Blåögd gräddvit

Sv: Blåögd gräddvit

Tja som jag förstod artikeln följde de inte mitt förslag med färgnamn efter grundfärg (sotvit, pärlvit, gulvit) utan gick på ett enda namn för alla olika grundfärger som är dubbelgula. :(

Jag kommer dock fortsätta använda min benämning. :devil:

Jag säger BEC eller dubbelgul för att förklara att den är "homozygot" medans säger cremello, perlino eller smokey cream beroende på grundfärgen.
Inte direkt korrekt att kalla alla för samma färg. :crazy:

Får väl be ID-kontrollanten att skriva "blåögd gräddivit" -med brun/röd/svart grundfärg antar jag så det blir korrekt i passen. (Jag tillhör dom som för övrigt gärna vill att skimlar skrivs med "född grundfärg")

Nåja nu ska mina dubbelgula reggas utomlands så de kommer få sin korrekta benämning ändå.

Jag tycker det är heldumt... Krångligt långt namn, ingen separation av färgerna (vilket jag absolut inte begriper, då kan vi ju direkt sluta skriva ljusbrun, brun och mörkbrun och bara använda brun). Nej, jag kommer att använda cremello, perlino och smoky creme..

Jag tycker det är heldumt... Krångligt långt namn, ingen separation av färgerna (vilket jag absolut inte begriper, då kan vi ju direkt sluta skriva ljusbrun, brun och mörkbrun och bara använda brun). Nej, jag kommer att använda cremello, perlino och smoky creme..

Vad blir skillnaden egentligen ?
Säger man inte BEC allredan, så enviosas man med att kalla de albinos...
Antar att ett namnbyte inte gör någon större skillnad i det.

Ja - så gör de okunniga. Vi som kan har som uppgift att informera, utbilda och se till så att det blir rätt. Det blir det inte nu.

Nä, det var ju det jag försökte få fram :-) Att det inte gör ngn som helst skillnad...

Rätt ska ändå vara rätt, och det är tre olika färger därför anser jag att det är helkorkat att sätta en enskild benämning på dem.

fast så är det ju inom många andra färger oxå. att man har en benämning för tex skimmel, fast de kan se sååååå olika ut...

Visst - men där ska man ju sätta ut födelsefärgen så att man vet vilka gener hästen bär på. Så blir inte alls fallet om man räknar alla dubbelgula som samma.

Visst - men där ska man ju sätta ut födelsefärgen så att man vet vilka gener hästen bär på. Så blir inte alls fallet om man räknar alla dubbelgula som samma.

Varför ska man inte skriva ut födelsefärgen hos de dubbelgula då? det borde ju verkligen vara av intresse om man ska avla vidare i framtiden...

Fast det är ju inte samma sak? Dubbelgula är ju inte samma färg i olika nyanser, utan 3 helt olika färger med dubbla gulanlag.
Just därför borde dom ju heta gulvit, pärlvit och sotvit så man vet vad som ligger i grunden. Inte samlas under en enda benämning.

instämmer!

En brun är ju alltid en brun genetiskt sätt oavsett nyans, precis som en fux.
En perlino är ju brun medans en cremello är en fux och en smokey cream är en svart rent genetiskt sätt.
Det ända de har gemenstamt är ju de två gulanlagen.

Skimmel född vad det nu är är den korrekta benämningen i passet. Annars räcker ju skimmel, det är vad man ser.

Min var skimmel född perlino men i passet stod i albino (med stjärn och vit bakfot :rofl: ).

En perlino föds inte perlino och blir sen "blåögd gräddvit", den är alltid perlino...

Gick hon att stambokföra? BEC är väl ej tillåtet men hon var ju skimmel.

halvt O.T

Men det är hemskt intressant tycker jag att teckena är så otroligt tydliga på de dubbelgula från födslen o att de sedan bleknar och är så gott som osynliga. Häftigt.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 889
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 979
Senast: Milosari
·
Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
20 429
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I min panik över att jag måste använda min urusla engelska på mitt nya jobb så anmälde jag mig till två engelskakurser nu under våren –...
Svar
0
· Visningar
419
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka