Sv: Blandras (beagle och musterländare...funderingar?
Visst det finns en perfekt hund som passar mina ändamål men ful är den - corgi.
Om du anser att en corgi passar dig perfekt (bortsett från utseendet) så är rasval som husky, amstaff och jaktblandingar helt och totalt fel för dig för du kan inte gå längre ifrån än så.
Om du gillar corgins sätt så är det vallhundar du ska titta på, de är ofta pigga, alerta och "med på noterna" men kräver också sin förare. De är ofta signalkänsliga och kan jämföras med att köra räserbil, lätt på fot och hand eller hamna i diket... Det är bra med snabba reflexer och att man är intresserad av att använda sig av små och fina signaler för mer behövs sällan.
Australian shepherd, bouvier de flandres, korthårig collie, pumi och mudi eller schapendoes kanske.
Underskatta inte vilken jätteskillnad det kan vara rent mentalt på hundar av olika slag. Jag har testat spaniel, retriever och nu boskapsvallare (lancashire heeler) och alla hundar blir inte "vad man gör dem till", de har en hel del egenskaper med sig och det är klokt att välja en hund vars egenskaper passar in i ens liv än att försöka förändra hunden i grund och botten bara för att man gillar dens utseende. Det är dessutom orättvist.
En jakthund mår bäst hos en jägare.
En husky mår bäst hos någon som tränar aktivt drag.
En border collie mår bäst hos någon som vallar.
Osv.
Vissa raser har dock fått utökat användningsområde och funkar därför till ett liv som "aktiv sällskapshund" med mycket träning oavsett dess rasbakgrund. Men det man får ändå tänka sig - hur vill jag träna med min hund? Vill jag ha en hund som lär sig snabbt (men också då lär sig "fel" lika snabbt), vill jag ha en hund som kanske är svårmotiverad men när det väl sitter så sitter det som berget, vill jag ha en hund som är totalfokuserad på sin husse och skiter i andra och då kanske är knepigare/kräver mer social träning för att kunna följa med runt, eller vill du ha en hund som älskar allt och alla och därmed är mer lättdistraherad men samtidigt enkel att ha att göra med i vardagslivet? Gillar du intensiva hundar som går från 0-100 på en halv sekund eller vill du ha ett jämnare aktivitetsläge? Allt det där är saker som du kan välja genom att göra ett klokt rasval. Sen finns förstås inga garantier, hundar är individer och läser ibland inte sina rasbeskrivningar korrekt. Men en bra uppfödare och lite koll på avelslinjerna så vet du tämligen säkert redan innan du hämtar valpen vad du får hem för slags hund.
Det jag beskriver ovan, är det inte värt att betala lite extra för? Köper du bil baserat på utseende och färg..? Eller vill du veta hur stor motorn är, hur mycket soppa den drar, hur tungt du kan häkta på bakom?
Att "sitta fast" med en hund som inte passar en är jobbigt och tar dessutom platsen för en mer lämpad hund. Att ha fel hund hemma och vilja träna kan vara lite som att stå och pissa i motvind.... (Been there, done that.)
Jag valde min senaste hund baserat på ovanstående och har fått en hund som passar mig som person som hand i handsken och han är den roligaste (och mest krävande) jag haft. Utseendet var inte prioriterat så länge den hade en hälsosam exteriör. Och nä, det är få jag möter som tycker att jag har en söt hund....
Visst är han lite ful ibland, speciellt när han springer riktigt riktigt snabbt - men det ger mig iaf nåt att skratta åt varje dag!
Gillar du corgin så är denna ras ev. något för dig också. Den är lite mer "terrier-stark" i huvudet än corgin men samtidigt vallhundens vilja att samarbeta och är oerhört lyhörd. Envis, påhittig, ALLTID REDO och går från 0-100 på 0,0006s. (Lancashire heeler)