Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Jag har funderat väldigt mycket på sistone över fenomenet blandrasavel, både bland hästar och hundar. I nästan varje fall av blandrasavel handlar det om buskavel, "Jag har en söt tik och grannen har en okastrerad hanhund, låt oss göra en söt valp" eller "Låt oss ta fram en så liten hund som möjligt med så många olika småraser i som möjligt och låt oss sälja dessa så dyrt som möjligt".
Men säg att vi härinne nu skulle ta varsin kull, och vi får inte använda samma ras på mamman och pappan, hur skulle ni göra då? Lite mer planerad buskavel i teorin med syfte att få fram en bra hund, både temperamentsmässigt och exteriört.
Jag har funderat mycket över hur en sådan här korsning skulle bli (o nej, jag har inga som helst tankar eller avsiktar på att avsätta försöket i praktiken);
Med de raser jag ha, så skulle kombinationerna i så fall bli:
+
Och
+
Således skulle jag få jakthundar av alla de valpar som föds och de skulle alla ha ganska givna egenskaper = inga större överraskningar vare sig exteriört, mentalt eller egenskapsmässigt.
Hundavel & Ras
Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
Hundavel & Ras Det är väl ingen som skrivit att det är en sjuk ras, men att det finns saker som verkar dyka upp och som det kan vara värt att se upp...