Blandraser?

Sv: Blandraser?

Hur vet man att de är vettiga då utan ett gediget avelsarbete i grunden?

Och detta skulle vara så mycket bättre i renrasavel..??
Hur serös är man om man sätter ut renrasigt med papper bå BLOCKET??
Är egentligen emot att sätta ut blandisar där med,tycker inte det verkar seriöst att annonsera djur på BLOCKET,men man har inte så mycket att välja på när man ska sälja blandisar!(vet inte riktigt vilka hundsidor o så det finns)
Men om jag vill ha en renrasig,så lovar jag,att BLOCKET är den sista sidan jag letar hund på!
Det finns dom som är seriösa som parar ihop sina vovvar,det finns oseriösa som skiter i materialet,vill bara ha snabba pengar och man får inte glömma att detta även förekommer med renrasavel!
Jag är emot båda "avelstyperna" så länge det inte sköts seriöst!

Ja,går vi ännu längra,så vilka djur korsas inte?

Du korsar hästar grisar kossor kaniner katter,ja allt som går att para/betäcka..Blir det så mycket bättre?

Varför är det just så fel med hundar?

Ja,går vi ännu längra,så vilka djur korsas inte?

Du korsar hästar grisar kossor kaniner katter,ja allt som går att para/betäcka..Blir det så mycket bättre?

Varför är det just så fel med hundar?

Dels för att hunden faktiskt är ett djur som besitter flest sjukdomar och defekter i världen. Ja, det är faktiskt sant. Det finns inget annat djur som har så mycket skit i bagaget..och det är just detta man försöker förändra i den mesta renrasaveln. Däremot är jag för att vissa raser ska slopas helt. Det finns heller inget djur som är så mångsidigt men inriktat som hunden. En vallhund är extrem på sitt område, en apportör och bruksare likaså. Man avlar fram hundraser som besitter specifikt utvalda egenskaper för just den rasen så att denne ska bli så bra på sitt område som möjligt. När det är så extremt inriktat och man blanda rhipp som happ..Ja då kan det inte gå annat än fel (och det gör det ju bevisligen). Men det kan också gå fel (tänker på exteriöravel) och det är det förhoppningsvis ingen som stödjer heller. En häst är simplare..dock inom tävling så avlas hästar specifikt på vissa linjer för att bli så bra på sitt område som möjligt. Galopp, trav, hopp, dressyr etc..Vad gäller ridskola och sällskap finns det många korsningar...Det tillför ju inget i hästvärlden. Men de gör heller ingen skada...just för simpelhetens skull. En hoppstammad häst mår inte dåligt av att inte få hoppa.
Den kan gladeligen leva som sällis. En häst är egentligen nöjd om den får motion, mat och kompisar att leka med. Tyvärr är hundar inte lika enkla.

Jag vet flera meriterade kennlar som annonserar på Blocket.
Inget konstigt med det.

Hästen har ett fåtal användningsområden: Den springer, hoppar eller drar. Krasst. Ett sto kan som max. få två föl på en dräktighet.

Hunden har massor av användningsområden, beroende på ras: Vissa jagar, och beroende på ras så jagar de på olika sätt. En del hundar vallar, och de vallar på olika sätt beroende på ras. Andra hundar vaktar. Eller drar. Eller springer. Eller apporterar. Eller kampar. O.s.v. o.s.v. o.s.v. Och en tik kan få 13-14-15 valpar på ett bräde. Lätt. 13-14-15 valpar som uppfödaren sedan måste hitta hem åt, seriösa hem som kan hantera dem, vilket kan bli svårt om man har en blandning baserad på hårda bruksraser, mkt. vallningsbenägen ras, med inblandning av kamp o.s.v.

Ser du skillnaden?

Ja,jag är inte helt blåst!
Men man har ju sett att det står, "oh,har du sett min häst,det är en korsning shettis/nordsvensk":eek: ja,till vad? Och andra hiskeliga korsningar! Till vad?
Belgian Blue är ju ett exempel på korsning hit och dit och lite anabola..
Så det finns lite att ta tag i vad det gäller djuravel över huvud taget,och även av renrasiga som är helt sönderavlade som ej klarar ett vanligt liv!
Det var dit jag ville komma!

Vaför inte? Får man dåliga svar är det väl bara att neka. Att annonsera på blocket är väl oftast ett komplement till att annonsera på valpförmedlingen, på egna hemsidan och på hundsidor. Samma sak gäller väl hästar. Dessutom är det ofta ganska enkelt att skilja en seriös annonsör från en oseriös.

Ex.
[Hundras]-valpar födda [datum].
Efter friröntgade, ögonlysta, mentalbeskrivna och meriterade [namn] och [namn] + [länk till rasdata] Valparna säljes avmaskade, veterinärbesiktade, id-märkta, vaccinerade och doldafel försäkrade. Registrerade i SKK, uppfyller [Rasklubbens] och Svenska Kennelklubbens hälsokrav.
levaransklara [datum] vid 8 veckors ålder. Säljes till aktiva hem, gärna med ambitioner att [kennelns inriktning]

[Kennelnamn]
[Hemsida]

+ Uppställningbilder på båda föräldrarna
Vad är oseriöst med en sådan annons?

Du ställde en fråga och jag svarade på den.

Ja, till vad kan man använda en shettis/NSV? Säkert till något, en trevlig barnhäst kanske? Eller dragdito? Hur som helst så resulterade den parningen i endast en avkomma, vilket antingen hingst- eller stoägaren utan större svårigheter borde kunna ta hand om själv.

Belgian Blue är EN ras av många, och den är dessutom inte så våldsamt vanlig.

Sönderavlade renraser har jag nyligen diskuterat i en annan tråd, för det finns nämligen ett väldigt enkelt sätt att inte stödja den sortens avel: Köp inte sådana raser och avla inte vidare på dem. Och ingenting blir bättre av att använda dem i blandrasavel heller. Renrasuppfödare hos SKK har dessutom ett antal riktlinjer att rätta sig efter, så man har verktyg att använda sig av. Till skillnad från blandrasavel som sker utan kontroll.

Rötägg finns överallt, men jag skulle vilja påstå att det proportionellt finns långt fler oseriösa uppfödare på blandrassidan än på renrassidan. Skillnaden är dessutom, som jag sade, att det finns en kontroll på renrassidan och åtgärder att ta till mot uppfödare som inte agerar enligt regelverket.

På Blocket kan man sätta ut annons på döda ting,dvs möbler mm
Men att lägga ut djur,jag tycker det är oseriöst,men vaddå,det kostar ju bara 20 kr,läggs på tel.räkningen..Hundsport kostar ju 200?,ja eller nåt åt det hället..
Och som jag sagt och står för,skulle aldrig köpa ett djur från BLOCKET!
Ser man sen i en annan tråd här om "Kontaktannonsernas mecka"(tror den hette så)om annonsering på blocket efter flickvänner till sina hundar,ja,då får det ännu mer lägre status i mina ögon! Seriöst??

Ja,jag är inte helt blåst!
Men man har ju sett att det står, "oh,har du sett min häst,det är en korsning shettis/nordsvensk":eek: ja,till vad?
Ridskola? Sällskap till annan häst? Trevlig skogsmulle?
Och andra hiskeliga korsningar! Till vad?
Samma som ovanstående..kanske enklare tävlingar?

Belgian Blue är ju ett exempel på korsning hit och dit och lite anabola..

I mycket negativ bemärkelse ja.

Jo,jag vet att SKK har riktlinjer och så,men ett skrämmande ex är det jag skrev i inlägg 19,absolut inget bra avelsmaterial! Man blir nästan rädd när det avlas så!
Då gick jag hellre till grannen här i byn,absolut helvettiga sunda hundmänniskor med helvettiga sunda hundar som parade sig vilket resulterade i en blandning rottis/dobbis! Då vet jag vad jag får,för dessa hundar har en bakgrund som går att kolla!
Och jag har nog även skrivit tidigare,att jag tror inte på att blanda i flertalet olika hundar av olika karaktärer!
Och jag tror inte heller på att blanda in vassare hundar(har iofs haft en,men den blev bra)men dom parningarna är oftast med helt fel inriktning från början,snabba pengar...Men tror att dessa hundar kan bli bra hundar,om dom hamnar rätt,tyvärr gör dom ju inte oftast det..
Och tyvärr hamnar inte dom rena heller helt rätt ibland..
Så hur man än vrider på det så är ärslet bak!(förlåt uttrycket,inget illa ment) Nu kan jag ej skriva mer,datorn ska ut,inte för att jag är arg,men det ska in en annan,så denna ska rensas!

Senast ändrad:

En kull blir inte sämre bara för att den annonseras på blocket. Att det finns mycket oseriösa annonser där är sant, jag påstår inget annat. Men att kalla kunniga uppfödare som ibland annonserar där för oseriösa, tycker jag är oseriöst.

Och då tar man givetvis kontakt med rasklubben och SKK, eller, den som tiger samtycker, som jag brukar säga.

På Blocket kan man sätta ut annons på döda ting,dvs möbler mm
Men att lägga ut djur,jag tycker det är oseriöst,men vaddå,det kostar ju bara 20 kr,läggs på tel.räkningen..Hundsport kostar ju 200?,ja eller nåt åt det hället..
Och som jag sagt och står för,skulle aldrig köpa ett djur från BLOCKET!
Ser man sen i en annan tråd här om "Kontaktannonsernas mecka"(tror den hette så)om annonsering på blocket efter flickvänner till sina hundar,ja,då får det ännu mer lägre status i mina ögon! Seriöst??

måste bara få svara ang köp av hund på blocket..

vi köpte våran RENRASIGA goldenretriever från en kennel som hade annons på blocket :eek:

hon var chipmärkt, ID märkt, reggad i SKK, vet besiktigad ua, avmaskad, föräldrarna var meriterade och kontrollerade ua, fick med stamtavla osv!

allt man kan begära!

uppfödaren var supertrevlig, jätte duktig och proffsig.
man märkte verkligen hur mycket han gillade sina hundar, och hur mån han var om att dom kom rätt, samt att han har omkring 30 års erfarenhet av det han gör!

vi är så nöjda med våran lilla tjej :)

menar du då att det är fel?

Och detta skulle vara så mycket bättre i renrasavel..??

Kontrollen? Ja, självklart, eftersom man bara väljer kennlar och föräldradjur som motsvarar ens krav. alltså är det ens egna krav som avgör.

Öh, ingen aning? Här hänger jag inte riktigt med längre, vem har pratat om blocket? Jag själv letar inte hund på blocket, nej, men om det är seriöst eller ej avgörs ju till sist och syvende av vem man säljer till.

Är egentligen emot att sätta ut blandisar där med,tycker inte det verkar seriöst att annonsera djur på BLOCKET,men man har inte så mycket att välja på när man ska sälja blandisar!(vet inte riktigt vilka hundsidor o så det finns)

Det problemet kommer man ju snabbt runt om man bara tar kullar som det finns en efterfrågan på.

Men om jag vill ha en renrasig,så lovar jag,att BLOCKET är den sista sidan jag letar hund på!

Återigen, "?". Nej, där skulle jag inte heller leta. Där finns oftast också bara leveransklara valpar, och jag föredrar att hinna möta föräldradjuren i lugn och ro och bilda mig en uppfattning, för att sedan se om tiken blir dräktig.

Det finns dom som är seriösa som parar ihop sina vovvar,det finns oseriösa som skiter i materialet,vill bara ha snabba pengar och man får inte glömma att detta även förekommer med renrasavel!
Jag är emot båda "avelstyperna" så länge det inte sköts seriöst!

Jag vet att jag inte så ofta får svar när jag ställer frågor, men återigen: Hur vet du att det sköts seriöst som du själv uttrycker det, om det inte finns mentaltester, röntgen, ögonlysning, stamtavlor osv? Är "seriöst" att blandrasuppfödaren är trevlig och bjuder på kaffe, att tiken viftar på svansen, att man får med mat?

Liknande trådar

Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 682
Senast: Puffindog
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 064
Senast: Myrten
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
897
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 059
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Stora shoppingtråden III