Blåsor i handen!

L

Lugnet

Skulle vilja få lite tipps om vad man kan göra åt en pålle som vid halt tvärt rycker tyglarna ur händerna på mej!!

Har tränat mycket på att göra halt och stå stilla och det går frammåt. Innan stod han inte stilla alls och det har blivit mycket bättre!

Nu har jag dessvärre fasnat i ett konstigt mönster... Varje gång vi står stilla trycker han ner huvudet och rycker på så vis i tyglarna.
Det är inte för att jag håller i honom när han gjort halt,
släpper direkt, annars bär det iväg igen.

Kanske borde berätta att när jag började för ca 3 månader sedan gjorde han inget annat än att takta och springa. Har lärt honom att det är ok att gå på med lång hals och "slappa", att han inte måste prestera. Detta mestedels genom att bromsa och släppa. Även en hel del tömmkörning och övningar i hagen.
Kan inte klura ut hur jag få stopp på detta "ticks"...eller vad man ska kalla det.

Har funderat på att trilla över huvudet nästa gång för att visa påföljden. Men det känns inte helt rätt!!!!

Skulle bli väldigt glad över några tipps!!

Sv: Blåsor i handen!

är du helt säker på att han inte får nåt som helst motstånd när han drar? När du gjort halt, släpp tyglarna direkt så det inte blir ett motstånd. Tillslut borde det inte vara så roligt att dra längre. Annars kanske du borde kolla tänderna för att vara på den säkra sidan?

Det med att "råka" trilla av när han gör sådär är faktiskt en bra idè, tro det eller ej. Bara du gör det direkt han drar ner huvudet, det är ju bara att hålla kvar i tyglarna och följa med. ;) Då lär han sig att när han drar ner huvudet så får han matte i huvudet...

lycka till

Min tränare sa åt mej att göra halt å förtsätta hålla ett rejält stöd i min hästs mun tills han gav efter, sänkte huvudet och slappnade av! Detta fungerar ganska bra, men man kan bli stående ett tag... :smirk: Det är ju faktiskt hästen som skapar sig ett problem genom att dra i tyglarna, du är inte dum som håller! Min häst slappnade av bra när jag gjorde så! När hästen ger efter ger man en lätt eftergift och går fram, men fortsätter hålla ett bra stöd i tyglarna. Prova, det kanske fungerar bra! Det kan vara bra att ställa hästen i tex ett hörn, så att den inte kan backa undan. Lycka till med pållen!

Att trilla av är inte det bästa, tror jag. Det låter som en vana han har skapat och att trilla av är också ett sorts belöning...Du har slutat att dra i tygglarna och du inte sitter kvar och stör honom på ryggen! Om det gick snätt så är hästarna så pass smart ibland, så kan du skapa mer problem än du började med.

Jag skulle stoppa med honom att böja honom till en eller andra sidan. Hålla fast tills han står still och ger efter lite grand i tygeln. När du böjar en häst åt sidan det är väldigt viktig att din hand som hålla tyglen sätter fast nånstans. Längst up på låren, så att du har styrket att hålla din hand stilla. För att om det rör fram och till baks så hitta inte hästen "väggen" var det tar slut och han vet inte vart han ska slappna av. Det är bara vänta ut honom tills han slappna av och ger efter. Och andra tygeln är slapp. Nu han kanske stanna bra redan men att böja åt sidan, han har inte lika mycket styrke i sin egen nacke som han har när han är rakt. Han kan inte dra ut tyglarna lika lätt. Och så din sitts är viktig. Om han ska lära att stanna och du inte äns behöver tyglarna så måste du göra fyra saker i rad. 1. Sluta rider i kroppen (helt slappna av i kroppen) och vänta 4 sec., 2. lifta tyglarna rakt up (inte bakåt)tills du känner hans mun, 3. Hålla tyglarna up för 4 sec., 4. om han inte lyssna till dem andra 3 så böjar du och hålla honom till han ger efter. SLÄPPA DIREKT (kasta ner tyglarna på nacken om det behövs) när han på det minsta försök att slappna av och ger efter. Du kan för länga att han står böjda senare. Släppa tyglarna så fort han lyssna till nån av dem. Timming is everything. Om han ta ett steg så börja om att böja om honom direkt. försök att stå still ett lite tag. det behöver inte vara fler minuter i början, men 30 sec. är ett bra start. Och du kan förlänga det också under tiden

Han kanske vill dra ut tyglarna från dina händer på en gång vid steg 2. Om han gör detta så börja du direkt. Pga att han dra och det bränner och du släppa genom tyglarna så får han en belöning. Du måste gör det på ett sätt att du vinner men han tror att det är hans idea. Och om du göra dem 4 steggar i ording för 7 dagar och vara konsekvent,så blir det en förändring. Men ger honom ett chans att undersöker och hitta väggen.

Det finns två andra tråder som har samma koncept i dem. En om upsättnign och en andra att hästen stå inte still, tror jag. läs dem så kan det vara nåt i de som kan hjälp till. Lycka till.

I stallet finns det en häst som gärna rycker med huvudet och när han gör detta så har vi helt enkelt tagit ett fast tag i sadeln och hållit där, då kan han ju få rycka, blir ju enbart obehag när han gör det...
Men ta på dig handskar! :crazy:

Tack för riktigt bra tipps!

Har varit bortrest över jul och kom hem till en kille med så mycket energi så det är löjligt!
Nästan som att börja om på ruta ett.:smirk:

Ska prova ett nytt bett och kolla om det känns bättre för honom.
Har ett tvådelat nu men ska köpa ett tredelat så tror jag han blir glad.

Det ska bli spännande och testa lite nya ideér!!

Hej "Lugnet"!
Våra hästar verkar vara väldigt lika i sig.. ;) *haha*
Jag kanske har fel.. men bara för en gissning, för
när du berättade om din häst så liknade det min
läskigt mycket! *hihi*
Vid halt så drar han ner huvudet också, bara för att
få lång tygel! :@ som är väldigt störigt!
Tänk bara om man tävlar dressyr så i halten drar hästen
ned huvudet och vill ha lång tygel :O piiinsamt! huuuhh! :(
I julas stog Jalle (min häst) i 2 dagar, vaddå att han inte stog
på bakbenen av all energi, han tror att han är en galoppör :P haha*
Som idag på dressyr träningen gick han också på bakbenen även
om han reds igår :( lite synd att han stegrar o fular sej sådär..
I övrigt är han jävligt mysig o hur underbar som helst! :D

Ha de bra / Ellie

Fick lite hjälp av en duktig tjej i stallet i onsdags. Lite lättare när någon är vid sidan av och tittar.
Tränade på halt och när han drog ner huvudet så höll jag tillbaka tills han började tugga och fundera. Under den turen känndes det som om inget av det jag försökte visa gick fram...:( .
Så var jag ute i söndags och han har helt lagt av med att trycka ner huvudet. Verkade som han behövde tänka över situationen i några dagar...

Jusst nu är jag riktigt nöjd över vad vi har åstakommit:)

Min halvfoderhäst är likadan! Men han gör det både när man saktar av till skritt och gör halt :crazy:

Men nu när jag läst era tips ska jag försöka få bort problemet :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag älskar fart. Ju snabbare det går och ju mer fartupplevelse jag får, desto mer levande känner jag mig. Närmare livet, på nåt sätt...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: cassiopeja
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 364
Senast: KSF
·
Hästmänniskan Jag har en kallblodstravare som jag älskar väldigt mkt! Han är en bra vän (om an något tjurig ibland) och hur go och snäll att hantera...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 340
Senast: ZaNdRoRiA
·
Ridning Har läst några trådar här om tex skänklar som inte är där de ska vara osv. och tänkte då att det hade varit intressant att höra med er...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 545
Senast: hopponny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar