Bli av med en dålig vana - vem är med?

Äter inte frukt heller, tycker det är för sött. Matlåda har jag med, men jag skulle haft ett vettigt, prisvärt mellanmål.

Matlåda i glas, vattenflaska i glas, te-termos , böcker, sen brukar jacka/tröja också landa i väskan, då blir det tungt.
Ett ägg då?
Men jag har egentligen inga förslag för jag överlever på mandlar och jag har reviderat min idé om att frukt var för sött som jag hade ett tag och börjat försöka äta 500g frukt och grönt om dagen igen.

Äter inte frukt heller, tycker det är för sött. Matlåda har jag med, men jag skulle haft ett vettigt, prisvärt mellanmål.

Matlåda i glas, vattenflaska i glas, te-termos , böcker, sen brukar jacka/tröja också landa i väskan, då blir det tungt.
Bättre väska - riktig ryggsäck kanske. Finns även mindre som har riktig mes, allt blir tungt om det inte går att bära vettigt.
Glas är tungt och kan vara känsligt, där går att spara lite.

Bättre väska - riktig ryggsäck kanske. Finns även mindre som har riktig mes, allt blir tungt om det inte går att bära vettigt.
@Unafraid Marimekkos stora tygväskor rymmer nästan vadsomhelst och går att bära hur tunga som helst för de är så lättburna. https://www.marimekko.com/se_en/olkalaukku-urbaani-bag-black-039874-001 jag har slitit ut två eller tre sedan jag var student och som sagt de tar ett knippe stora böcker, (Då pratar jag varav minst en inbunden, A4 stor och 600 sidor) A4 block och matlåda. (eller ett paket blöjor, nya kläder och matsäck till barn + böcker och ) Eller ett par termosar och matsäck och två tjocka tröjor. (just nu har jag inte min för den är lite utsliten, men jag är bra sugen på en ny)

(nu verkar de tyvärr ha fått dragkedja i stora facket vilket kanske kan förhindra möjligheterna att mula in vadsomhelst men det kan ju ha andra fördelar)

Har en ordentlig ryggsäck. Vill inte använda plast, därav glas, trots tyngden.

@Unafraid Marimekkos stora tygväskor rymmer nästan vadsomhelst och går att bära hur tunga som helst för de är så lättburna. https://www.marimekko.com/se_en/olkalaukku-urbaani-bag-black-039874-001 jag har slitit ut två eller tre sedan jag var student och som sagt de tar ett knippe stora böcker, (Då pratar jag varav minst en inbunden, A4 stor och 600 sidor) A4 block och matlåda. (eller ett paket blöjor, nya kläder och matsäck till barn + böcker och ) Eller ett par termosar och matsäck och två tjocka tröjor. (just nu har jag inte min för den är lite utsliten, men jag är bra sugen på en ny)

(nu verkar de tyvärr ha fått dragkedja i stora facket vilket kanske kan förhindra möjligheterna att mula in vadsomhelst men det kan ju ha andra fördelar)
Jag har en ordentlig ryggsäck, jag är mer ute efter något som inte lägger extra tyngd och stjäl mer plats. Fick tips om ägg längre upp, det var smart!

Ett ägg då?
Men jag har egentligen inga förslag för jag överlever på mandlar och jag har reviderat min idé om att frukt var för sött som jag hade ett tag och börjat försöka äta 500g frukt och grönt om dagen igen.
Ägg hade jag glömt! Jag önskar att jag kunde leva på någon näve nötter, men jag fungerar inte om jag inte får något vettigt i magen. :banghead:

Ägg hade jag glömt! Jag önskar att jag kunde leva på någon näve nötter, men jag fungerar inte om jag inte får något vettigt i magen. :banghead:
Det går nästan alltid dessutom att köpa ägg skalade på pressbyrån, om man skulle glömma ägget en dag. De brukar vara billigare än köpt macka har jag för mig. (eller så kan man köpa bröd, smör och ägg, det är typ billigare men mycket godare än färdig macka :) (har gjort när jag glömt min lunch) )

Det går nästan alltid dessutom att köpa ägg skalade på pressbyrån, om man skulle glömma ägget en dag. De brukar vara billigare än köpt macka har jag för mig. (eller så kan man köpa bröd, smör och ägg, det är typ billigare men mycket godare än färdig macka :) (har gjort när jag glömt min lunch) )
Jodå, jag försöker komma bort från mackor bara, mår inte så bra av kolhydrater i längden :yuck: älskar dock mackor och det är så lätt att ha med sig:p

Har du det receptet? :love:
Pippifågelknäcke!
En skröna från universitetet i Mariestad. Det en som bjöd på sådant bröd och kallade det så. Efter en berättelse om att göra sojabiff av pelleterad sojakross från foderbutiken så var det någon som provade fågelfrö till att göra knäckebrödet på. Blev inget fel på smaken, inte alls utan riktigt gott, men det vart uteätarbröd då vi satt på rad och spottade skal på gräsmattan!

Har du det receptet? :love:

2,5 dl kokande vatten, 2,0 dl majsmjöl, 1,0 dl sesamfrön, 1,0 dl solroskärnor, 1/2 dl linfrö, 1/2 dl pumpafrö, 1/2 tsk salt, 1/2 dl rapsolja. Blanda mjöl, salt, och frön häll sedan i vatten och olja. Det blir som en lös deg. Platta ut på en plåt emellan 2 bakplåtspapper, så tunt som möjligt. Markera rutor med en kniv. Strö på flingsalt efter smak och tycke. Grädda mitt i ugnen i 50 - 60 min. 150 grader.

Blir en hel plåt :)

2,5 dl kokande vatten, 2,0 dl majsmjöl, 1,0 dl sesamfrön, 1,0 dl solroskärnor, 1/2 dl linfrö, 1/2 dl pumpafrö, 1/2 tsk salt, 1/2 dl rapsolja. Blanda mjöl, salt, och frön häll sedan i vatten och olja. Det blir som en lös deg. Platta ut på en plåt emellan 2 bakplåtspapper, så tunt som möjligt. Markera rutor med en kniv. Strö på flingsalt efter smak och tycke. Grädda mitt i ugnen i 50 - 60 min. 150 grader.

Blir en hel plåt :)
Tack, det ska jag prova!

Inte uppdaterat men faktum är att jag inte har ätit något sött som godis, fikabröd eller dylikt sedan i lördags! Det är ändå fem dagar sedan nu och det har inte varit det minsta svårt, inte ens reflekterat över det förrän nu . Tycker om att känna skillnaden mellan vardag och helg; då man på helgen kan få gotta till det :). Men som skrevs ovan; smart att bestämma sig för ett visst antal godisbitar istället för att bara moffla in! :up:

Idag har jag varken ätit godis eller druckit Cola :up: men det är för att jag haft migrän och legat i sängen hela dagen :down:

I fredags, igår alltså åt jag INGET fika alls på hela dagen! Fast det till och med var en fredag! Det ni!

Och idag har jag nästan inte ätit något sådant. Bara lite glass (räknas det :angel:)

Måste ändå säga att det kändes rätt udda i fredags som att något hela tiden fattades. Egentligen var det inte jättesvårt faktiskt. Men jag la hela tiden märke till den icke existerande godisskålen som i vanliga fall alltid står direkt till vänster när man kommer in i köket. Nu var det bara fruktskålen bredvid och den har inte alls samma dragningskraft :D.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag dricker en energidryck om dagen och har gjort det i många år. Jag har slutat två gånger men varit dum nog att börja om. Jag vet att...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
7 492
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar