Det jag kan tycka är upprörande är aveln av mycket osund avel såsom extremt trubbnosiga hundar, just det har jag mycket svårt att förstå att SKK godkänner. Lidande är inte ok!
Jag har inga som helst problem med ordet blandras utan jag använder det själv ist för labradoodle när folk frågar vilken ras vi ska köpa. För mig är en hund just en hund och inget annat. Jag har även haft både rasrena hästar samt korsningar och det spelar mig ingen som helst roll, för mig är individen mycket mera viktig än vad som står på papperet.
Jag är inte det minsta hetsig utan väldigt lugn ska meddelas.
Jag tänker bemöta det här i de argument som står i texten:
1. Apropå att SKK godkänner avel av trubbnosar. Vanligt argument när man är emot renraser, att ta upp där SKK kan tyckas fela. Hur kan de tillåta vissa saker? Bra fråga. Jag är den sista att säga att SKK gör allt rätt, men det är väldigt mycket de
inte tillåter. Blandisarna kan avlas precis-hur-som (inga kennelkonsulenter heller som försöker ha koll, där även lagen dras- vem kollar de som avlar fritt?). Hur kan man vilja stötta en avel utan kontroller eller krav öht, om man nu stör sig på en klubb som godkänner en del man inte gillar? Är alternativet "tillåt allt" bättre än "göra sitt bästa och ha ganska mycket regler där en del slipper igenom"? Jag förstår ärligt inte. För övrigt är SKK bland de ledande när det gäller att globalt jobba för sundare avel. Vad gör blandisavlarna för hundar runt om i världen?
2. Häst och hund är ju trots allt väldigt skilda saker. Deras avel likaså.
3. Återigen ett mkt vanligt argument, att individen är viktigare än papperet. Som om "papperet" inte står för någonting. Vilket känns konstigt när det tas upp i samma inlägg som avel av trubbnosar kritiseras. Har man några krav på hälsosam avel är det ju just via papper man går. Kolla syskon föräldrar kusiner farfarsfar.. Sånt är fint att ha på papper.
En annan aspekt med att inte bara se individen är ju att tänka över vilken typ av avel man stöttar. Skulle någon säga att "jag struntar i om det är barnarbetare som slavat ihop den här tröjan eller vuxna med bra villkor för jag ser bara tröjan o inte kvittot" hade man ju idiotförklarat vederbörande. En individ uppstår inte ur ett vakuum. (Därav blir jag också skogstokig på snyftgråtarna som då och då beklagar sig i media över att frallan de köpte för 15 papp ur en koffert på en parkering har blivit avlivad hos vetten, typ 6 veckor gammal o full med mask. De har stöttat en riktigt crappy form av avel som fortgår sålänge folk köper.) Tänk på vilken typ av avel du vill stödja.
Lycka till med framtida hund!