blandras eller inte?

wtf

Trådstartare
en jack russel som endast är registrerad i JRTC of Sweden, visst räknas den som blandras?
för som jag har förstått det så är det "bara" en rasklubb?

Sv: blandras eller inte?

"Räknas som" av SKK, naturligtvis. JRTC är en fristående organisation som inte är ansluten till SKK eller FCI på något sätt. JRTC står under JRTUWF (Jack Russell Terrier United World Federation) som är världsomspännande - det är alltså inte bara en liten rasklubb... Läs gärna mer på: http://www.jackrussell.nu

Sen kan man ju diskutera hur rättvist det är att benämna JRTC-terriern som "blandras" i något avseende alls och parson/SKK-jrt som mer "renrasiga" då JRTC-varianten har registrerats och stambokförts i många årtionden medan rasvarianterna inom kennelklubben fortfarande är relativt resp. väldigt nya, men det är en annan diskussion. ;)

jag försöker gardera mig mot buskavel på min nästa hund :p
om hunden får en stamtavla från skk så kan man kolla upp föräldrarna, och det är ju en fördel.. ;)
men hur är det med JRTC of Sweden? kan man hitta tex hälsostatus?
finns det några krav att hunden ska vara kollad för vissa saker, tex ögonlyst eller röntgad? är det många som gör MH tester? kan man hitta resultat på hundarna nånstans?

Går det på något sätt att registera in en hund som är regad i TBJRTC i den av kennelklubben godtjända jack russell klubben??

Man kan bara mentalbeskriva hundar som är SKK-registrerade (med vissa undantag). Har en bekant som gjorde MH med sin JRTC men det var bara för att de behövde hundar att öva på och resultatet blev inte officiellt naturligtvis.

jemeni: Nej, det är inte samma ras.

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 766
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 910
Senast: Tantan
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 520
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Vi har två hundar. 1 år och 1,5 år båda tikar. Den yngre är finnspets och den äldre blandras( labrador, golden, pudel och jackrussel)...
Svar
15
· Visningar
1 011

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka