blandrasavel

zalleg

Trådstartare
Vet att detta är ett uttjatat ämne här på buke. Men jag blir så trött!
Ännu en som vill para sin tik med våran vavva. Våran oreggade, aggressiva lille skit.
Har inte själv pratat med ägaren till tiken men hon ringde upp sambons mamma och frågade om vi ville para :crazy:
Varför förstår inte folk att avel är så mycket mer än att låta 2 söta hundar pippa?!
När sambon berättade hann han knappt avsluta sista meningen innan jaha skrek nej!!
Har försökt förklara för han varför men han förstår inte hur jag kan resonera som jag gör med 2 blandisar i huset. (Har blivit väldigt mycket mer påläst sen jag köpte vavvan..)

Jag sa tillslut att om tikens ägare står för vet kostnader för att kolla patella upphakning och mh test så visst.
Han tittade på mig som om jag vore dum i huvudet.
Menade klart inte det, menade på att ska man avla så ska man göra det på friska djur!

Behövde bara skriva av mig då sambon inte är vidare bra att diskutera detta ämnet med.. blir bara mer arg.

Sv: blandrasavel

Förstår din frustration ! Men en enkel lösning är ju att kastrera han hunden kanske

Tesora

Förstår frustrationen, min sambo vet innerst inne att hans hund hellre ska skjutas än avlas med men han vill ju så gärna ha en valp efter honom....
Men de andra 8 som kommer hamna hos i bästa fall jägare som inte orkar tänka på avel i värsta fall hos någon som ville ha en söt hund.

Hanen är inte röntgad eller gjort jaktprov, båda bitarna är lätta och fixa men hunden har haft konstiga aggressiva symptom i ett år nu. Men han jagar ju bra:grin:

Sambon har fått välja mellan att ha oss (mig+son) kvar eller avla på sin hane, jag vill inte se fler oreggade/blandraser med dålig mentalitet på blocket.

Jag är också sjukt trött på ämnet. Speciellt en jag känner brukar uttrycka hur synd det är att min jrt/chihuahua-blandis är kastrerad. Annars kunde ju han få para hennes tik. Det gade blivit sååå fina valpar och blandisar är ju SÅ mycket friskare än renrasiga. Jo, det hade nog blivit jättebra att para två hundar som lätt tar till tänderna. Min har dessutom patellaluxation.

Skönt att han är kastrerad så jag slipper ta den disskussionen IGEN.

Senast ändrad:

Jag blir trött på ALL avel, både renras och blandras. Det finns för många hemlösa hundar ingen tar hand om..och då fortsätter vi avla fram fler åt båda håll. Ta hand om de som finns först och främst innan man producerar mer. Låt aveln stanna av ett tag så det blir nån sans och balans.

Jag blir trött på ALL avel, både renras och blandras. Det finns för många hemlösa hundar ingen tar hand om..och då fortsätter vi avla fram fler åt båda håll. Ta hand om de som finns först och främst innan man producerar mer. Låt aveln stanna av ett tag så det blir nån sans och balans.

Jag kan inte annat än hålla med. Det har verkligen gått inflation i aveln av hundar. Nästan alla som har en tik, ska prompt ta valpar på den av en eller annan anledning, som inte är grundligt motiverad.

Fast å andra sidan lär många raser försvinna puts väck om man ska låta aveln stanna av - alla hundar hinner bli för gamla;)

KL

Blandrasavel är enligt mig helt förkastligt, och oseriös renrasavel utan tanke på rasens bästa gör mig förbannad :mad:. Tyvärr finns det ju ingen lagstadgning som säger vilka som får och inte får avla på sina hundar, detta gör ju att vem som helst får avla på sin tik för att den är "söt och snäll".

Planerar själv på att ta valpar på min tik om ett år, men då har jag sett till att meritera upp henne (ellitlydnad där vi satsar på att ta SE LCH under nästa år, och satsar på uppflyttade till elitbrukset), hon har ett genomfört MH med 1 på skott, hon är KORAD på 442 poäng med 5 på skott, hon tävlar agility och har CERT och R-CACIB i utställningsringen. Plus att hon är friröntgad för HD/ED och kommer att ex ögonlysas innan parning och är en förbannat trevlig och lätt hund att ha att göra med i vardagen.

Att (när man själv lägger ner så mycket tid och pengar på att få kvitto på att hunden är bra nog mentalt, fysiskt och arbetmässigt) se sådana som i samma ras parar tikar som ex inte har några meriter, är dåliga mentalt, inte har nåhon arbetsvilja och para dem med unga hanar med skottberördhet m.m, det får mitt blod att koka och gör mig jätteledsen för rasen och hundarnas skull.

Men tyvärr, det enda man kan göra är att se till/hoppas att valpköpare/blivande hundägare är intresserade av att bli så välinformerade som möjligt och inte köpa hundar efter dåliga föräldrar. Då kommer ju de som sitter med dåliga kombinationer att inte få sålt sina valpar, och förhoppningsvis tänker de då till innan de fortsätter avla (även om jag vet flera som inte tar till sig av den läxan...)

(och jo, jag är medveten om att även avel mellan två superhundar kan generera dåliga valpar då genetiken kan spela en ett spratt. Men genom att ge sig själv det bästa utgångsläget, alltså INTE avla på dem som ex har stora problem i vardagen, rädslor, ingen arbetsmotor/arbetsvilja osv, så ökar man ändå chanserna att valparna ska bli bra)

Fast å andra sidan lär många raser försvinna puts väck om man ska låta aveln stanna av - alla hundar hinner bli för gamla;)

Och de som avlar seriöst avlar i första hand inte för att kränga valpar, utan för att få fram bättre hundar som de kan fortsätta avla på.

Fast vad gör det om en del raser försvinner ? Är det så viktigt att behålla allt ? En del raser borde verkligen försvinna för alltid, gäller även raser inom andra djurslag.

Fast dåliga och dåliga föräldradjur. Många champions har ju defekter som verkligen inte är sunt för fem öre..ändå är dom i toppklassen för bästa som finns..Öhh, klingar dåligt tycker jag.

KL

Blandrasavel är enligt mig helt förkastligt, och oseriös renrasavel utan tanke på rasens bästa gör mig förbannad :mad:. Tyvärr finns det ju ingen lagstadgning som säger vilka som får och inte får avla på sina hundar, detta gör ju att vem som helst får avla på sin tik för att den är "söt och snäll".

Planerar själv på att ta valpar på min tik om ett år, men då har jag sett till att meritera upp henne (ellitlydnad där vi satsar på att ta SE LCH under nästa år, och satsar på uppflyttade till elitbrukset), hon har ett genomfört MH med 1 på skott, hon är KORAD på 442 poäng med 5 på skott, hon tävlar agility och har CERT och R-CACIB i utställningsringen. Plus att hon är friröntgad för HD/ED och kommer att ex ögonlysas innan parning och är en förbannat trevlig och lätt hund att ha att göra med i vardagen.

Att (när man själv lägger ner så mycket tid och pengar på att få kvitto på att hunden är bra nog mentalt, fysiskt och arbetmässigt) se sådana som i samma ras parar tikar som ex inte har några meriter, är dåliga mentalt, inte har nåhon arbetsvilja och para dem med unga hanar med skottberördhet m.m, det får mitt blod att koka och gör mig jätteledsen för rasen och hundarnas skull.

Men tyvärr, det enda man kan göra är att se till/hoppas att valpköpare/blivande hundägare är intresserade av att bli så välinformerade som möjligt och inte köpa hundar efter dåliga föräldrar. Då kommer ju de som sitter med dåliga kombinationer att inte få sålt sina valpar, och förhoppningsvis tänker de då till innan de fortsätter avla (även om jag vet flera som inte tar till sig av den läxan...)

(och jo, jag är medveten om att även avel mellan två superhundar kan generera dåliga valpar då genetiken kan spela en ett spratt. Men genom att ge sig själv det bästa utgångsläget, alltså INTE avla på dem som ex har stora problem i vardagen, rädslor, ingen arbetsmotor/arbetsvilja osv, så ökar man ändå chanserna att valparna ska bli bra)

Du nämner din hunds fina resultat och veterinärkontroller men hur ser det ut bland syskonen och föräldrarnas syskon? Är de lika friska?

Senast ändrad:

Fast dåliga och dåliga föräldradjur. Många champions har ju defekter som verkligen inte är sunt för fem öre..ändå är dom i toppklassen för bästa som finns..Öhh, klingar dåligt tycker jag.

Var jag inte tydlig nog när jag förespråkade kontroller på mental och fysisk hälsa också, hand i hand med konstaterade arbetsmeriter? Eller vad menar du för champions?

Osunda föräldrar ÄR dåliga föräldrar. Har jag skrivit något annat?

Senast ändrad:

Du nämner din hunds fina resultat och veterinärkontroller men hur ser det ut bland syskonen och föräldrarnas syskon? Är de lika friska? Tävlingsmeriter går ö h t inte att avla på. En duktig förare kan lyfta en medioker hund liksom en dålig hundförare förstöra en duktig hund.

Ska man kolla på just min hunds närmsta släkt så är t.ex de flesta av hennes kull & helsyskon HD röntade (alla i hennes kull röntgade, snart alla i "småsyskonens" kull, alla med a eller b (huvudelen på moderns kull och även mormoderns också röntgade, alla friröntgade) och de som är ED-röntgade är också de U.A. Alla syskon och ur moderns och mormoderns kullar ögonlysta UA etc.

Sen finns det utan tvekan svagheter bland linjerna också (finns inga linjer där ALLA djur är helt UA och perfekta), så det skulle jag aldrig påstå att linjerna är perfekta.

Och visst, meriter nedärvs inte. Men genom att använda djur med officiella meriter i de högre klasserna så visar man på att det finns arbetsvilja, arbetsmotor och viktiga egenskaper i hunden som behövs i brukshundsaveln. Titlar i de lägre klasserna visar ingenting av detta.

Senast ändrad:

Tänk om fler uppfödare resonerade så!:bow:

Tack :laugh:!

Jag försöker inte slå på stora trumman att jag skulle vara någon supermänniska eller att min hund skulle vara bäst i världen, men däremot så finns det många hundar därute som är riktigt dåliga mentalt och/eller fysiskt på olika sätt, och som inte borde få valpar. Men de får det ändå, för att ägarna inte är tillräckligt kritiska mot sina egna djur.

Skulle något hända som gör att min hund (trots alla hennes fördelar) inte skulle passa i aveln, så skulle jag inte para henne. Samma om jag inte trodde att jag kan få tillräckligt många BRA valpköpare. Då skulle jag inte heller para henne.

Jag tycker det gör något, men jag är intresserad av de gamla svenska stövarraserna. De minsta (mest gotlandsstövaren som dessutom är en lantras) är mer hotade nu än innan pga. vargen men är väldigt svårt att hitta andra användningsområden. Trots att de är riktigt riktigt bra spårare har de för mycket jaktlust för att trivas med att inte få jaga.

Samtidigt så kan man inte avla bort jaktlusten, då är det inte samma hundar längre.

Jordbruksverket har av regeringen fått ansvar för gotlandsstövaren, med målsättning att det ska finnas 500 avelsdjur pga. generna
Källa

KL

(Jag gillar allt du skriver här i tråden, men väljer att bara kommentera det här just nu ;))

Just det där hade jag kunnat skriva själv... När det dessutom blir så att folk skaffar sig sin första hund ur en ras, avlar på den men väljer redan populära blodslinjer för att vara säkra på att göra något "bra"... Alltså VARFÖR? Varför ska alla föda upp? Varför verkar det finnas något "fint" i att vara uppfödare?

Näe, alla ska inte ha hund, alla som blir bra hundägare blir INTE bra hunduppfödare och har absolut inte bra avelsmaterial hemma.

Om man bara gjorde bra kombinationer, där man var noga med hälsa, mentalitet och exteriör för att sedan välja valpköpare noga, då hade det nog inte varit något problem med massor av hemlösa hundar osv. Så fint det hade varit.

Jag är också sjukt trött på ämnet. Speciellt en jag känner brukar uttrycka hur synd det är att min jrt/chihuahua-blandis är kastrerad. Annars kunde ju han få para hennes tik. Det gade blivit sååå fina valpar och blandisar är ju SÅ mycket friskare än renrasiga. Jo, det hade nog blivit jättebra att para två hundar som lätt tar till tänderna. Min har dessutom patellaluxation.

Skönt att han är kastrerad så jag slipper ta den disskussionen IGEN.

Vet inte hur många gånger jag fick höra samma sak med min bichon/jrt-chihuahua.. "Men han är ju sååå söt och så himla snäll".
Ja visst är han det, men har du sett hans enorma underbett? Har du varit med och tränat honom sen han var valp för att få upp hans självförtroende?
Har du hört hur han skäller som en tok på..ptja..det mesta från början iaf?

Och inte spelar det någon roll att man försöker förklara att icke sa nicke, min kille är inte lämpad för avel. Han är urgo och trevlig på alla sätt men absolut inget att avla på, för han är ju så himlahimlaHIMLA gullig och charmig :crazy:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Idag fick jag reda på att en släkting till mig (med registrerad kennel) har låtit para sin blandrastik som har den värsta mentaliteten...
2
Svar
23
· Visningar
4 373
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Mulle är nu ca 6 månader (amstaff) och en trevlig, glad och lugn hund. :love: Jag har läst på om amstaff och förstår det så att de...
Svar
14
· Visningar
1 981
Senast: Bebben
·
G
Övr. Hund Jag vet vad ni tänker. "Åh, nej, inte ännu en tråd om kamphundar!". Nu är det inte dessa kamphundsrasers vara eller icke vara som jag...
2
Svar
37
· Visningar
3 917
Senast: Armani__
·
J
Övr. Hund Det är så att jag har en dobermann/collie kille på 11 månader som tjuvparade en alaskan husky blandning tik för ca 3 veckor sedan...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 704
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka