Blandras VS Renras "(skk VS blandis)"

I

Iadorehumlan

Jag är stolt ägare till två UNDERBARA tikar, Lalla , tysk schäfer & Lady Schäfer, Rottwieler, Labrador, Dobermann. Lalla är reg. Men jag håller inte me de flästa här som är emot blandraser. Om vi jämför mina hundar så är Lady den lite mer "stabila" & den friskare hunden. Jag gillar inte skk (kan man ta ur en hund därifrån?) Nej men jag förstår inte folk verkar se ner på blandisar & blandis uppfödare varför? oseriösa uppfödare blandas ofta ihop med blandras uppfödare. Visst det verkar inte lågiskt att blanda en Berner sennen & chihuahua men om man blandar en schäfer med labbe tex. de verkar mer lågiskt i mina öron änn att riktigt sönderavla hundarna som tex Engelsk Bullterrier & alla dessa platnosade hundar! Vi passar 3 hundar (japanese chin) & de hakkar upp sig ganska ofta altså de får problem att andas & går runt & försöker få luft så man får använda nån näs "öppnare". Varför är alla här SÅÅ emot blandraser? Folk säger att man inte vet vad man får, valparna kan bli psykistkt dåliga osv men det kan en renrasig hund me! & sen detta med att folk inte vet vilken blandras osv det är men man kan ta blod prov osv eftersom att du annars aldrig vara 100% säker. Har hört att skk har nån max på hur många kullar man får ta per tik men då kan man bara registrera valparna på en annan tik eller om man äger en väldigt fin hanne & en "mindre" fin så råkar det bli att den "mindre fine" hunden parar en av dina tikar då e de ju bara att registrera över på den "bra hanen." det finns faktiskt sånt folk inom skk hur mycket medlem man en är!

SLUTA TRACKA BLANDRASER & DERAS UPPFÖDARE!


(så vad finns för fördelar & nackdelar? vill gärna veta vf blandraser är SÅÅÅÅÅÅÅ dåliga!)
 
Sv: Blandras VS Renras "(skk VS blandis)"

Det jag främst har emot blandraser och blandrasproduktion är att inget av föräldradjuren brukar kontrolleras före parning. Varken mentalt eller fysiskt.

Och så här ÄR det: en dålig hund + en dålig hund = dåliga avkommor. :angel:

Ofta handlar det om större raser, som i den renrasiga avlen kräver en del kontroller för att få lov att regga valparna. Tex MH och röntgen av höfter och armbågar. Om du tar en oröntgad tik och parar med en oröntgad hane så har du ingen som helst koll på vad resultatet blir. :crazy:

Många tror att avkomman automatiskt blir friskare och sundare för att det handlar om blandraser. Men om föräldrarna har C-höfter, hur ska då avkomman kunna få A-höfter? :confused:

Eller, om föräldrarna har rädslor mm av olika slag, hur ska då avkomman kunna bli bra mentalt? :confused:

Och för de små dvärgarna så krävs det, såvitt jag vet, ögonlysning och patellaundersökning före parning, för att kunna regga renrasiga valpar. Hur många valpar av sk renrasig dvärgpudel säljs det inte via Blocket? Där föräldrarna är helt okontrollerade, valparna säljs utan stamtavla till ett något reducerat pris, men kallas likväl för renrasiga. :crazy:

Hur många blandrasproducenter kontrollerar föräldradjuren enligt konstens alla regler före parning tror du? Hur många MH-testar och röntgar de stora raserna tror du? Hur många ögonlyser och kollar knäna på småhundarna tror du? Och hur många har den minsta aning om vad de sysslar med, ärligt talat, när det gäller uppfödning av hundar???

Blandrashundar, som individer, kan säkert vara hur gulliga och trevliga och friska och sunda som helst. Men hur stor är chansen? Hur många av valpköparna går ens valpkursen med sin blandras? Hur många går fler/andra kurser? Varför dräller det av omplaceringsblandraser efter en viss ålder? ;)
 
Sv: Blandras VS Renras "(skk VS blandis)"

Det är väl inget fal på blandraser om man tänker efter lite vad det är man korsar (en arbetskompis korsade tex rottis och pitbull, kanske inte så smart).
Att SKK är mot blandsrasavel är väl för att de vill att de olika raserna ska finnas kvar.
Tyvärr är det så att många som föder upp blandraser är lite oseriösa vilket ger all blandrasuppfödning dåligt rykte som med allt annat.
Jag vet tex ett stort antal uppfödare som blivit uteslutna ur sin rasklubb pga att de är oseriösa för att istället gå över till blandrasavel där det inte finns någon kontroll.
De allra flesta rasklubbar har ju någon form av bekämpningsprogram (tex ögonlysning, röntgen etc) för att komma tillrätta med defekter inom rasen, ngt sånt är ju ganska svårt att göra inom blandrasaveln..

Att folk bryter mot regler som finns är ju inget som säger att de inte borde finnas för den skull..
 
Sv: Blandras VS Renras "(skk VS blandis)"

Du kommer med allra största sannolikhet att få samma svar här som alla andra har fått i liknande trådar...

Anledningen till att många är emot blandraser är iNTE att man är emot hundarna som individer. Jag känner flera jättetrevliga blandraser av olika slag, som är till lika mycket glädje för sina ägare som min springer och min cocker är för mig (dvs MASSOR :)).

DOCK är det osäkrare att blanda olika raser, då man faktiskt inte vet VILKA egenskaper från de olika raserna som kommer att nedärvas. Har man otur ärver hunden de SÄMSTA egenskaperna från de ingående raserna (och givetvis kan man ha tir och få en hund som har ärvt de bästa egenskaperna oxå:). Det är helt enkelt ett lotteri, som blir än mer vanskligt om de ingående rasernas egenskaper är olika varandra. Om man blandar en draghund, en vallhund och en vakthund kan man få en ganska osäker vovve som ändå har mycket vakt och skärpa och dessutom vill springa fort flera timmar om dagen (exempel snott från en tidigare tråd). Om man blandar närliggande raser är den risken inte lika stor (som ditt exempel schäfer/ labbe. Detta brukar ju bli trevliga hundar), men samtidigt - varför ska man, när det finns så många raser att alla ändå kan hitta något som passar ändå?

Ytterligare en viktig aspekt är att de flesta hundar som ingåre i blandras"avel" inte är hälsomässigt kollade såsom röntgade, ögonlysta mm. Det MÅSTE renrasiga hundar vara för att man ska få regga deras valpar i SKK, och det ger en viss trygghet, tycker jag.

Att det sedan finns oseriösa renrasuppfödare är ju självklart hemskt tråkigt, och det finns inget försvar mot att varken avla på osunda egenskaper eller att falskregga valpar, som du beskriver händer. Detta är ju dock inget som ökar blandrasavelns legitimitet.

Dessutom blilr det ganska många valpar i en kull, och om det handlar om större hundar med egenskaper som kanske i viss mån går emot varandra så ska man finna köpare som BÅDE är så hundkunniga att de fixar en lite svårare hund OCH inte är intresserade av avel, tävling eller utställning. Om man tittar på omplaceringssidan är stora blandisar med inslag av lite tuffare raser ganska överrepresenterade där, och någon anledning finns det ju.

Detta med att blandisar är friskare får man också ta med en nypa salt. I vissa fall kan det stämma, exempelvis om man blandar raser som INTE har samma rasbundna sjukdomar. Om man däremot blandar exempevis labbe och schäfer, är risken lika stor för till exempel höftproblem som om man avlat renrasigt på någon av raserna, och självklart ännu större om inte föräldrar och far/morföräldrar o s v är röntgade u a. Lady_ Vip här på Buke har järnkoll på genetiken i dessa fall.

Att det sedan någon gång ibland kan bli en blandraskull av misstag är sådant som kan hända, även om man försöker undvika det. I sådana fall får man ju såklart ta hand om det, och självklart ska de valparna vara lika mycket välkomna till världen och skötas precis lika bra som alla andra valpar. OM en tjuvparning med allt för olika raser (cockerspaniel- dobbermann, bara för att ta ettexempel) skulle inträffa, hade jag valt att abortera valparna. Om det var en någortlunda kompatibel ras (om, helt hypotetiskt- då jag INTE tänker låta det hända, min cockertjej t ex skulle förlusta sig med en cavaljerhane) hade jag kanske behållit valparna om jag hade tid och möjlighet (och i mitt fall har jag precis kastrerat min springerhane för att totalt eliminera risken för att det ska bli "cockerspringers" när lilltjejen börjar löpa).

Jag tycker dock det är STOR skillnad på att en enda gång råka ut för en blandiskull p g a tjuvparning, jämfört med att medvetet blanda olika raser hej vilt för att man tycker att den egna vovven och grannens nog ändå borde få ha lite rajtantajtan, eller för att man prompt vill ha valpar på sin egen hund bara för att man gillar den, eller i värsta fall, men inte ovanligt, för att tjäna pengar på att sälja blandrasvalpar. I dag ser man annonser på blandisar som kostar i princip lika mycket som renraser, och med tanke på att blandisuppfödarna oftast inte har lagt pengar på att meritera och veterinärundersöka sina avelsdjur tycker jag det är helt sjukt.

ALLTSÅ: Det är inte individer av blandras som folk här är emot (de finns ju redan och ska självklart ha lika bra liv som andra hundar), utan det är ogenomtänkt blandrasavel.

Att du trivs med in hund är jättebra, och det är säkerligen ingen här som missunnar dig att göra det :)!
 
Sv: Blandras VS Renras "(skk VS blandis)"

Det är bara att söka i gamla trådar så ser du svaren, det handlar inte att om att inte tycka om vissa hundar, det handlar om att ta avstånd från oseriös buskavel.

//E - trött på denna eviga diskussion
 
Sv: Blandras VS Renras "(skk VS blandis)"

Det är bara att söka i gamla trådar så ser du svaren, det handlar inte att om att inte tycka om vissa hundar, det handlar om att ta avstånd från oseriös buskavel.

//E - trött på denna eviga diskussion

Tack, NÄR ska det sluta ältas?:cool:
 
Sv: Blandras VS Renras "(skk VS blandis)"

Snälla, läs de 38457565658 miljoner andra trådar om detta istället för att starta en ny. Börjar bli en väldig ältan på detta ämne. I de senare trådarna finns gott om anledningar och förklaringar på varför man inte gillar buskavel oavsett rasblandning eller utpräglad renrasavel.
 
Sv: Blandras VS Renras "(skk VS blandis)"

Jo, men det känns fel att så många hundar fått lida pga deras utseende altså hur många stora blandisar ser vi på operationborden? Det gick ju debatter om att hundarna får problem när de avlas fram för att tex ha mycket hud komemr inte ihåg va rasen hette men i usa var det skit många av just denna rasen som avlivades för att deras hud täckte & skav mot ögonen så de varade & asså de jag inte gillar me skk är att utseendet är sååååååå viktigt!
 
Sv: Blandras VS Renras "(skk VS blandis)"

Ot- om du använder lite kortare meningar blir dina inlägg mycket lättare att läsa. Punkt, är en trevlig liten grej.:)
 
Sv: Blandras VS Renras "(skk VS blandis)"

//E - trött på denna eviga diskussion


Tack, NÄR ska det sluta ältas?:cool:

:bow: :bow:


Till TS:
Det är inget fel på blandrashunden när den väl är född..
men jag ser ingen anledning till att medvetet blanda raser hejvilt om man inte ska ha dem till nått..
visst jag äger två trevägskorsningar..
alaskan husky, Vorsteh o Pointer
Anledningen till att det finns seriös avel på dessa raser är att de är mkt bra draghundar.. Väldigt snabba och så..

Men egentligen är jag emot det med.. men det är ju inte så mkt att göra åt..
 
Sv: Blandras VS Renras "(skk VS blandis)"

Men ta reda på hur många stora blandisar som avlivas pga grova höftledsfel eller för att ingen vill ha dem innan du startar en sån här tråd.

//E
 
Sv: Blandras VS Renras "(skk VS blandis)"

Håller faktiskt med kritikerna här till stor del. Trots att jag har blandras själv.

Kolla tidigare trådar om ämnet så får du reda på vad vi alla tycker.

Jag tror alla här, både de som är mot och för blandras, är trötta på att bråka (för så slutar alltid trådarna) om detta.

/C som älskar sin blandras men nästa gång blir det renras
 
Sv: Blandras VS Renras "(skk VS blandis)"

*KL*

a018.gif


Renras- vs blandrasuppfödare !!

/ C som är på skojhumör
 
Sv: Blandras VS Renras "(skk VS blandis)"

Jag tror att Lalla kommer att bli en bättre hund när du tar ur henne från SKK. Maila dem eller ring och säg att hon är död så kommer hon att tas bort ur deras register och du kommer genast att få uppleva alla fördelar med en blandras.
 
Sv: Blandras VS Renras "(skk VS blandis)"

Jo, men det känns fel att så många hundar fått lida pga deras utseende altså hur många stora blandisar ser vi på operationborden? Det gick ju debatter om att hundarna får problem när de avlas fram för att tex ha mycket hud komemr inte ihåg va rasen hette men i usa var det skit många av just denna rasen som avlivades för att deras hud täckte & skav mot ögonen så de varade & asså de jag inte gillar me skk är att utseendet är sååååååå viktigt!

Men det är ju en annan diskussion. Att vända sig mot att hej vilt avla på okontrollerade hundar behöver inte betyda att man vurmar för extrem rasavel.

Dålig avel är dålig avel, renrasig eller inte.
 
Sv: Blandras VS Renras "(skk VS blandis)"

Varför ska denna trångsynta diskussion dyka upp gång på gång? När ska folk fatta att det inte är blandrashundarna som vi "hatar", utan själva aveln? STOR SKILLNAD. :mad:

/Apo - med mer än 3 decenniers lång kennel inom familjen OCH en blandras.
 
Sv: Blandras VS Renras "(skk VS blandis)"

Nu är du faktiskt elak. Den typen av kommentarer är farliga för de som sitter och äter middag framför datorn, de kan sätta i halsen av skratt och dö.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
Svar
11
· Visningar
2 189
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
21 642
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Skulle någon vänlig själ kunna förklara för mig vad skillnaden mellan en vit schäfer och en vit herdehund är? Jag har försökt att googla...
8 9 10
Svar
180
· Visningar
18 596
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Min arga lilla hund.
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp