Blandras VS Renras "(skk VS blandis)"

Sv: Blandras VS Renras "(skk VS blandis)"

Fast det är ju inte konstigt att sbk prioterar renrasiga hundar.
Det är ju en organisation som lyder under SKK.

Men givetvis vet jag väl det. Jag svarade trådskapare nr 2 (tror jag det var). Många vet ju faktiskt inte om någrot annat än just Brukshundklubben. Och på många ställen finns ju bara detta som enda alternativ till kurser av något slag.

Att gnälla att man inte kan vara med på skkrelaterade aktiviteter är som att gnälla för att man inte får bli medlem i volvoklubben när man kör SAAB...


Ingen har väl gnällt ? I vart fall inte i denna tråd. Var ju bara TS nr 2 som skrev:
Hur många går fler/andra kurser?

Å då svarade jag. Fast å andra sidan, i Norrland där jag kommer i från. I våran stad så nekar absolut INTE SBK någon att deltaga. Ordföranden hade en blandras...hör och häpna. Alla var lika välkommen. Tävlingar, givet en annan sak. Men träningar...spelade ingen som helst roll. Tänk om fler kunde vara som dom.
 
Sv: Blandras VS Renras "(skk VS blandis)"

men de kan ju inte prioritera detta. Det finns ju föreningar för blandraser också, tex Blandis. Varför kan inte de sköta detta för blandraser. Det verkar lite lustigt att blandrasägare som sitter tex här och öser skit över SKK och SBK vill ha tillgång till alla förmåner, men inte följa en enda regel elller uppfylla några krav.


Hmm, nu öses det ju ur alla munnar vad jag läst och sett. Inte bara blandisägare ordar om SKK och SBK...så även de med renras :angel:

Jag tycker blandisägare är ganska duktiga ändå med att streta på i motvind.. Inte kan du väl ha Bukefalos som enda referens ang ösa skit över SKK och SBK ? Se dig omkring...ser du att majoriteten på SBK är blandisägare ??
 
Sv: Blandras VS Renras "(skk VS blandis)"

Nu tänkte jag ju inte på en valp. Jag har då aldrig med fd hunden aldrig blivit nekad att gå på kurs eller träning. Ja, vad som än erbjöds på SBK i våran stad. Hon var en 5-vägs korsning. Ja, jag vet inte. I våran klubb var allt så naturligt. Man hade en hund. So What ! Gå en kurs bara. Inget komplicerat eller något. Inget skitsnack eller onda ögat för folk inte hade *rasen*. Jag är som sagt INTE van att folk blir nekad. För mig faller det sig helt naturligt att folk vill lära. Oavsett vad dom har.
 
Sv: Blandras VS Renras "(skk VS blandis)"

Blandraserna kan säkert vara jättetrevliga.

Men avel på blandraser och på renraser i syfte att producera blandraser är och förblir oseriöst.

Resten tänker jag inte ens förära svar, för det finns redan 20 000 trådar om det här på Buke.

/Kimz0r, med frisk och mentalt stabil renras (vars bästa polare är en blandras berner sennen/newfoundland).
 
Sv: Blandras VS Renras "(skk VS blandis)"

Blandrashundar, som individer, kan säkert vara hur gulliga och trevliga och friska och sunda som helst. Men hur stor är chansen? Hur många av valpköparna går ens valpkursen med sin blandras? Hur många går fler/andra kurser? Varför dräller det av omplaceringsblandraser efter en viss ålder? ;)

Jag har två Blandisar, friska och trevliga.
Jag har gått valpkurs, 2 fortstättnings kurser i lydnad, sök och agility med dom.
Jag har även haft två omplaceringshundar.... dom var renrasiga ;)
 
Sv: Blandras VS Renras "(skk VS blandis)"

Samma här. Våran familj har haft/och har: Schäfer. Golden och labbe...Bara jag som bröt. Fast fd hunden ( 5 vägs korsningen) och jag har gått en massa kurser på SBK samt deltagit i en stadskamp, tävlat i ettan (MEN hon kom 2: a en gång mot en som tävlar i elit) *duktig hund* (hon ville INTE apporetra, därav ettan), invigt ett OS, gjort BOK-provet...och tränat en helg med en SM vinnare i lydnad på SBK: s aktivitet mm mm. Det var lärorikt måste jag säga.

Jag har faktiskt aldrig gått vaplkurs :crazy:
 
Sv: Blandras VS Renras "(skk VS blandis)"

Blandraserna kan säkert vara jättetrevliga.

Men avel på blandraser och på renraser i syfte att producera blandraser är och förblir oseriöst.

Resten tänker jag inte ens förära svar, för det finns redan 20 000 trådar om det här på Buke.

Du tog orden ur min mun!

//TT
 
Sv: Blandras VS Renras "(skk VS blandis)"

Många vill gå andra kurser, men något som heter SBK sätter stopp för detta i vissa städer har man läst och hört. Konstigt att Brukshundsklubben inte vill att folk ska lära oavsett vad än man skaffat.

Läst och hört var det ja. Här där jag bor fick t.o.m. en sällskapsgris vara med på grundkursen! Valpkurserna är öppna för alla, men på ställen med högt tryck hamnar man i kö och jag tycker inte det är det minsta konstigt om man prioriterar renraserna då. Och varför hänga upp sig på att SBK, som tillhör SKK, inte vill träna blandraser i högre kurser? Det finns ju huuuur många privata tränare som helst, som annonserar om kurser för alla raser. Det man inte vill se, det ser man inte. ;)

Dålig hund + dålig hund = dåliga avkommor säger du...Hmm, gäller detta även renrasiga ?

Självklart. Det fattar ju vem som helst som har den minsta kunskap om genetik. :D

Den ena sidan är inte mycket bättre än den andra.

Jopp, det är den. :cool:
 
Sv: Blandras VS Renras "(skk VS blandis)"

Det verkar lite lustigt att blandrasägare som sitter tex här och öser skit över SKK och SBK vill ha tillgång till alla förmåner, men inte följa en enda regel elller uppfylla några krav.

Så är det ju. Man vill både äta kakan och ha den kvar. :bow:
 
Sv: Blandras VS Renras "(skk VS blandis)"

Nja kanske inte den här tråden, men det brukar dyka upp ämnen där folk gnäller på att sbk prioterar bort icke brukshunar eller att de är sura för att de inte får tävla i bruks.

Blandis skulle ju tex kunna utbilda intruktörer och dra igång annan verksamhet än "utställningar" enskilda hundägare kan gå ihop och hyra instruktör.
På ett annat hundforum så finns det flera gäng som träffas och tränar ihop osv.
 
Sv: Blandras VS Renras "(skk VS blandis)"

...och jag har två omplaceringsblandraser. En frisk och en sjuk...just det, den yngre har Pannus = livslång behandling med cortison samt skydd vid ljusa dagar (glasögon).

Jag har också haft renrasiga omplaceringar. Några med defekter/sjukdomar och några som varit helt friska. Vad skiljer då? Jo, bland de renrasiga kan man följa/spåra de ärftliga defekterna och utesluta vidare avel. På en blandras har du ju inte en susning om föräldradjuren och de som ligger bakom dessa...

Jag säger inte ett ljud om någon har ett tydligt mål med sin avel och dokumenterar och noterar varje ras och enskild individ som används i aveln. Men dessa krakar jag har hemma nu finns det absolut ingen planering kring...möjligen pengar. Familjen som köpte den ena av dom betalade mer för henne än vad en renrasig kostar (hon är 95% ren).:eek:
 
Sv: Blandras VS Renras "(skk VS blandis)"

Många fler än du tror min vän ;). Håll ögonen öppna bara så får du se. Många vill gå andra kurser, men något som heter SBK sätter stopp för detta i vissa städer har man läst och hört. Konstigt att Brukshundsklubben inte vill att folk ska lära oavsett vad än man skaffat. Det är ju trots allt bara en hund med 4 ben och svans..oavsett vad rasen kallas för.

Dålig hund + dålig hund = dåliga avkommor säger du...Hmm, gäller detta även renrasiga ? Försvarar du renraser som knappt kan andas bara för att det är bra hund + bra hund =...vadå ? En hund som knappt kan andas ? Är det bra avkommor ? Eller polisen som tycker att Schäferhunden inte håller måttet längre. Dom klarar inte att jobba för dom har räckmackerygg och går på hasorna. Varför ska polisen börja ha egen avel tror du ?

Man kan rensa i båda lägrena anser jag. Den ena sidan är inte mycket bättre än den andra.


Precis, men blandisarna har inte samma skit endå :D
 
Sv: Blandras VS Renras "(skk VS blandis)"

Precis, men blandisarna har inte samma skit endå :D

Vad menar du med det? Jag förstår faktiskt inte? Menar du att det inte finns dålig blandrasavel? I så fall har du verkligen inte lyssnat på något av svaren du fick, ochdå förstår jag inte ens varför du lade ut tråden..

Om jag missuppfattade dig, ber jag om ursäkt :)!

Sedan ska man oxå komma i håg att "blandis" definitivt inte är någon enhetlig typ av hund. Man vet vad en schäfer är, men bara "blandis" om man inte säger vilka raser som ingår säger ju absolut ingenting.
 
Sv: Blandras VS Renras "(skk VS blandis)"

Ack ja...det lever någon sorts villfarelse att det inte finns ärftliga defekter hos blandraser men jag har ju klart och tydligt en som har det.

Jag har också varit frivillig inom en omplaceringsverksamhet i Stockholm för många år sedan och jisses, vilka hundar vi kunde få in:eek: ...
 
Sv: Blandras VS Renras "(skk VS blandis)"

Jo, men det känns fel att så många hundar fått lida pga deras utseende altså hur många stora blandisar ser vi på operationborden? Det gick ju debatter om att hundarna får problem när de avlas fram för att tex ha mycket hud komemr inte ihåg va rasen hette men i usa var det skit många av just denna rasen som avlivades för att deras hud täckte & skav mot ögonen så de varade & asså de jag inte gillar me skk är att utseendet är sååååååå viktigt!

Men om du korsar en japanise chin med en shi tzu eller en pekines lär du ju troligtvis ha samma problem, trots att det är en blandras.:angel: Borde väl kunna fungera bra nu när småhundar är så poppis :devil: Eller likadant sharpei med basset... Bättre i så fall att välja hund med raser som inte har defekter som man inte gillar (oavsett om de är rasrena eller korsningar).

Och fallare man inte lätt för bilder på "söta" blandrasvalpar? Det har väl med utseende att göra det med, särskilt om man inte tänker igenom vad raskombinationen kräver.
 
Sv: Blandras VS Renras "(skk VS blandis)"

Du summerade riktigt bra det jag tänkte skriva! :)

1. Blandrasavel i sig neutraliserar inte genetiska och andra defekter som är resultatet av avel, vare sig defekterna finns hos föräldrardjuren eller i de ingående raserna som sådana.

2. Den blandrasavel som finns idag bygger vanligen inte på syftet att eliminera rasbundna defekter utan på sådana saker som exempelvis att vanligt folk vill ta valpar på sin söta goa och alldeles underbara hund; ren olyckshändelse; snabba pengar; osv.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
Svar
11
· Visningar
2 189
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
21 642
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Skulle någon vänlig själ kunna förklara för mig vad skillnaden mellan en vit schäfer och en vit herdehund är? Jag har försökt att googla...
8 9 10
Svar
180
· Visningar
18 596
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp