Blåsljud på hjärtat

K

Kimz0r

Fick nyss telefonsamtal om att svärmors hund inte gått igenom besiktningen p.g.a. blåsljud på hjärtat. Uppfödaren vill då inte sälja honom alls.

Vad innebär blåsljud på hjärtat hos hund? Vilka är konsekvenserna på kort och lång sikt?
 
Sv: Blåsljud på hjärtat

Ras?

Upptäcks det tidigt är det med största sannolikhet medfött.
Det sägs att vissa valpar kan uppvisa s.k fysiologiska blåsljud, dessa blåsljud kan med tiden växa bort.
Det vanligaste är väl att det inte växer bort och hunden kan på sikt avlida till följd av det. Det beror ju lite på vad blåsljudet beror på hur prognosen är.
 
Senast ändrad:
Sv: Blåsljud på hjärtat

Jag känner en hund med lite blåsljud på hjärtat, han lever normalt, i och för sig har han ett ganska lugnt liv som sällskapshund. Men veterinären har sagt att han inte bör sövas ner om det någon gång skulle vara aktuellt. Vet inte om det är medfött i det fallet.
 
Sv: Blåsljud på hjärtat

Det kan vara allt från fullt frisk normal hund med s.k. fysiologiskt blåsljud till mycket allvarligt hjärtfel som begränsar hundens liv. Det bästa är att lyssna om på hunden vid nästa vaccinering och om blåsljudet är kvar senare ultraljuda hjärtat för att se vilka förändringar det är.
 
Sv: Blåsljud på hjärtat

Dansk-svensk gårdshund. Han är åtta veckor nu.

Vet bara att han tydligen hade blåsljud och att uppfödaren väljer att inte sälja honom, inget om prognos o.s.v. Blev mest nyfiken. Nu undrar vi mest om han kommer att behållas i livet eller om uppfödaren väljer att avliva.
 
Sv: Blåsljud på hjärtat

Jag hade en dansk-svensk gårdshund som fick konstaterat ett kraftigt blåsljud på hjärtat vid en rutinundersökning hos vet. när hon var 7 år gammal. Hon levde tills hon var nästan 15 utan problem (mycket pigg!).

Jag vet dock inte om blåsljudet var medfött eftersom jag övertog hunden när hon var 4.

Men jag förstår uppfödaren som inte vill sälja en valp med blåsljud.
 
Sv: Blåsljud på hjärtat

Det förstår jag också.

Och nu kommer jag att sitta som på nålar hela helgen. Vår valp ska besiktigas på måndag och jag tänker bara på allt som kan gå fel. :crazy:
 
Sv: Blåsljud på hjärtat

Min hund fick konstaterat blåsljud förra året, då var han 10 år gammal.
Nu är han 11,5 och har en hemsk hosta som har kommit pga detta blåsljud. Han har nu fått hjärtmedicin..men blir han inte bättre så tror inte vi att han överlever till sommaren... :cry:

Så det är nog väldigt individuellt...precis som på människor.
 
Sv: Blåsljud på hjärtat

Och nu kommer jag att sitta som på nålar hela helgen. Vår valp ska besiktigas på måndag och jag tänker bara på allt som kan gå fel. :crazy:
Ville bara meddela att den lille gick igenom besiktningen med guldstjärna! Han är frisk som en nötkärna och ännu elakare nu än för en vecka sedan! :devil: ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 656
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Jag är en relativt vanlig och normal person, är utbildad inom hund och är väldigt seriös med hunderiet. Blir därför otroligt förvånad...
2
Svar
35
· Visningar
4 504
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 781
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
852
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp