Blandras VS Renras "(skk VS blandis)"

Sv: Blandras VS Renras "(skk VS blandis)"

jag tänker då inte ljuga! VArför skulle jag säga att lalla är död? HERRE här kan man inte säga nått utan att få alla på sig! Hundarna (från början) är inte födda som olika raser utan det är mäniskan som gort dessa inledningar & en uppfödare blir inte seriös bara för de är me i skk utan det finns blandras upf som är flera 100 ggr seriösare än de som avlar på renrasiga
 
Sv: Blandras VS Renras "(skk VS blandis)"

Jo, men det känns fel att så många hundar fått lida pga deras utseende altså hur många stora blandisar ser vi på operationborden? Det gick ju debatter om att hundarna får problem när de avlas fram för att tex ha mycket hud komemr inte ihåg va rasen hette men i usa var det skit många av just denna rasen som avlivades för att deras hud täckte & skav mot ögonen så de varade & asså de jag inte gillar me skk är att utseendet är sååååååå viktigt!

DET är en HELT annan fråga!
 
Sv: Blandras VS Renras "(skk VS blandis)"

Nä, det finns det inte.

Kom tillbaka när du har läst på lite om genetik, avel, miljö osv...

//E
 
Sv: Blandras VS Renras "(skk VS blandis)"

Det var ju ett (skämtsamt) förslag på sätt att gå ur SKK...

Hoppas du har fått svar på din ursprungsfråga om varför många här är emot blandrasavel. Om du sedan tycker annorlunda är ju det upp till dig, men jag vi är flera som har förklarat VARFÖR vi tycker som vi gör, och det var det du undrade.


Hoppas också att du läst svaren ordentligt och reflekterat över dem, och inte bara tänker att "alla är elaka och hatar blandrashundar", för så ÄR det inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Blandras VS Renras "(skk VS blandis)"

Ja det är väl en jäkla tur att det går utför för stackars mig som är halvt handikappad, fy f*n vad jobbigt det skulle vara om det lutade uppför :angel: :D :devil:
 
Sv: Blandras VS Renras "(skk VS blandis)"

Haha, det är därför du har tid att sitta och leta upp smileysar för alla tillfällen :idea:

Jag tycker du ska skaffa en sån liten söt trehjuls-moppe, servicehund (Borderterrier ;)) och nån arg skylt på moppen, så kan du leva upp till ditt halv-handikapp :D Också blir det inte så jobbigt när det går uppför :angel:
 
Sv: Blandras VS Renras "(skk VS blandis)"

Haha att "leta" upp smileysarna är absolut ingen konst, för dom som är lite bildad vill säga..

En permobil menar du? En sådan har jag givetvis ( skrattar )

Mitt halvhandikapp lever jag upp till så bra ändå ;)

/ C
 
Sv: Blandras VS Renras "(skk VS blandis)"

Nä, inte en permis, en liten moppe. En av mina tanter har en sån och jag brukar stå på "flaket" bak stolen, så himla söt.

Iaf, enough about that, hur går hundtankarna?

//E - den obildade trådkaparen ;)
 
Sv: Blandras VS Renras "(skk VS blandis)"

Jag skickar ett PM istället ( lite senare ) så slipper vi kapa tråden ännu mer

/ Den bildade handikappade smileyanvändaren ;)
 
Sv: Blandras VS Renras "(skk VS blandis)"

Jo, men det känns fel att så många hundar fått lida pga deras utseende altså hur många stora blandisar ser vi på operationborden? Det gick ju debatter om att hundarna får problem när de avlas fram för att tex ha mycket hud komemr inte ihåg va rasen hette men i usa var det skit många av just denna rasen som avlivades för att deras hud täckte & skav mot ögonen så de varade & asså de jag inte gillar me skk är att utseendet är sååååååå viktigt!

Men det bestämmer man ju som köpare. Vill du inte ha tex en renrasig basset,(för att ta ett ex) så köper du såklart ingen basset. Däremot blir inget bättre av att du väljer en oreggad eller korsad basset. Fördelen med renras är ju just att du i större utsträckning vet vad du får, och då kan du både välja det du önskar, och välja bort det du INTE önskar, som i ditt exempel ovan.

Du förespråkar blandrasavel. Tänk om du köper en gullig valp på Blocket där det står att det är en "småväxt familjehund" som beskrivning. Den växer upp och du inser att minst en förälder är basset, (Eller sharpei, som du nog menar i exemplet.). Hur gav blandrasaveln dig MER kontroll?
 
Sv: Blandras VS Renras "(skk VS blandis)"

**Äsch...orkar inte tjabba i en till sådan här tråd**
 
Senast ändrad:
Sv: Blandras VS Renras "(skk VS blandis)"

Hur många av valpköparna går ens valpkursen med sin blandras? Hur många går fler/andra kurser?

Många fler än du tror min vän ;). Håll ögonen öppna bara så får du se. Många vill gå andra kurser, men något som heter SBK sätter stopp för detta i vissa städer har man läst och hört. Konstigt att Brukshundsklubben inte vill att folk ska lära oavsett vad än man skaffat. Det är ju trots allt bara en hund med 4 ben och svans..oavsett vad rasen kallas för.

Dålig hund + dålig hund = dåliga avkommor säger du...Hmm, gäller detta även renrasiga ? Försvarar du renraser som knappt kan andas bara för att det är bra hund + bra hund =...vadå ? En hund som knappt kan andas ? Är det bra avkommor ? Eller polisen som tycker att Schäferhunden inte håller måttet längre. Dom klarar inte att jobba för dom har räckmackerygg och går på hasorna. Varför ska polisen börja ha egen avel tror du ?

Man kan rensa i båda lägrena anser jag. Den ena sidan är inte mycket bättre än den andra.
 
Sv: Blandras VS Renras "(skk VS blandis)"

Fast det är ju inte konstigt att sbk prioterar renrasiga hundar.
Det är ju en organisation som lyder under SKK.

Att gnälla att man inte kan vara med på skkrelaterade aktiviteter är som att gnälla för att man inte får bli medlem i volvoklubben när man kör SAAB...

Men på många ställen så slipper man bekymmra sig om Sbk för att gå kurs. Det är bara att vända sig nån annastans. Bara en enda av alla de kurser jag gått har haft koppling till skk.
Men det kostar ju en slant.
 
Sv: Blandras VS Renras "(skk VS blandis)"

Många fler än du tror min vän ;). Håll ögonen öppna bara så får du se. Många vill gå andra kurser, men något som heter SBK sätter stopp för detta i vissa städer har man läst och hört. Konstigt att Brukshundsklubben inte vill att folk ska lära oavsett vad än man skaffat. Det är ju trots allt bara en hund med 4 ben och svans..oavsett vad rasen kallas för.

.

Fast det är ju inte så konstigt att en intresseförening för svenska brukshundar prioriterar just brukshundar. Finns plats och tid över så är det jättebra om även blandraser och dess ägare får nytta av klubben, men de kan ju inte prioritera detta. Det finns ju föreningar för blandraser också, tex Blandis. Varför kan inte de sköta detta för blandraser. Det verkar lite lustigt att blandrasägare som sitter tex här och öser skit över SKK och SBK vill ha tillgång till alla förmåner, men inte följa en enda regel elller uppfylla några krav.
 
Sv: Blandras VS Renras "(skk VS blandis)"

Fast det är ju inte konstigt att sbk prioterar renrasiga hundar.
Det är ju en organisation som lyder under SKK.

Att gnälla att man inte kan vara med på skkrelaterade aktiviteter är som att gnälla för att man inte får bli medlem i volvoklubben när man kör SAAB...

Men på många ställen så slipper man bekymmra sig om Sbk för att gå kurs. Det är bara att vända sig nån annastans. Bara en enda av alla de kurser jag gått har haft koppling till skk.
Men det kostar ju en slant.

Hah, du tog orden ur munnen på mig bokstavligen.
Tänker på den där reklamen "Men det där är ju ingen Toyota..."
 
Sv: Blandras VS Renras "(skk VS blandis)"

Många vill gå andra kurser, men något som heter SBK sätter stopp för detta i vissa städer har man läst och hört

Jag har då aldrig hört att dom nekat någon blandras på en valpkurs :confused:
 
Sv: Blandras VS Renras "(skk VS blandis)"

Jo, men det känns fel att så många hundar fått lida pga deras utseende altså hur många stora blandisar ser vi på operationborden? Det gick ju debatter om att hundarna får problem när de avlas fram för att tex ha mycket hud komemr inte ihåg va rasen hette men i usa var det skit många av just denna rasen som avlivades för att deras hud täckte & skav mot ögonen så de varade & asså de jag inte gillar me skk är att utseendet är sååååååå viktigt!
Nej blandisarna avlivas istället för att de ofta är idiotkorsningar ur mentalt hänseende.
PL
 
Sv: Blandras VS Renras "(skk VS blandis)"

*KL*

a018.gif


Renras- vs blandrasuppfödare !!

/ C som är på skojhumör

Och den lilla smileyn som sitter emellan är naturligtvis den vanlige hundägaren!

/KT
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
Svar
11
· Visningar
2 189
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
21 642
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Skulle någon vänlig själ kunna förklara för mig vad skillnaden mellan en vit schäfer och en vit herdehund är? Jag har försökt att googla...
8 9 10
Svar
180
· Visningar
18 596
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Min arga lilla hund.
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp