Blandraser?

Z

Zita

Varför är de flesta så fruktansvärt emot blandraser? Detta förstår jag inte. Skaffar man en hund som sällskap och som en familjehund, så behöver den väl inte vara renrasig? Annat är det om man ska ha den som utställning- eller avelshund.

Sv: Blandraser?

Jag förstår inte heller riktigt... Men det kan ju också vara svårare att sälja blandraser och omplacera dem. För att alla vill ha dem där små söta valparna..Ne jag vet faktiskt inte..jag börjar bli trött nu..

Är inte emot de individer som redan finns men oerhört kritisk till tvärsochkors-hitochdit-överochunder-blandrasaveln.

:smirk:

Jag har inget emot blandrashundar - däremot så funderar jag hur det står till med folk som avlar på blandras - eller för den delen på sin omeriterade renrasiga jycke.
Risken är så stor att blandrasvalparna inte hamnar hos bra folk - mycket större än vid avel på renrasiga meriterade jyckar.
Det är därför hundstallar och Blocket är fullt av omplaceringar av blandras och andra vovvar utan stamtavla.

Varför är de flesta så fruktansvärt emot blandraser? Detta förstår jag inte. Skaffar man en hund som sällskap och som en familjehund, så behöver den väl inte vara renrasig? Annat är det om man ska ha den som utställning- eller avelshund.

Även om man bara ska ha den hemma vill nog de flesta familjer att den ska ha ett långt och friskt liv. Det är det lättare att kolla upp om man väljer renras. Utöver det kan du få en ledning om hur en renras kommer att bli, med en blandras kanske den blir tväremot vad familjen hoppades.
Utställningar är en mycket liten del av det hela.

Fast vänta..Varför tycker du att en avelshund ska vara renrasig? Den kan väl lika gärna vara 68 raser, eftersom det inte gör något att avkomman blir det?

De flesta är emot blandrasaveln, inte hundarna.
Hade sj en blandras. Kan ju hålla med om att aveln på hennes familj inte är det bästa, men hundarna får hem iallafall.

Fast vänta..Varför tycker du att en avelshund ska vara renrasig? Den kan väl lika gärna vara 68 raser, eftersom det inte gör något att avkomman blir det?

Jag är varken för eller emot blandrasavel,men att blanda in hur många raser som helst,det är inte bra! Det kan bara bli kaos! Men att para två likvärdiga raser,ja varför inte?
Gamla Agda kanske vill ha en liten tuss på ålderns höst till sällskap,men 15000 för en renrasig,kanske inte pensionen räcker till,men 5000 för en liten tuss,det kanske hon fixar!
Likväl yngre helvettiga människor kanske inte har råd,men är hur bra hundmänniskor ändå!

Och sist men inte minst,så är det i slutändan den som håller kopplet som gör hunden! Spelar ingen roll om der är ren el bland!

:bow: kunde inte sagt det bättre själv!

blir mörkrädd när jag läser en del inlägg om blandisar.

Att ha hund är inte en rättighet.

Man får spara och prioritera.

Bra sammanfattning av Luff och Gabbi f.ö.

Att jag är emot blandrasavel beror först och främst på att jag månar om arten hund.

jag är inte emot blandrashundar, har faktiskt två stycken själv.....

Däremot gillar jag inte blandrasavel....

Jag är emot blandrasaveln. Om folk ändå kunde tänka efter innan de blandar. De flesta tänker att de vill ha en valp efter sin tik/hane för att de är så underbara men sen kanske de sitter där med 8 valpar som är rena rama motsatsen till tiken/hanen och blir inte av med dem, då var det visst inte lika roligt längre. Kolla bara på alla blandras kullar som är till salu och alla blandraser som omplaceras p.g.a. diverse anledningar. Dock tycker jag att det är lika illa att para 2 renrasiga hundar (av samma ras) och inte registrera valparna.

Men snälla. Använd sökfunktionen så får du garanterat upp en hel del argument mot blandrasavel. Känns lite onödigt att skapa ännu en tråd om detta ämne..

Jag är varken för eller emot blandrasavel,men att blanda in hur många raser som helst,det är inte bra! Det kan bara bli kaos! Men att para två likvärdiga raser,ja varför inte?
Gamla Agda kanske vill ha en liten tuss på ålderns höst till sällskap,men 15000 för en renrasig,kanske inte pensionen räcker till,men 5000 för en liten tuss,det kanske hon fixar!
Likväl yngre helvettiga människor kanske inte har råd,men är hur bra hundmänniskor ändå!

Och sist men inte minst,så är det i slutändan den som håller kopplet som gör hunden! Spelar ingen roll om der är ren el bland!

Tror du inte det finns en anledning till att blandrasen i ditt ex är så mkt billigare? Själva pappret i stamtavlan kostar inte 10.000 kronor.
Jag tycker Agda ska höra av sig till en rasklubb för den ras hon vill ha, och se om det finns några trevliga omplaceringar hon kan titta på.

ska hon köpa en liten blandras brukar de ha någon procent vavva och då kostar de lika mycket som renraser. vill hon ha en så billig hund som möjligt ska hon ju titta på vuxna omplaceringar.

Men vad ni hänger upp er på priset! Jag gav bara två summor som exempel! Och jag vet att du kan hitta små tussar för runt 5000 och uppåt(uppåt kanske jag skulle lagt till i inlägget....)
Och det är kanske inte en sämre anledning till att priset är lågt!

Och jag kan acceptera båda priser på jycken,du kan få en billigt pga av tjuvparning,och du vet vem som köper valpen,och hellre ett lägre pris till en vettig människa eller så sätter du ett högre pris för att får man betala för något,så förhoppningsvis tar man sitt ansvar..(men så behöver det inte bli)

Ocg vad jag vill ha fram,om du parar en vettig fetlabbe med en vettig golden? Vad kan gå fel? Inte mycket..
Vad händer om du parar 2 st psyk veka o lite halvaggresiva riesen? Ja,kaos.
Så du behöver inte vara seriös för att du parar reggade hundar..
För renras-aveln är inte heller seriös överallt,man parar hejåhå och vill ha snabba pengar!

Jag är inte emot blandraser som individer. Har två och har haft ytterligare en tidigare (den tog jag som valp, faktiskt). Mina nuvarande är omplaceringar bägge två, har inte betalat nåt för dom, urtrevliga hundar. Jag är emot dålig och oplanerad avel utan mål.

Ska man avla är det, för mig, ett krav att föräldradjuren ska vara friska, sunda och av god typ som kompletterar varandra. Stammen ska vara känd och valparna följas upp.

Min mor födde upp dobermann för 25 år sedan. Varenda avkomma höll hon koll på, regelbundna träffar med valpköpare. Hon förde bok på avkommorna och forskade i många led bakåt för att hålla koll på ev. defekter.

Träffar jag på någon som föder upp blandraser och som gör ungefär lika kan jag kanske tänka mig att köpa en sån hund om det är nåt som passar mig. Men, att betala nåt för en hund som man knappt känner till vilka föräldradjuren är, än mindre vilka raser som ingår...där betalar jag inte en krona:cool:

Jag kan skriva som tillägg detta med renrasavel..
Har en bekant på lite längre håll,fixade sig ett kennelnamn,för hon var sugen att ha sin rottishane i avel,fixade sig en tik,parade båda två,ville ha 15000 för valparna,jag som vet vem hanen är,skulle aldrig köpa en valp efter denne,den hanen tog man inte ner i centrum bland folk..och under en tid var vi grannar,och jag lovar,man lyssnade i dörren innan man gick ut(jag hade en ursnäll hane,det hade inte hon)
Ingen av vovvarna har några meriter,men vaddå,det är ju renrasigt och dom har papper..Så det finns rötägg bland "uppfödare"..

Liknande trådar

Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 682
Senast: Puffindog
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 064
Senast: Myrten
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
897
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 059
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Stora shoppingtråden III