Blandade frågor!

Lollan

Trådstartare
jag är en novis inom detta området, så ni får ha
överseende om jag säger nåt klantigt :crazy:

*Jag undrar hur man kan se på en bild/verkligheten
om hästen jobbar med ryggen? I synnerhet då sadel ligger på ryggen.

*Om hästen går bakom lod, är det då säkert att den är avknäppt? (bakom hand?) Det är nämligen så att det finns
en häst på min klubb som alltid går ganska mycket bakom lod
men som nästan alltid vinner dressyrtävlingar...

*vad på halsen skall vara högsta punkten? varför/varför inte?

Tacksam för svar

*Jag undrar hur man kan se på en bild/verkligheten
om hästen jobbar med ryggen? I synnerhet då sadel ligger på ryggen.

Svar: Hästen sänker bakdelen och välver ryggen uppåt och trampar under sig m bakdelen.

*Om hästen går bakom lod, är det då säkert att den är avknäppt? (bakom hand?) Det är nämligen så att det finns
en häst på min klubb som alltid går ganska mycket bakom lod
men som nästan alltid vinner dressyrtävlingar...

Svar: Bakom lod är när hästen har nosen för nära bringan, linjen som man skall kunna dra från ögat till nos är snett bakåt, är inte lodrätt. Dvs. rakt ned från ögat till nos. Ska kunna hänga en penna i ett snöre i "ögat" på hästen och den skall hänga längs med mitten på mulens sida.
Varför hästen vinner dressyrtävlingar det vet jag inte, en smaksak från domarens sida antagligen. Men att rida bakom lod är fel.

*vad på halsen skall vara högsta punkten? varför/varför inte?
Svar: Nacken skall vara högsta punkten, strax bakom öronen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 181
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 077
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 385
Senast: Fiador
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar