Blåögd gräddvit

Sv: Blåögd gräddvit

Nej. Hade hon fått föl innan 1997 (innan jag började tjata...) så hade det gått bra.

Jag hade ju tom blodprov på att hon var skimmel men det gick inte ens att ändra i passet... :mad:

halvt O.T

Men det är hemskt intressant tycker jag att teckena är så otroligt tydliga på de dubbelgula från födslen o att de sedan bleknar och är så gott som osynliga. Häftigt.

Så har jag inte sett. De vuxna gulvita jag sett ute på tävling som har tecken syns, dock måste man ibland gå ganska nära eftersom kontrasten inte är så stor mellan det creme färgade och det vita.

Och tecknen kan väl inte BLEKNA när de är vita och pälsen som inte har tecken är creme färgad. Hur bleker man vitt?

Jag är medveten om HUR det nedärvgs - och vad de föds i för färg - oavsett färg sas. Vad jag menar är att det verkar som om SH vill ha det så enkelt så som möjligt. För mig är det tex väldigt stor skillnad på en häst som är mörk "läderfux" och en linfux, trots att det är samma "färg" -:angel:
Likadant med en massa andra färger.

Men jag hävdar att man bör efter genotypen och inte fenotypen, därför ska man inte ge dessa tre ett samlingsnamn - just eftersom det kan ha betydelse i aveln. SH kanske vill ha det enkelt för sig - ja, det är ju väldigt lätt att göra det enkelt för sig, därmed inte sagt att det är rätt aktion.

SH kanske vill ha det enkelt för sig - ja, det är ju väldigt lätt att göra det enkelt för sig, därmed inte sagt att det är rätt aktion.

Rätt sätt vore ju egentligen att dessa hästar hette dubbelvit kort och gott, om ägaren inte var beredd att betala 370 kr ( :grin: ) för ett DNA-test och få fram om hästen är sotvit, pärlvit eller gulvit.

Så har jag inte sett. De vuxna gulvita jag sett ute på tävling som har tecken syns, dock måste man ibland gå ganska nära eftersom kontrasten inte är så stor mellan det creme färgade och det vita.

Och tecknen kan väl inte BLEKNA när de är vita och pälsen som inte har tecken är creme färgad. Hur bleker man vitt?

Blekna var väl kanske dumt uttryckt, jag menade att dom mer "försvinner" in i övriga pälsen, när dom är nyfödda syns de vita tecknena lika tydligt som på vilken annan häst som helst medan när de fått sin riktiga färg (dvs släppt fölpälsen) så syns dom knappt eftersom kontrasten som du skriver inte är så stor.
Vi menar nog samma sak, jag bara uttrycker mig luddigt. ;)

Isåfall snarare dubbelgul. Och nej, det är inte rätt när det handlar om tre olika färger, sorry men jag köper inte det argumentet med ett samlingsnamn...

Isåfall snarare dubbelgul. Och nej, det är inte rätt när det handlar om tre olika färger, sorry men jag köper inte det argumentet med ett samlingsnamn...

Fast varför inte ett samlingsnamn också? Jag menar, konstantskimlar är ju konstantskimlar trots att man skiljer mellan en rödskimmel och en brunskimmel. Kan inte dubbelgula då få vara dubbelgula, som en rubrik? Det är klart det borde stå gulvit/pärlvit/sotvit eller motsvarande, annars känns det smått meningslöst... Annars får man lägga till suffix, typ "blåögd gräddvit (brun)" eller liknande. Känns väl enklare med de tre rätt logiska namnförslag som finns, varför ska det vara så himla svårt att få in.

Udda att det ska behövas en så sjukligt lång process för ett par ynka färgnamn. Borde väl bara vara att bestämma sig för om man vill döpa efter genotypen eller fenotypen och sen hitta de bäst beskrivande namnen? Så himla många superförslag kan det väl inte finnas...? Vad är det för folk som sitter i den där gruppen egentligen? Verkar inte vara folk som är insnöade på färger iaf...

Nej men usch vad jag vimsade till det. :crazy: Menade förstås dubbelgul. Det är vad jag skriver i min databas när jag inte vet grundfärgen.

Personligen skulle jag tagit ett DNA-test direkt, men det är ju för att jag är en sådan färgnörd. :p

Så himla många superförslag kan det väl inte finnas...? Vad är det för folk som sitter i den där gruppen egentligen? Verkar inte vara folk som är insnöade på färger iaf...

Jag skickade in mitt förslag på dubbelgul när man inte vet grundfärg och annars sotvit (svart), pärlvit (brun) och gulvit (röd) med en kommentar om att dessa namn redan används bland många av de som vet att färgen inte är albino. Fick ingen som helst respons. :angel:

Jag är också färgnörd och otroligt nyfiken så jag kommer ta DNA test på mina dubbelgula på rotmos :angel:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 889
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 979
Senast: Milosari
·
Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
20 429
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I min panik över att jag måste använda min urusla engelska på mitt nya jobb så anmälde jag mig till två engelskakurser nu under våren –...
Svar
0
· Visningar
419
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31