man kan inte jämför det här med bilar, det måste du väl ändå förstå?
jag jämför med hur det ser ut på hästsidan...
varför finns det tex inga andra tävlingar än de som anordnas av skk? det borde ju igentligen vara en organisation som inte är "bunden" till nåt annat som ska hålla i sånt, tex som ridsportförbundet, spelar iingen roll om du har shettis halvblod eller arab, alla tävlar på samma regler ändå i samtliga grenar!
vad är det som gör att det är så himla svårt för hund sidan medans det funkar ypperligt på hästsidan? vad är det som är så himla svårt?
när jag pratar om avel, så pratar jag hund, inte ras... för om man vill ha en bruks hund så vill man väl ha en hund som är så optimalt byggd för det som är möjligt, och har så lite sjukdommar som möjligt. idag existerar inte detta, det anser iaf inte jag, det finns igen hund som är korrekt som hund, anser jag, ( obsevera att det är mina åsikter ingen fakta)
jag anser inte att vi behöver avla fram mer blandras hundar, utan jag anser att man måste iinföra ett "riktigt" register med stamtavla även på dem och ha krav på tex vet besikning och sånna saker som tex röntgen osv osv först då kommer man åt de som blandras avlar oseriöst bara för att tjäna snabba pengar, och ska man ställa dessa krav då måste man ju ge nåt igen ellerhur? tex att individen får vara med på tävlingar utställningar, det ma får bedömma på uststälningar är ju hur hunden är byggd, är den optimalt byggd för den uppgift den har... tex då kan man även komma åt de olagliga importerna eftersom om man kan få en blandras med papper som man får göra ditten och datten med, vem kommer då välja den omporterade som inte får vara med?
på det sättet får man oxå ner antalet personer som avlar på blandraser för att det är roligt eftersom det helt enkelt blir för jobbigt.
oj vad långt det blev... orkar inte läsa igenom hoppas det står nåt vettigt