Blandning av olika ursprung

Smurfmodesty

Trådstartare
Hej

Vet inte om det här kanske ska vara under avel istället för här, men jag provar :)

Hur vanligt är i travsporten att man blandar hästar från olika delar av världen?
Ofta hör man att vissa har en fransk travare, eller amerikansk osv.

När jag tittar på min hästs ursprung så har jag flera olika länder.
Det är hästar från: Frankrike, USA, Danmark och Norge.
Det verkar iofs som att dom flesta härstammar från USA och Frankrike.

Vet inte riktigt vad jag ska säga om min gubbe, men det verkar vara mest Amerikanskt blod i han.

Sv: Blandning av olika ursprung

Det finns ingen "Svensk" travare, de flesta travarna kommer ursprungligen från amerikanskt blod..det finns heller inga danska travare, det är det samma där somhär...ursprunget är från amerikanska travaren. däremot är dom REGISTRERADE i Sverige el Danmark..

Det blod som är annorlunda är Franskt och Ryskt och dom är godkända att avla på med vårt blod...

Inom kallblodsaveln får man inte betäcka med den finska travaren och få godkända avkommor i Sverige.....för ett antal år sen så var även den norska boken stängd för svenskarna

Den franska travstamboken är stängd för amerikanskt blod i dag..i frankrike alltså...dom öppnar o stänger den med jämna mellanrum, och när den är öppen avlar fransmännen hej vilt på den amerikanska och det har blivit succe. Men fransmännen är patrioter och vill inte ha sin "ras" besudlad" :D
Men nu är den det iallafall och många elithästar från Frankrike har en del amerikanskt blod i sig idag....

VI får avla med den franska och få godkända avkommor.

Sv: Blandning av olika ursprung

Okej, tack för svaret :D

Jag förstog nästan det när jag kikade bakåt i stammen på min häst.
Det var en amerikansk sida och en fransk kan man säga :)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 735
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 930
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 722
Senast: Ramona
·
Samhälle Just nu så, med rätta, fokuserar de flesta länder akut på att stänga ner, men jag funderar mycket vad som kommer att hända efter covid...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 797
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar