glas. Nu är jag "ren" sen i början på juni
Dricker en 50 cl nån gång ibland (vill hellre dricka light än vanlig läsk när jag dricker det och föredrar ändå Pepsi Max framför någon annan) men annars så känner jag mig botad. Kommer dock anse mig som en nykter läskerist. Men det är _så skönt_ att inte behöva dom där 3 burkarna om dagen för att fungera
Podcasts! Jag har äldre bil så har ingen bluetooth eller möjlighet att proppa telefonen in i bilens högtalarsystem. Men! Mini bluetoothhögtalare får precis plats i utrymmet för kaffekopp mellan framsätesstolarna. Mobilen sitter bredvid. Podcasts från appen Podcaster. Det hörs jättebraHar nu suttit i bilen i fem timmar och är bara inne på tredje snusen. Jag tycker att det är det tråkigaste som finns att åka bil och byter vanligtvis prilla var 20 minut på långresor i ren tristess så ganska nöjd är jag får jag säga!
Det låter jättesmart. Jag slutade faktiskt med socker i te för att jag bodde en vecka hos en släkting som hade sockret högst uppe i ett skåp och var ordningsam. Dra fram pallen, klättra upp, ta två sockerbitar, klättra ned, ställ tillbaka pallen i vardagsrummet. Lägg i socker i koppen, utstå menande blick från äldre aktad släkting som tycker det är godare utan. Dra fram pallen... orkade typ två gånger (ok erkänner lite lat är man)Kartläggning av riskfaktorer:
Lättillgänglighet -undvika att köpa hem onyttigheter.
Placera inte dem på ett "bra" ställe. Utan ställ dem i en hylla högt upp så att jag måste anstränga mig för att nå dem, dvs ta fram pallen.
Köp inga färdiga godsaker. Utan ska det vara kakor/bakelser så ska de åtminstone vara hembakade.
Gäster -detta eviga bjuda på fikat. Variera med nyttigare alternativ (försök!!)
Trötthet -då kan jag unna mig...
Ensam -då smakar det extra gott.
Tillsammans med andra -socialt och mysigt.
När jag är hungrig NU!
När jag samtidigt lagar mat.
Godis i fickorna -helt onödigt. Dessutom kladdigt.
Allt verkar visst vara riskfaktorer och jag ser tydligen i regel alltid att det finns anledning till godis, choklad, kakor osv osv ätande .
Det är för mycket och för ofta helt klart. Jag ska minska ner. Jag ska börja med ett mindre steg. Kommer inte sluta helt för då kommer det inte sluta bra.
Hmm? mina kollegor har ställt in kakor och godis i ett skåp. De som vill ha får gå dit och öppna skåpet för att få tag i dem . Någon försökte gömma påskägget i påskas men det blev protester.Nu är det bara två timmar kvar på jobbet och jag har inte ätit en enda kaka De står jättenära, jag kan känna lukten, och jag brukar äta runt 10 om dagen när jag får tråkigt. Det borde vara olagligt att ha kakor så nära på jobbet!
Sedan ska jag bara stå emot riskakorna hemma, och chokladen. Riskakorna ligger "risigt" till....
Podcasts! Jag har äldre bil så har ingen bluetooth eller möjlighet att proppa telefonen in i bilens högtalarsystem. Men! Mini bluetoothhögtalare får precis plats i utrymmet för kaffekopp mellan framsätesstolarna. Mobilen sitter bredvid. Podcasts från appen Podcaster. Det hörs jättebra
(Historiepodden (lite otydligare ibland), Filosofiska rummet, Tyngre rubriker/träningssnack och för odrägliga ungar (med hörlurar) barnradions poddpaket!)
En kollega föreslog att när man är trött och småäter så fungerar knäckebröd lika bra som bilar och smågodis. Men den har jag inte provat ännu. Däremot räcker jag över en Finncrisp ibland till podpaketlyssnaren i baksätet (själv gillar jag dem inte utan smör).
Äter inte frukt heller, tycker det är för sött. Matlåda har jag med, men jag skulle haft ett vettigt, prisvärt mellanmål.Köp frukt om du ska köpa något. De kolhydraterna är inte lika stökiga.
Läs på brödet "varav sockerarter" och välj sådant som har låga värden, det blir åtminstone lite bättre.
Nu ville du inte äta kolhydrater - men kokt potatis är inte dumt att ha i matlåda. Är väskan för tung utan matlåda så är den nog dags att gå igenom - en utmaning bara det att banta de som åker med.